Online marketing: bedreigend of kansrijk voor jou?

  • 30 maart 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Online marketing. Vraag het diverse ondernemers en de één krijgt spontaan jeuk, waar de ander meer dan lovend vertelt over wat de online wereld voor business aandraagt. Hoe komt dat?

Inhoudsopgave

Het opbouwen van een sales funnel

In essentie is online marketing niets anders dan het opbouwen van een sales funnel.
Jouw sales funnel begint bij je doelgroep die aanwezig is op het internet. Zij die op zoek zijn naar jouw dienstverlening of producten. Die zoektocht start veelal in een zoekmachine zoals Google. Op enig moment krijg je dan ook bezoekers (suspects) op je website en dan wil je natuurlijk dat die bezoeker meer komt doen dan alleen een bezoek brengen, want dat levert per saldo niets op. Een veel gehoord argument is altijd “als ik de klant maar aan tafel heb, dan haal ik de opdracht wel binnen”. Maar hoe komt die klant dan bij je aan tafel? Juist… online zul je linksom of rechtsom interesse moeten wekken, zodat je bezoeker overgaat tot actie. Heb je daarna al iets verdiend? Bij een webshop mogelijk wel als iemand op afrekenen klikt. Maar neemt iemand contact op via bijvoorbeeld een offerte formulier, dan heb je daar een potentieel geïnteresseerde klant te pakken (=prospect). Van suspect naar prospect bereik je in de basis dus door vertrouwen te wekken i.c.m. een duidelijke indruk en een helder verhaal!

 

Stopt hier online marketing?

De aanvraag is online gegenereerd. Klus geklaard! Ja, ook wij kennen de wereld van marketingbureaus en veelal stopt het daar. Rockwise gaat verder. Waarom? Omdat wij hechten aan een langdurige relatie met onze klanten, denken we graag na over kansen om de online business van onze trouwe klanten te vergroten.

Je lead heeft zich gemeld. Hoe zet je deze nu om naar een betalende klant? Hoeveel aanvragen weet jij om te zetten naar orders? Wat levert een gemiddelde opdracht op en wat mag een aanvraag vervolgens daadwerkelijk kosten?
Je merkt het al, Rockwise wil graag een rendabele marketingmachine voor jou als ondernemer inrichten en daar zijn o.a. bovenstaande vragen van groot belang. Dit met als einddoel om van suspects uiteindelijk klanten te maken.

 

Hoe doen we dat?

Vraagstukken zoals hierboven zijn natuurlijk hartstikke leuk om je aan het denken te zetten, maar hoe uit zich dat nu in de praktijk?

Vooraf, maar ook tijdens je campagnes willen we zoveel mogelijk grip hebben op jouw rendement. Weet jij wat de waarde van een nieuwe klant is in jouw business?

  • Wat is de gemiddelde eerste orderwaarde?
  • Hoe vaak plaatst een klant een order?
  • Wat is de levensduur van een klant?
  • Wat is de lifetime value van een klant?

Kortom door op die wijze met jouw business bezig te zijn kunnen we een nóg beter antwoord krijgen op wie nu jouw klant is en hoe we ervoor kunnen gaan zorgen dat een zo groot mogelijk deel van jouw ideale klant je online gaat bereiken.

 

Kan je de drukte nog aan?

Door zo goed mogelijk in beeld te hebben wie jouw daadwerkelijke klant is, is het eerder regel dan uitzondering dat je meermaals per week aanvragen gaat ontvangen. Hoe stroomlijn je dat proces? Uiteindelijk zijn ook wij niet gebaat bij dat campagnes uit moeten. We hebben inmiddels dan ook diverse automatiseringsslagen voor onze klanten gemaakt, waarbij we o.a. offerte aanvragen rechtstreeks in je CRM-pakket kunnen inschieten. Ideaal, zo houd jij overzicht in je sales funnel en neem je afscheid van allerlei losse mailtjes.
Door processen als deze te stroomlijnen krijgen we op dat moment ook nog makkelijker in beeld hoe jouw slagingsratio van aanvragen is.

 

Gelukt! Van een suspect een klant gemaakt!

Wanneer je van een suspect uiteindelijk een betalende klant hebt gemaakt is het van belang dat je in beeld blijft. Je hebt tenslotte moeite gedaan om er jouw klant van te maken, dan wil je deze ook behouden toch? De waan van de dag is hierin ontzettend risicovol. Loyale klanten zijn ontzettend van belang om jouw business te laten groeien. Wanneer je niet in beeld blijft kun je ervan uit gaan dat je klant vanzelf weer vertrekt. Je zult dus voortdurend contactmomenten moeten zoeken.
Ook op dit vlak kun je verschillende vormen van marketing toepassen, zodat je met enige regelmaat bij je klant in beeld blijft. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing. Doel? Je klanten over jou laten praten door er ambassadeurs van te maken met als gevolg dat jouw naam ook bij je klanten met regelmaat de revue passeert.

Wil je meer weten over onze strategie? Neem dan contact op met Rockwise!

 

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl