Het opbouwen van een sales funnel
In essentie is online marketing niets anders dan het opbouwen van een sales funnel.
Jouw sales funnel begint bij je doelgroep die aanwezig is op het internet. Zij die op zoek zijn naar jouw dienstverlening of producten. Die zoektocht start veelal in een zoekmachine zoals Google. Op enig moment krijg je dan ook bezoekers (suspects) op je website en dan wil je natuurlijk dat die bezoeker meer komt doen dan alleen een bezoek brengen, want dat levert per saldo niets op. Een veel gehoord argument is altijd “als ik de klant maar aan tafel heb, dan haal ik de opdracht wel binnen”. Maar hoe komt die klant dan bij je aan tafel? Juist… online zul je linksom of rechtsom interesse moeten wekken, zodat je bezoeker overgaat tot actie. Heb je daarna al iets verdiend? Bij een webshop mogelijk wel als iemand op afrekenen klikt. Maar neemt iemand contact op via bijvoorbeeld een offerte formulier, dan heb je daar een potentieel geïnteresseerde klant te pakken (=prospect). Van suspect naar prospect bereik je in de basis dus door vertrouwen te wekken i.c.m. een duidelijke indruk en een helder verhaal!