Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 2 min lezen Sandra Kerdijk

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Zoekwoord kannibalisatie is het fenomeen waarbij twee of meerdere pagina’s van dezelfde website met elkaar concurreren voor hetzelfde zoekwoord. Vanuit SEO oogpunt is zoekwoordkannibalisatie over het algemeen ongewenst. Het is verwarrend voor Google, maar ook voor websitebezoekers.

Zoekwoord kannibalisatie wordt meestal veroorzaakt door blogartikelen.

Wat zijn de nadelen van zoekwoord kannibalisatie?

Zoekwoord kannibalisatie kan nadelig zijn, want het kan een negatief effect hebben op de rankings van de getroffen pagina’s. Meerdere pagina’s op dezelfde website zijn met elkaar aan het concurreren en dit kan ervoor zorgen dat een ongewenste pagina hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Zoekwoord kannibalisatie komt vaak voor als er een nieuw artikel met hetzelfde focus zoekwoord wordt geschreven als dat van een ouder artikel waarvan de content beter en uitgebreider is. Nieuwe content krijgt (tijdelijke) voorrang in de zoekresultaten. Hierdoor is de kans groot dat het nieuwe artikel de goede plek van het oudere artikel inpikt (kannibaliseert).

Soms is zoekwoordkannibalisatie juist gunstig. Dit is het geval als twee pagina’s van dezelfde website positie 1 en 2 innemen in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Dit zorgt alleen maar voor minder kliks naar concurrenten. Toch komt dit niet vaak voor. Google wil namelijk zoveel mogelijk verschillende zoekresultaten aanbieden. Hierdoor komt het zelden voor dat er meerdere pagina’s van dezelfde website op de eerste posities komen te staan voor hetzelfde zoekwoord.

Hoe los je zoekwoord kannibalisatie op?

Zoekwoord kannibalisatie kun je op de volgende manieren oplossen:

  • Gebruik een canonical URL. Met een canonical URL vertel je aan zoekmachines welke URL bij een zoekresultaat vertoond moet worden. Deze methode is met name bedoeld als de inhoud van twee pagina’s nagenoeg gelijk is, oftewel als er sprake is van duplicate content.
  • Voeg content samen. Als de inhoud van de twee concurrerende pagina’s veel van elkaar afwijkt, dan is het beter om deze artikelen samen te voegen. Er ontstaat dan één grote versie, wat de kans vergroot om hoger te gaan ranken.
  • Verander het focus zoekwoord. Door een pagina te herschrijven en de focus te leggen op een ander zoekwoord, zal de kannibaliserende pagina gaan ranken op een andere zoekopdracht.

Hoe voorkom je zoekwoord kannibalisatie?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zoekwoord kannibalisatie voorkom je door:

  • Bij te houden welke zoekwoorden per pagina gebruikt worden. Dit kan door middel van ‘keyword mapping’. Keyword mapping houdt in dat alle zoekwoorden uit een zoekwoordenonderzoek worden georganiseerd en toegeschreven aan bepaalde pagina’s. Bijvoorbeeld in een Excel-sheet. Voordat je begint met schrijven kun je de lijst dan even nalopen.
  • Voor het schrijven van een pagina eerst in Google te checken of er al een pagina rankt. Hiervoor tik je je website en het zoekwoord als volgt in: [site:voorbeeld.nl “zoekwoord”]. Dit is een alternatief voor keyword mapping.
  • Zoveel mogelijk te kiezen voor long-tail zoekwoorden voor blogs en artikelen. Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en daarom is de kans dat je dit soort zoekwoorden 2 keer gebruikt aanzienlijk kleiner.