Offerte-aanvragen meetbaar maken

  • 21 april 2022
  • 2 min.
  • Strategisch

Je bent een dienstverlenend bedrijf en wil graag aanvragen ontvangen via je website. Die ontvang je het liefst in de vorm van een offerte-aanvraag en niet zozeer in de vorm van een contactformulier. Maar hoe bepaal je de kwaliteit van je aanvragen? Wil je graag zoveel mogelijk aanvragen binnenkrijgen of neem je genoegen met een lager aantal aanvragen van een hogere kwaliteit? Het is belangrijk om dit tijdig te inventariseren, om te voorkomen dat je later in het traject tot de ontdekking komt dat de kwaliteit van je aanvragen onvoldoende is.

Om het succes van je marketingcampagnes en de kwaliteit van je offerte-aanvragen te kunnen beoordelen moet je eerst inzicht creëren. Dat doe je door je aanvragen meetbaar te maken op het gebied van hoeveelheid, type aanvraag en status. Kortom: staat een aanvraag open, is ‘ie gescoord of heb je ‘m verloren?

Inhoudsopgave

Sturen op resultaat

Bij Rockwise hebben we daar iets op bedacht: we hebben de kwaliteit van aanvragen via formulieren meetbaar gemaakt. Door formulieren te koppelen aan bijvoorbeeld Google Sheets, worden deze rechtstreeks ingeschoten in overzichtelijke kolommen. In deze kolommen kun je de kwaliteit beoordelen en zo kun je de waarde van je aanvragen monitoren. Je kunt deze aanvragen natuurlijk ook koppelen aan je CRM-pakket, zodat ze rechtstreeks terechtkomen in je sales pipeline.

Stap 1 is daarmee gezet. De volgende stap is dat er een orderwaarde gekoppeld wordt aan de betreffende aanvraag op het moment dat deze in behandeling wordt genomen. Dat geldt in de situatie waarin de order doorgaat, maar ook wanneer deze níét doorgaat. Zo wordt inzichtelijk wat het genereren van aanvragen je kost en wat het je oplevert. Een waardevol inzicht, want als je marketingcampagnes runt wil je precies inzichtelijk hebben wat de kosten en opbrengsten zijn.

Het meetbaar maken van waardes kan zo ver gaan als je zelf wil. Heb je de behoefte aan volledige controle door een koppeling met je offertesysteem, waardoor aanvragen rechtstreeks worden ingeschoten en verzonden offertes een waarde terugsturen naar het document waarin de aanvragen worden bijgehouden? Wij regelen het voor je.

offerte aanvragen meetbaar maken

Next step?

Op het moment dat je inzichtelijk hebt wat offerte-aanvragen je kosten en opleveren, kun je de stap zetten om het rendement op je offerte-aanvragen te vergroten. Als het goed is weet je inmiddels namelijk ook wat het slagingspercentage van je offertes is, hoe de opvolging verloopt en hoe lang het überhaupt duurt voordat je een offerte uitbrengt.

Met deze inzichten kun je het opvolgingsproces onder de loep nemen. Is de kwaliteit van je aanvragen goed? Grote kans dat je veel winst kunt behalen in de opvolging ervan. Een belangrijke tip is om de potential mee te nemen in de status van de aanvraag. Heb je de aanvraag succesvol ontvangen? Neem direct telefonisch contact op om deze samen door te nemen en de potentiële klant te informeren over de volgende stap. Belangrijk is om aan te geven wanneer hij of zij de offerte kan verwachten en dat bijvoorbeeld een dag later telefonisch contact zal worden opgenomen om de offerte samen door te spreken. Duidelijkheid is prettig voor de klant, want zo weet deze waar hij of zij aan toe is.

Meer weten?

Benieuwd hoe we deze situatie ook voor jou kunnen realiseren? Heb je op dit moment het gevoel dat je meer uit jouw meetinstrumenten kunt halen? Wij staan voor je klaar. Neem contact met ons op en laat je adviseren over hoe je meer grip krijgt op de kwaliteit van je offerte-aanvragen en hoe je het rendement verhoogd.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl