Nauwkeurig conversies meten in Google Ads

Hoe meet jij conversies in Google Ads? Er zijn verschillende manieren om ingevulde formulieren, bestellingen of telefoontjes bij te houden. Echter zitten er nogal wat verschillen tussen deze manieren. Natuurlijk wil je alle conversies zo nauwkeurig mogelijk meten, zodat je op basis van deze data de juiste beslissingen kunt maken. Het zou immers zonde zijn, dat je bezuinigd op campagnes, die in werkelijkheid wel voor conversies zorgen.

Conversies meten via Universal Analytics

Een veelgebruikte methode voor het meten van conversies loopt via Google Analytics. Hierbij importeer je aangemaakte doelen en/of transacties in jouw Ads account. Echter houdt Universal Analytics zijn eigen manier van meten erop na, namelijk op basis van ‘’Laatste klik’’. Hierdoor kunnen leads of behaalde omzet soms ten onrechte volledig aan andere kanalen worden toegekend. Daarnaast speelt er nog een andere reden mee. Sinds kort is onderstaande melding namelijk zichtbaar in alle Universal Analytics accounts:

“Universal Analytics verwekt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer in standaardproperty’s. Tref nu voorbereidingen door een Google Analytics 4-property in te stellen en daarnaar over te schakelen.”

Oftewel, Universal Analytics stopt met het bijhouden van data en switcht naar Analytics 4. Hierover in een volgend blogartikel meer.

Meten via een Google Ads conversiepixel

Om toch correct te kunnen blijven meten, zullen we op een andere manier moeten meten. Dan gaan we doen via de Google Ads conversiepixel. Deze methode is zeer nauwkeurig en schiet alle data rechtstreeks in ons Google Ads account. Zonder tussenkomst van andere software. De methode zelf is echter niet nieuw. Deze optie is namelijk al jaren beschikbaar.

‘Verbeterde Conversies’: een nieuwe functie in Google Ads

De Google Ads conversiepixel ondervindt helaas hinder van het verdwijnen van 3rd party cookies. Gelukkig heeft het innovatieve team van Google hier een oplossing voor gevonden in de vorm van “Verbeterde Conversies”. Deze functie functie is volledig AVG-proof. Hierdoor kun je zelfs conversies bijhouden, ook al weigert de bezoeker de cookies op een website.
Hieronder een korte samenvattende handleiding voor het aanmaken van conversies in Google Ads en het inschakelen van de functie ‘Verbeterde Conversies’.

Stap 1
Maak een conversie aan in je Google Ads account. Dit kan onder: Tools & Instellingen > Conversies > +Nieuwe Conversie Actie.

Stap 2
Doorloop alle instellingen en maak een conversie aan.

Stap 3
Installeer de conversiepixel. De handigste methode is implementatie via de Google Tag Manager. Daarbij heb je de velden ‘’conversielabel’’ en ‘’conversie-ID’’ nodig (de overige velden zijn optioneel). Deze voeg je in met behulp van de tag ‘’Conversies bijhouden van Google Ads’’. Daarnaast zet je een vinkje voor het veld ‘’Door gebruikers verstrekte gegevens van uw website opnemen’’. Vervolgens maak je voor dit veld een nieuwe variabele aan.

Hierbij selecteer je ‘’Manual configuration’’ en vervolgens maak je een nieuwe variabele aan voor het veld dat wordt weergeven op de bedankpagina. Dit kan een e-mailadres of een telefoonnummer zijn. Zonder deze gegevens op de bedankpagina, is het voor Google niet mogelijk om de conversies bij te houden. Voor de variabele maak je een DOM-element aan en selecteer je bij selectiemethode ‘’CSS-kiezer’’. Bij Elementkiezer vul je vervolgens de CSS selector van het e-mailadres of telefoonnummer op de bedankpagina in.

Let op: om deze tag succesvol te laten werken, dien je ook de tag ‘’Conversionlinker’’ te installeren in de GTM.

Stap 4
Na installeren ga je terug naar Google Ads en selecteer je de aangemaakte conversie. Onderaan vind je het veld ‘’Verbeterde conversies’’. Vink deze aan en doorloop alle stappen. Hierbij maak je de keuze voor het tagtype ‘’Google Tag Manager’’.

Conclusie

Nauwkeurige metingen vormen de rode draad voor succesvolle Google Ads campagnes. Met bovenstaande methode voldoe je volledig aan de nieuwste eisen en mis je geen conversiedata meer in jouw Ads account!

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl