Keuzehulp voor verhogen conversiepercentage, verlagen retouren

Door alle digitale mogelijkheden kunnen we steeds doelgerichter te werk gaan door op data te sturen. Beslissingen kunnen data-gedreven teruggedraaid worden, maar ook successen kunnen makkelijk worden verantwoord. In mijn dagelijkse leven spreek ik veel ondernemers, marketeers en techneuten. Wat me opvalt? Dat we soms wel een beetje doordraaien en verdwalen in de data. Het gevaar? We willen alles ‘hard maken’. Processen duren lang, we verliezen tijd en streven ons doel voorbij. Hoe deden we dit vroeger? In mijn serie boerenverstand ga ik praktijkvoorbeelden aansnijden waarin de techniek ons boerenverstand is voorbijgestreefd.

bol.com, serieus?

bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Ruim twintig jaar later heeft de winkel 12 miljoen* actieve klanten in Nederland en België en een assortiment van 34 miljoen artikelen. Iedere maand bezoekt meer dan de helft van de Nederlanders bol.com, oftewel meer dan 10 miljoen bezoekers per maand.

Een tool die we steeds vaker zien in webshops met een complex assortiment is de keuzehulp. Ideaal, want door het servicelevel op deze manier te verhogen, kan de klant een weloverwogen keuze maken. Dit zal zich uiten in een hoger conversiepercentage, een lager retourpercentage en minder druk op de klantenservice.

Smartphone uitkiezen blijkt hele opgave

Afgelopen week ging ik naar bol.com om een telefoon uit te kiezen. Op de categoriepagina van de smartphones trof ik een keuzehulp die mij in vijf stappen naar mijn gewenste smartphone zou brengen. Top!


De verwijzing naar de keuzehulp op de categoriepagina met smartphones.

Keuzestress door keuzehulp

Vol enthousiasme startte ik de keuzehulp. Echter liep ik bij de eerste vraag al vast. Introductiejaar. Het introductiejaar van een smartphone staat voor wanneer de smartphone is uitgekomen. Ik kon kiezen uit 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022. Hoe dan?! Alsof mij dit als leek wat uitmaakt. Is een smartphone uit 2018 langzaam? Waarom staat 2016 er wel bij en 2015 niet? Deze eerste vraag riep eerder meer, dan minder vragen bij me op. Ik besloot 2018 t/m 2022 aan te vinken. Geen idee waarom, maar dan kon ik in ieder geval door naar de tweede vraag. Die luidde:

Serieus? Heeft dat kleine, blauwe mannetje enig idee hoe technisch ik ben? Wat kan ik met 16GB wel en wat niet? Waarom zou ik wel of niet kiezen voor 128 GB. Oké, ik realiseer me dat ik écht a-technisch ben, maar kom op. Waarom vraag je me niet wát ik met mijn telefoon wil doen en adviseer je mij op basis van mijn behoeften? De keuzehulp is volledig ingericht vanuit productperspectief, in plaats van vanuit de behoefte. Wat kan ik met dat ding? Wil ik er goede foto’s mee maken? Gebruik ik veel apps? Wat is mijn beoogde budget? Deze vragen stel je toch ook niet in een fysieke winkel? Of wel, en snapt mijn boerenverstand de wereld niet?

Keuzehulp die wél deugt

Het kan dus wel. Bij bol.com is er blijkbaar niemand geweest die heeft geopperd om de keuzehulp op basis van behoeften in te richten. Welke vragen ontvangt de klantenservice dagelijks rondom de aanschaf van een smartphone? Een voorbeeld van een keuzehulp die wel deugt, is die van XXL Nutrition. Door het enorme aanbod supplementen, zou een gemiddelde bezoeker hier snel verdwalen, maar hé; ze maken gebruik van een keuzehulp die deugt!

  • Wat is je doel?
    • Spieropbouw
    • Dieet
    • Prestaties verbeteren
    • Fitheid
  • Welk moment van de dag zoek je een eiwit shake?
    • Voor het ontbijt
    • Voor het slapen
    • Geen voorkeur
  • Wat vind je belangrijker?
    • Laagste prijs per shake
    • Hoogste eiwitgehalte
  • Wat voor smaak vind je lekker?
    • Rijker van smaak
    • Milder van smaak
  • Ervaar je wel eens klachten na het eten van zuivelproducten?
    • Nee, geen buikklachten
    • Ja, een beetje last
    • Ja, veel buikklachten
  • Nog specifieke wensen?
    • Geen extra wensen
    • Vegan shake (plantaardig)
    • 100% natuurlijke ingrediënten

Kijk! Een selectie shakes, die het beste bij mij passen. Én niet onbelangrijk: niet teveel keuzes. Want dat zou ook weer kunnen zorgen voor keuzestress.


Een selectie shakes die het beste bij mijn behoeften passen.

De keuzehulp van XXL Nutrition heeft een conversiepercentage van boven de 20%. Oftewel: van de 1.000 keuzehulpsessies eindigen er meer dan 200 in een aankoop. XXL-conversie dus! Een conversiepercentage dat de keuzehulp van bol.com vermoedelijk bij lange na niet haalt. Gelukkig heb ik met behulp van mijn eigen keuzehulp Samir alsnog een leuke telefoon gevonden via bol.com.

Keuzehulp inbouwen?

Een hoog conversiepercentage is vanzelfsprekend niet vanzelfsprekend. Slimme tools zoals de keuzehulp kunnen je hierbij helpen. Bij Rockwise proberen we altijd actief mee te denken om conversiepercentages te verhogen.

Met name wanneer er grote volumes betaalde bezoekers via Google Ads binnenkomen, zijn slimmigheden die helpen om het conversie percentage op te krikken wenselijk. Ben je een ondernemer en denk je dat een keuzehulp jouw website bezoekers kan helpen bij het vinden van de juiste oplossing of het juiste product? Wij kunnen de keuzehulp ontwikkelen en denken graag eens verder mee onder het genot van een kop koffie. Neem gerust contact op.

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl