Koen Leerentveld:
‘’Kies de klant die bij je past!"

  • 29 juni 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Koen Leerentveld mocht zichzelf afgelopen april voor het tiende jaar ondernemer noemen. De 31-jarige inwoner van Meppel stond daar enigszins raar van te kijken: ‘Je kan je haast niet voorstellen dat dat alweer tien jaar geleden is’. Samen met zijn enthousiaste team timmert Rockwise hard aan de weg. Het Hoogeveense marketingbureau is ambitieus, behoort tot de top van de Google Ads agencies in Nederland en blijft zichzelf doelen stellen om verder te groeien.

Inhoudsopgave

De start van het ondernemerschap

‘Er is een hoop veranderd’, trapt Koen af wanneer hem wordt gevraagd om de verschillen tussen nu en tien jaar geleden te benoemen. ‘Tijdens mijn studie liep ik her en der stage en al snel kwam ik er achter dat elke dag van negen tot vijf hetzelfde werk uitoefenen niks voor mij was. Ik begon te ondernemen en dat ging mij al snel aardig af. Via koude acquisitie kreeg ik mijn eerste klanten en geleidelijk kwam dat tot een punt dat ik niet alles zelf meer kon uitvoeren. Ik moest dus werkzaamheden gaan uitbesteden.’’

Via een gezamenlijke klant kwam Koen in 2016 in contact met Matthijs Beumer. Al snel merkten de twee dat hun visie op ondernemen grotendeels overeenkwam. De samenwerking werd vanaf dat moment intensiever en in 2017 besloten ze samen verder te gaan. ‘Sindsdien timmeren we flink aan de weg en is ons team gegroeid naar een organisatie van vijftien interne klanten genoemd’, waarmee hij suggereert dat je die met dezelfde energie zou moeten behandelen als externe klanten.

Altijd op zoek naar de juiste match

Wanneer het gesprek verder gaat dan valt op dat er veel meer is veranderd. De werkwijze, het aanbod en de manier van acquisitie voeren: ‘Als startend ondernemer sta je anders in het acquireren van klanten dan dat wij nu staan. Wanneer je net begint ligt de focus voornamelijk op omzetgroei. Dat is heel logisch, want geen enkele ondernemer heeft bestaansrecht zonder winstgevende omzet. Wanneer je als bedrijf groeit, wordt het echter steeds belangrijker om potentiële klanten te segmenteren en te bepalen of er een match is of niet.’

‘Zodra je de positie hebt om klanten die niet goed bij jou passen ‘nee’ te verkopen dan zal je dat moeten doen. Dit om succesvol te blijven en om klanten die wél bij je passen de tijd en aandacht te blijven geven die zij verdienen. Tegenwoordig is de match met een klant voor ons essentieel in het wel of niet aangaan van een samenwerking.’

Variatie op een werkdag

Die behoeftes die Koen deden besluiten voor zichzelf te beginnen worden vandaag de dag nog altijd bevredigd: ‘’Ik geniet dagelijks nog van de vrijheid en variatie die ik heb. Dat komt met name door de taken die horen bij het aansturen van een team, het oliën van de Rockwise machine en de uitbreiding van onze dienstverlening. Tegenwoordig zijn wij méér dan een online marketingbureau doordat wij onze klanten ook op strategisch niveau helpen.’’ Desgevraagd komt Koen snel met een voorbeeld. Zo worden klanten die vanwege goedlopende campagnes de drukte niet aankunnen bijvoorbeeld geholpen bij het vinden van geschikt personeel of bij het systematisch optimaliseren van het order/ offerte/ verkoopproces. ‘In de toekomst zie ik daar veel nieuwe kansen voor Rockwise. Natuurlijk blijven wij een agency dat zich primair richt op online marketing activiteiten, maar daarnaast gaan we ons ook meer bemoeien met de strategische bedrijfsvoering van klanten.

Niet alles is veranderd

Daar waar er in tien jaar tijd veel veranderd is, stuitten we na enige tijd op een onderdeel dat vrijwel gelijk is gebleven. ’We zijn natuurlijk flink gegroeid door de jaren heen, maar persoonlijk klantcontact staat nog steeds op nummer één. Daarin is niks veranderd. ’Zo gaat de commercieel verantwoordelijke diverse keren per jaar op bezoek bij onze klant om het in persoon over zijn of haar bedrijf of onderneming te hebben. Veel van onze klanten zitten in het Westen, maar ook daar rijden we graag naar toe. Voor ons is dat essentieel. Ons CRM-systeem is zodanig ingericht dat we tijdens de kennismaking met de klant niet alleen vragen stellen over het bedrijf, maar onszelf ook verdiepen in bijvoorbeeld de hobby’s en interesses van de klant. Zo scheppen we een band en dat helpt ons om samen te groeien’’.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl