Offline conversies meten via een Moneybird-koppeling

  • 11 januari 2023
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Wanneer je Google Ads-campagnes inzet voor dienstverlenende bedrijven, dan ligt de focus meestal op het binnenhalen van zoveel mogelijk leads, tegen een bepaalde prijs per aanvraag (CPA-doel). De kosten per conversie staan centraal bij het optimaliseren van de campagnes. Op basis hiervan kun je namelijk beslissen om de campagnes verder op te schalen of juist aan te scherpen.

Voor het optimaliseren is het dus van groot belang dat de conversiemetingen goed staan ingesteld. Helaas wil het wel eens voorkomen dat er conversies worden gemist, ondanks de juiste instellingen. Dit kan onder andere gebeuren doordat de bezoeker uiteindelijk offline converteert. Hoe zorg je er nou voor dat je deze offline conversies uiteindelijk toch meet? Dat leg ik je uit in een nieuwe editie van #wisewednesdays!

 

Inhoudsopgave

Negatieve impact op de campagneprestaties

Laten we nog even teruggaan naar de situatie in de intro. Iemand doet uiteindelijk tóch een aanvraag via een advertentie, maar deze persoon wordt niet geregistreerd als conversie. In dit geval is er sprake van een negatieve impact op de prestaties van je campagne.

Een voorbeeld: een aanvraag mag maximaal 50 euro kosten. Op dit moment zit je precies op target. Door het ontbreken van enkele conversies, ligt de CPA in werkelijkheid lager. Hierdoor is er toch ruimte om de campagnes verder op te schalen. Omdat je geen weet hebt van deze extra conversies, besluit je de campagnes (onterecht) niet op te schalen.

 

Implementatie van offline conversies

Offline conversies zijn dus bezoekers die via een advertentie zijn binnengekomen, maar uiteindelijk offline converteren (of via de reguliere methode niet juist worden geregistreerd). Met de implementatie van ‘’offline conversion tracking’’ kun je missende conversies alsnog meten, waardoor je CPA lager zal uitvallen. Dit geeft jou de mogelijkheid om de campagneprestaties te verbeteren. 

Offline conversies meten kan op verschillende manieren. De meest gebruikelijke methode is middels een koppeling van een CRM-systeem. Hierbij worden klantgegevens gematcht met de data uit Ads. Hierdoor is het alsnog mogelijk om te achterhalen welke campagne of zoekwoord heeft gezorgd voor de betreffende conversie. In dit voorbeeld hebben we een koppeling gerealiseerd tussen Google Ads en Moneybird (via Zapier). De klant houdt namelijk alle leads bij in dit systeem.

 

Deel 1: maak een nieuwe conversieactie aan in je Google Ads-account

  • Ga hiervoor naar: Tools & Instellingen > Conversies > Nieuwe conversieactie.
  • Klik op ‘’Importeren’’.
  • Selecteer “Andere gegevensbronnen of CRM’s” en vervolgens “Conversies via klikken bijhouden”.
  • Vul vervolgens alle velden in. Zie als voorbeeld het screenshot hieronder.

Afbeelding: maak een nieuwe conversieactie aan in je Google Ads-account.

 

Deel 2: maak een koppeling met je CRM-systeem (Moneybird)

Via Zapier is het mogelijk om een connectie te maken tussen Moneybird en Google Ads. De stappen hiervoor staan hieronder beschreven.

  • Maak via ‘’My Apps’’ een koppeling met je Google Ads-account.
  • Doe vervolgens hetzelfde met het door jou gebruikte CRM-systeem (in dit geval Moneybird).
  • Ga vervolgens naar ‘’Zaps’’ en klik op ‘’Create’’. We beginnen met het aanmaken van een trigger.
  • Selecteer onder ‘’Choose app & event’’ het event dat je wilt bijhouden. In dit geval is dat ‘’New Quote’’.
  • Onder ‘’Choose account’’ maak je verbinding met het juiste account binnen Moneybird.
  • Test de verbinding. Indien de verbinding geslaagd is, kunnen we de actie opzetten.

Afbeelding: maak een koppeling met je CRM-systeem.

  • Klik op het plusje en selecteer Google Ads. Ook hier selecteren we weer een event. In dit geval ‘’Send offline conversion’’.
  • Onder ‘’Choose account’’ maak je verbinding met het juiste Google-account.
  • Vervolgens maken we onder ‘’set up action’’ ook verbinding met het juiste Ads-account. Vul eveneens alle onderstaande velden in:
    • Conversion User Identifier Source: hierbij kun je kiezen uit e-mail, telefoon of de Google click-id. In het verleden was een GCLID een must, maar sinds de implementatie van de verbeterde conversies volstaat ook een e-mail of telefoonnummer. Hierdoor is het voor Google mogelijk om de conversie te herleiden en matchen.
    • User Identifier by Email address: heb je gekozen voor e-mail? Selecteer het juiste veld vanuit Moneybird, met dezelfde waarde.
    • Conversion Action: hier vul je exact dezelfde conversienaam in als opgegeven bij het aanmaken van de conversieactie uit deel 1.
    • Timestamp: haal tenslotte de juiste datum uit Moneybird.

Afbeelding: maak een koppeling met je Google Ads-account.

  • De koppeling tussen Google Ads en Moneybird is gerealiseerd. Test de actie alvorens je deze publiceert.
  • Wanneer een conversie succesvol wordt doorgezet, zie dit er als volgt uit:

Afbeelding: de koppeling tussen Google Ads en Moneybird is geslaagd.

 

Conclusie

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Google Ads-campagnes of wil je jouw resultaat uit Google Ads maximaliseren? Neem gerust contact met ons op. We kijken graag eens wat we voor jou kunnen betekenen.

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl