'Verbeterde Conversies': een nieuwe functie in Google Ads
De Google Ads conversiepixel ondervindt helaas hinder van het verdwijnen van 3rd party cookies. Gelukkig heeft het innovatieve team van Google hier een oplossing voor gevonden in de vorm van “Verbeterde Conversies”. Deze functie functie is volledig AVG-proof. Hierdoor kun je zelfs conversies bijhouden, ook al weigert de bezoeker de cookies op een website.
Hieronder een korte samenvattende handleiding voor het aanmaken van conversies in Google Ads en het inschakelen van de functie ‘Verbeterde Conversies’.
Stap 1
Maak een conversie aan in je Google Ads account. Dit kan onder: Tools & Instellingen > Conversies > +Nieuwe Conversie Actie.
Stap 2
Doorloop alle instellingen en maak een conversie aan.
Stap 3
Installeer de conversiepixel. De handigste methode is implementatie via de Google Tag Manager. Daarbij heb je de velden ‘’conversielabel’’ en ‘’conversie-ID’’ nodig (de overige velden zijn optioneel). Deze voeg je in met behulp van de tag ‘’Conversies bijhouden van Google Ads’’. Daarnaast zet je een vinkje voor het veld ‘’Door gebruikers verstrekte gegevens van uw website opnemen’’. Vervolgens maak je voor dit veld een nieuwe variabele aan.
Hierbij selecteer je ‘’Manual configuration’’ en vervolgens maak je een nieuwe variabele aan voor het veld dat wordt weergeven op de bedankpagina. Dit kan een e-mailadres of een telefoonnummer zijn. Zonder deze gegevens op de bedankpagina, is het voor Google niet mogelijk om de conversies bij te houden. Voor de variabele maak je een DOM-element aan en selecteer je bij selectiemethode ‘’CSS-kiezer’’. Bij Elementkiezer vul je vervolgens de CSS selector van het e-mailadres of telefoonnummer op de bedankpagina in.
Let op: om deze tag succesvol te laten werken, dien je ook de tag ‘’Conversionlinker’’ te installeren in de GTM.
Stap 4
Na installeren ga je terug naar Google Ads en selecteer je de aangemaakte conversie. Onderaan vind je het veld ‘’Verbeterde conversies’’. Vink deze aan en doorloop alle stappen. Hierbij maak je de keuze voor het tagtype ‘’Google Tag Manager’’.