Waarom je Keyword Difficulty moet gebruiken bij je zoekwoordenonderzoek

  • 7 december 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Wil je bovenaan staan in de organische zoekresultaten van Google? Het zal je niet verbazen dat het doen van zoekwoordenonderzoek en het opstellen van een contentstrategie allesbepalend is. De meeste ondernemers doen wel een vorm van zoekwoordenonderzoek, maar vaak wordt vergeten om te kijken naar de Keyword Difficulty. Zonde, want Keyword Difficulty kan uiteindelijk bepalen of je je doelstellingen in 2023 wel of niet haalt. Benieuwd hoe dat zit? Ik vertel het je in een nieuwe editie van #wisewednesdays.

 

Inhoudsopgave

Wat is Keyword Difficulty?

Voor ons zoekwoordenonderzoek, onze contentstrategie en het monitoren van resultaten gebruiken wij onder andere Semrush. Deze betaalde online tool is een van onze beste vrienden. Semrush helpt ons namelijk om klanten organisch mooie posities te laten winnen. Semrush geeft veel informatie over zoekwoorden, zoekvolumes, trends, webdomeinen, backlinks en nog veel meer. Bij het zoekwoordenonderzoek kijken we logischerwijs altijd naar de volumes en de zoekintentie, maar ook zeker naar Keyword Difficulty.

Keyword Difficulty is een percentage dat Semrush geeft om aan te tonen hoe lastig (of gemakkelijk) het is om op een bepaald zoekwoord te concurreren. Aan de hand van dit percentage kan iemand realistische doelstellingen bepalen, een contentstrategie opzetten en een concrete planning maken.

 

Waarop is Keyword Difficulty gebaseerd?

Semrush hangt percentages tussen de 0 en 100 aan zoekwoorden om aan te tonen hoe moeilijk het is om goed te ranken op bepaalde zoektermen. Een laag percentage is logischerwijs een eenvoudig zoekwoord en een hoog percentage toont aan dat het een grote uitdaging is om hoog te ranken op een betreffende term. De hoogte van Keyword Difficulty hangt af van de volgende factoren:

  • Concurrentie;
  • Kwaliteit van de inhoud;
  • Zoekintentie;
  • Backlinks;
  • Domein autoriteit.

Alle bovenstaande factoren spelen mee in het wel of niet kunnen behalen van topposities op relevante zoekwoorden. Deze punten zullen min of meer voor zich spreken. Wikipedia als concurrent of de website van je achterneef die vorige week begonnen is met bloggen is bijvoorbeeld nogal een verschil 😉. 

Semrush heeft een onderverdeling gemaakt om inzichtelijk te maken wat de verschillende percentages precies betekenen. Zie daarvoor het onderzicht hieronder.

 

Short tail versus long tail

Vaak geldt: hoe korter een zoekwoord, hoe hoger het moeilijkheidspercentage. ‘Zoekwoordmoeilijkheid’ hangt onder andere af van de concurrentie op een bepaald zoekwoord. Logischerwijs hebben zoekwoorden met één of twee woorden meer concurrentie dan zoektermen die bestaan uit vier of meerdere woorden. Er is al bekend dat de long tail zoektermen qua conversies beter scoren dan haar tegenhanger. Het gebrek aan concurrentie zorgt ervoor dat het ook nog eens eenvoudiger is om op deze zoekopdrachten te winnen in Google. Win-win dus!

 

Waarom je gebruik moet maken van Keyword Difficulty bij je zoekwoordenonderzoek

Keyword Difficulty begrijpen en toepassen bij je zoekwoordenonderzoek en contentstrategie is noodzakelijk. Dat heeft meerdere redenen. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om doelen op te stellen. Op welke zoekwoorden wil je topposities behalen? Inzicht in de concurrentie voor de betreffende keywords helpt je om realistische doelstellingen te formuleren. Op welk zoekwoord kan ik binnen nu en een paar maanden scoren en op welk zoekwoord kan ik pas over een langere periode concurreren? Dat inzicht krijg je met behulp van deze indicatie.

Bij het maken van een contentstrategie bepaal je wanneer je welke content gaat produceren, plaatsen en optimaliseren. Wanneer je bepaald hebt op welke zoekwoorden je gevonden wil worden, dan kun je een planning maken. Hierbij houdt je natuurlijk rekening met de factor tijd – je gaat niet op 20 december nog een artikel over de kerstdagen schrijven – en dus ook de moeilijkheid van een bepaald zoekwoord. Wanneer je percentages uiteenlopen van heel gemakkelijk (0-14%) tot redelijk moeilijk (50-69%) of zelfs nog hoger; begin dan met de eenvoudigste zoekwoorden.

Dit zal namelijk zorgen voor toename in traffic, domeinwaarde en eventueel backlinks. Om het sneeuwbaleffect wat betreft SEO te laten rollen is dit de eerste stap naar jouw status als autoriteit binnen jouw branche. Deze strategie kan je toepassen wanneer je een nieuwe domeinnaam hebt, maar ook als je al enige tijd bezig bent met SEO. Dit is in het laatste geval namelijk het laaghangend fruit dat veel marketeers en bedrijven niet plukken.

 

Hulp nodig bij het verbeteren van je organische zichtbaarheid?

Heb je behoefte aan ondersteuning op het gebied van zoekmachine optimalisatie of wil ben je benieuwd waar je kansen liggen? Wij denken graag met je mee!

 

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl