“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”

  • 14 september 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt” zei Nederland’s grootste sportman ooit. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Stel, je bent trainer van een voetbalteam. Je wint je wedstrijden, je wordt kampioen en iedereen op de club is tevreden. Maar ben je zelf tevreden met ‘tevreden’? Wij bij Rockwise niet. Als wij de trainer van dit voetbalteam zouden zijn, willen we de fans nóg meer vermaken met mooi spel, willen we het állerbeste uit iedere speler halen en willen we ook buiten Nederland resultaat behalen.

Bij Google Ads is dat niet anders. Goedlopende campagnes optimaliseren om de omzetcijfers verder te verhogen, of om juist de kosten per aanvraag verder te laten zakken. Resultaatgericht zijn en altijd streven naar beter, dat is wat mijn werk zo interessant maakt.

Inhoudsopgave

Achtergrondinformatie

Sinds 1982 is het familiebedrijf Natuursteen Behandelen specialist in het behandelen van natuurstenen vloeren. Met haar speciale onderhoudstechniek ‘kristalliseren’ is het al jaren een gevestigde naam in deze branche. De kristallisatie van natuursteen vindt zijn herkomst in Spanje, waar de familie Gomez-Varela (oprichters van Natuursteen Behandelen) vandaan komt.

Uitdaging: verder gaan dan tevreden

Sinds het begin van onze samenwerking met Natuursteen Behandelen halen we via Google Ads maandelijks het aantal aanvragen binnen dat we van te voren hebben afgesproken. De targets worden behaald en iedereen is tevreden, zou je denken. Zoals ik in de inleiding noemde, zijn wij bij Rockwise niet tevreden genoeg met een tevreden klant. We streven constant naar beter en ook in dit geval zoeken we naar onbenutte kansen om het állerbeste uit dit Google Ads account te halen.

Aanpak: Performance Max Campaign voor leadgeneratie

Werkt een Performance Max Campaign (PMax of PMC) om leads te genereren? Een terechte vraag die wij tijdens de introductieperiode van het nieuwste campagnetype ook stelden. De PMax campagnes worden door veel marketeers gezien als vervanger voor de Smart Shopping campagnes. Echter hebben wij inmiddels ervaren dat de PMax campagnes veel verder gaan dan dat. Bij andere accounts van ons bewezen de PMC’s al dat ze, naast directe webshopbestellingen, geschikt zijn voor het binnenhalen van kwalitatieve aanvragen. Reden genoeg om aansprekende afbeeldingen, overtuigende kopteksten, andere krachtige content te verzamelen en een Performance Max Campaign op te starten.

Resultaat: “Mogen we opschalen?”

Waar we begonnen met een relatief laag budget voor de nieuwe PMC, waren er al snel kansen om het dagelijkse Google Ads-budget op te schroeven. De relatieve resultaten van de PMC zijn hieronder te zien.

Percentage van totale Google Ads-budget  Percentage van totale Google Ads aanvragen 
Juli 42% 39%
Augustus 48% 55%
September 55% 57%

Verschil na het aanmaken van de PMC:
Totale Google Ads-budget: +48% (van €3.807 naar €5.645)
Aantal aanvragen: +68% (van 95 naar 160)
Kosten per aanvraag: -12% (van €40,25 naar €35,25)

Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt

Want ja, “If you always do what you always did, you will always get what you always got” zei een andere visionair ooit. Hiermee sloeg Einstein, net als Johan Cruijff, de spijker recht op z’n kop. Als iets goed loopt, zien veel mensen geen reden om iets te veranderen. Ik ben het dan ook niet altijd eens met de uitdrukking “Never change a winning system/team/formula”. Want waarom zou je tevreden zijn met iets dat goed loopt, als iets ook nóg beter kan lopen?

Ben jij tevreden, maar ook benieuwd of je nog kansen onbenut laat? We denken graag eens vrijblijvend met je mee!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl