Je gaat het pas zien als je het doorhebt: nieuwe campagne voor Bla-Bla Stores

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt” zei Nederland’s grootste sportman ooit. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Stel, je kijkt naar een voetbalwedstrijd. Je ziet de bal, je ziet de spelers, maar begrijp je wat er echt gebeurt? Om een wedstrijd te beoordelen, moet je op details letten. Heb je achtergrondkennis nodig en moet je kunnen interpreteren. Eventueel zelfs voorspellen om er iets van te vinden. Dat is bij Google Ads niet anders. De enorme hoeveelheid data combineren met kennis en omzetten in strategische keuzes is wat mijn werk zo interessant maakt.

In “Je gaat het pas zien als je het doorhebt” neem ik je mee in de uitdagingen, kansen, problemen en mogelijkheden die dagelijks op het pad van mij en mijn Google Ads-collega’s komen.

Achtergrondinformatie

De fysieke winkel van Bla-Bla Stores is op het gebied van van dames- en herenkleding in het hogere segment al jarenlang een begrip in Apeldoorn en omstreken. Ook online verovert de webshop een steeds groter marktaandeel in Nederland en België. Bla-Bla Stores en Rockwise delen al jarenlang een waardevolle samenwerking.

Uitdaging: warm de winter door

Voor Bla-Bla Stores is de winterperiode de belangrijkste tijd van het jaar. De modeketen verkoopt ieder jaar veel winterjassen van merken als Airforce, Canada Goose Parajumpers, C.P. Company, Stone Island en Woolrich. Voor Rockwise bestaat de uitdaging om ieder jaar zoveel mogelijk jassen te verkopen tegen een zo rendabel mogelijke investestering via het advertentiemodel van Google.

Aanpak: een nieuw advertentietype

Ik neem je een paar maanden mee terug in de tijd. Nederlandse Google Ads marketeers kunnen sinds Q3 van 2021 gebruikmaken van een nieuw advertentietype; de Performance Max Campaigns (PMC). Bij Rockwise hebben we dit vanaf dat moment direct toegepast en getest bij een aantal van onze accounts. De resultaten bleken enorm hoopgevend. Genoeg reden om bij meerdere klanten de Performance Max Campaign in te schakelen. Waaronder bij Bla-Bla Stores.

Na goed overleg met Marco van Bla-Bla Stores en na het bestuderen van de data in Google Analytics, besloten we de focus van de nieuwe campagne op de producten van Airforce te leggen. Een losse campagne met eigen budget om op korte termijn veel data te genereren. Zo geven we Airforce de aandacht en mogelijkheden die het verdient.

Resultaat

Dankzij het nieuwe campagnetype werd de zichtbaarheid van de Airforce winterjassen van Bla-Bla Stores geoptimaliseerd. Op verschillende manieren én via verschillende kanalen, zoals Google Discovery, Youtube en Gmail. De keuze om een PMC aan te maken is uiteindelijk een hele goede gebleken. Met een vergelijkbaar budget in dezelfde periode vorig jaar, is de omzet van Airforce-producten met 66%(!) toegenomen. Daarnaast zijn de volgende statistieken in positieve zin flink veranderd:

Tot slot

‘PMC’ is inmiddels een waardevolle afkorting binnen de kantoormuren van Rockwise. Dat komt natuurlijk ook door de geweldige resultaten voor Bla-Bla Stores. Intern hebben we steeds meer kennis over dit nieuwste campagnetype van Google Ads, waardoor we de campagnes steeds efficiënter toepassen. Ondanks het feit dat Google verschillende aspecten uit handen neemt, blijft het adverteren via de zoekmachine voor een aanzienlijk deel mensenwerk. Het is om meerdere redenen belangrijk om scherp te blijven op de data die Google beschikbaar stelt.

Wil jij meer weten over PMC, of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw Google Ads campagnes? Neem dan contact op met mij of mijn collega’s.

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl