Waar moet je wél mee bezig zijn? 4 tips!
Hou je bezig met het voeden van het algoritme. Omarm de automatisering en richt je op de nuttige zaken. Bepaal de route, voed het algoritme zodat deze signalen sneller en makkelijker kan opvangen.
- Juist en volledig meten
- Google Ads-campagnes consolideren
- Doelgroepen zoals Customer Match gebruiken
- Het algoritme de tijd geven
1. Juist en volledig meten
Verbeterde conversies Google Ads
Doelen en omzet meten via Analytics en deze data importeren in je Ads-account is niet meer van deze tijd. Klikt een bezoeker vandaag op jouw advertentie en doet dezelfde bezoeker morgen een aankoop? Grote kans dat Analytics deze order aan een ander kanaal toekent. Gevolg? De order wordt niet geregistreerd binnen Google Ads, waardoor je de werkelijke impact niet registreert en je je stuur verliest. Nog teveel ondernemers en marketingbureaus hebben hun primaire doelen in het Ads-account geïmporteerd vanuit Google Analytics.
Wanneer een potentiële klant op een advertentie klikt via een laptop (ingelogd met een Google-account) en nog geen aankoop doet, maar dat een dag later wel doet via z’n telefoon, zou deze aankoop zonder verbeterde conversies niet worden toegeschreven aan de advertenties.
Met verbeterde conversies worden gegevens zoals e-mailadres, verzendadres en telefoonnummer versleuteld naar Google verzonden. Google kan het telefoonnummer dat is gebruikt bij de aankoop koppelen aan het e-mailadres dat de eerste dag werd gebruikt. Hierdoor kan Google de gegevens uiteindelijk koppelen aan eerdere advertentieklikken. Hierdoor kun je dus beter bepalen of je advertentie effectief was.
Consent Mode Google Ads
Ben je ook bang dat een cookie-banner ervoor zorgt dat je geen data krijgt, omdat de bezoekers de cookies weigeren? Wees niet bang. Google heeft onlangs de Consent Mode geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat je betrouwbare gegevens ontvangt van al die bezoekers die cookies weigeren in de banner.
Door accuraat te meten ontvang je een completer beeld van de conversies die daadwerkelijk via de Google-advertenties zijn gegenereerd. Je geeft het Ads-account op deze manier meer conversiedata, waardoor het algoritme van Google Ads sneller en beter leert begrijpen waar de conversies vandaan komen.
2. Google Ads-campagnes consolideren
Oftewel: verstevig je campagnes. Hoe meer conversiedata iedere campagne ontvangt, hoe sneller het algoritme signalen en patronen herkent. Wie zijn exact de bezoekers die klikken en converteren? Is hier een lijn in te vinden? Hoe meer conversiedata je per campagne genereert, hoe sneller en beter Google je klanten leert begrijpen. Zorg ervoor dat iedere campagne minimaal 100 conversies per maand genereert.
Het is dus zaak om campagnes te gaan groeperen. Geen 60 campagnes voor ieder merk meer, maar bijvoorbeeld een campagnestructuur die gebaseerd is op winstmarges, seizoenen of andere, bredere, categorieën. Indien je een campagnestructuur bedenkt die gebaseerd is op basis van winstmarges, kun je je biedstrategie erop aanpassen. Zo leert Google begrijpen bij welke producten het zuinig aan moet doen en bij welke producten de kraan verder open kan.
3. Doelgroepen zoals Customer Match gebruiken
Zodra de campagnes geconsolideerd zijn, zal het algoritme na enige tijd zelf slim worden. Er zijn echter verschillende manieren om het algoritme van Google Ads te voeden met bijvoorbeeld informatie over je doelgroep. Het uploaden van een klantenlijst (Customer Match) is een manier die doeltreffend werkt. Je uploadt letterlijk je database met historische klanten. Het proces van leren versnel je hiermee.
4. Geduld hebben, niets doen en vertrouwen op het algoritme
Heb je een nieuwe campagne opgezet, je structuur omgegooid of een omvangrijke wijziging doorgevoerd in je Google Ads-account? Geef het de tijd. Het algoritme heeft tijd nodig om te leren. Zie je na enkele dagen geen of weinig effect? Neem het voor lief. Pas na ±14 dagen begrijpt Google enigszins je nieuwe strategie. Door tussentijds te rommelen veroorzaak je alleen maar ruis.