Zakelijke relaties, wie zijn dat?
Laat ik beginnen met het bepalen van wie zakelijke relatie zijn. Voorbeelden van mijn zakelijke relaties zijn;
- Collega’s
- Potentiële klanten
- Klanten
- Collega’s van klanten
- (soms) klanten van klanten
- Leveranciers
- Concurrenten
- Juristen
- Accountants
- En ga zo maar verder, want:
Ik ben eigenlijk van mening dat iedere persoon die ik spreek tijdens en buiten kantoortijden, waarbij de inhoud van mijn gesprek een zakelijke context heeft, een zakelijke relatie is. Eigenlijk komt het erop neer, dat ik maatjes wil worden met iedereen waarmee ik zakelijk samenwerk. Ik doe hier op z’n minst een serieuze poging tot. Als blijkt dat het niet lukt om maatjes te worden, dan kies ik er liever voor om niet samen te werken dan oppervlakkig samen te werken. Lukt het met mijn beste intenties niet om op één lijn te komen en een vriendschappelijke band op te bouwen, dan ben ik van mening dat onze samenwerking op lange termijn in gevaar komt en dat wij mogelijk geen successen gaan vieren. Oké, misschien overdrijf ik een klein beetje. Ik ga je niet vertellen dat je wekelijks uiteten moet gaan met je relatie, of eens per maand naar de plaatselijke schouwburg, maar je moet wat mij betreft wel van binnenuit zin hebben om de persoon in kwestie weer te spreken. En oprechte interesse hebben in die persoon, buiten de zaken om. Ik vertel je in dit artikel eerst waarom ik dit standpunt inneem, om vervolgens enkele tips te geven over hoe je op een natuurlijke manier maatjes kunt worden met je relaties.