Autoriteit? Online groeien met Rockwise!

Rockwise autoriteit

Iedereen heeft wel eens van het begrip autoriteit gehoord. Wanneer je een autoriteit bent, betekent dat dat je toonaangevend bent binnen jouw branche. Je hebt aanzien en mensen nemen sneller iets van je aan. Zo gaat dit ook met websites. Dit heet domein autoriteit. Op deze pagina vertellen we je alles over autoriteit en vooral hoe je meer autoriteit kunt behalen.

Wat is domein autoriteit?

Een zeer belangrijke factor binnen SEO is domein autoriteit. Zoals we net al schreven werkt het net als in het dagelijks leven. Hoe hoger je autoriteit, hoe meer mensen tegen je opkijken. Bij websites geldt dit ook zo. Een hoge domein autoriteit schatten zoekmachines zoals Google sneller in als betrouwbaar. Autoriteit gaat over de gehele website. Hoe hoger de site scoort, des te hoger hij in de organische zoekresultaten eindigt.
Een ander woord voor domein autoriteit is domeinwaarde. Dit is een waardering die hoort bij een website domein, de naam van je website. Met een score tussen de 0 en 100 geeft de waardering aan hoe goed jij scoort op het gebied van SEO. Althans een onderdeel daarvan. In totaal zijn er drie vormen van autoriteit, domein autoriteit, pagina autoriteit en link autoriteit. Voor domein autoriteit wordt er beoordeeld op basis van drie factoren, namelijk:

  1. Vertrouwen
  2. Populariteit
  3. Relevante links

Vertrouwen
Autoriteit verbeteren kan door je te bewijzen aan Google. Het vertrouwen in websites die al wat langer bestaan is vaak groter dan in nieuwe sites. Vertrouwen kun je winnen door unieke en interessante content te schrijven.

Populariteit
Websites zijn populair als er veel wordt doorgelinkt. Dit zijn andere sites die linken naar jouw website. Zo’n linkje zien zoekmachines als aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen je hebt, hoe populairder je bent en hoe hoger je scoort in de organische resultaten.

Relevante links
Het aantal andere websites die doorlinken naar jouw website zijn enorm belangrijk. Hierbij speelt de relevantie en autoriteit van die pagina’s een grote rol. Wanneer de pagina een hoge autoriteit heeft en een link plaatst, heeft dit meer effect dan een niet relevantie pagina met lage autoriteit.

Pagina autoriteit

Domein autoriteit gaat over het gehele domein. Pagina autoriteit lijkt hierop, maar is toch net even iets anders. Zoals de naam al doet vermoeden is deze waarde per pagina. Ook pagina autoriteit wordt bepaald door drie factoren:

  1. Leeftijd van de pagina
  2. Regelmatige updates
  3. Waarde ontvangen door links

Leeftijd van de pagina
Pagina’s en het domein moeten zich bewijzen aan zoekmachines als Google. Een pagina die hoger scoort in de organische resultaten wordt:

  • Regelmatig geüpdate
  • Ontvangt regelmatig links
  • Bevat relevante content

Regelmatige updates
Bezoekers komen op jouw website voor de content. Past de content niet bij jouw doelgroep? Dan zal het aantal bezoekers afnemen. Dit gebeurt ook wanneer de geplaatste content verouderd is. Dit onderwerp is waarschijnlijk niet meer on-topic en de interesse van de bezoekers is gedaald. Zorg er daarom voor dat je de informatie op jouw website periodiek update. Hierdoor heb je altijd relevante content op de site staan.

Waarde ontvangen door links
Linken kan intern en extern. Dit is een onderdeel van linkbuilding. Linkjes kunnen waarde van de pagina doorgeven aan de pagina waar ze naartoe linken. De link autoriteit is van grote waarde op de pagina autoriteit

Link autoriteit

Als laatste hebben we link autoriteit. Dit is de waarde die een link aan een pagina meegeeft. Dit heeft twee factoren:

  1. De pagina autoriteit van de pagina met uitgaande link
  2. De hoeveelheid uitgaande links op de pagina

De pagina autoriteit van de pagina met uitgaande link
De autoriteit van de pagina bepaalt hoeveel waarde de link meegeeft. Hoe hoger de pagina autoriteit, des te meer link autoriteit doorgegeven kan worden. De homepagina is meestal de pagina met de meeste autoriteit. Meestal gaat daarom de interne link structuur vanaf de homepage.

De hoeveelheid uitgaande links op de pagina
Elke uitgaande link op een pagina geeft een deel van de pagina autoriteit door aan de andere pagina. Heb je veel links op een pagina met een hoge autoriteit? Dan geven al deze links maar weinig waarde door. Denk bijvoorbeeld aan startpagina. Er staan zodanig veel linkjes, dat de waarde daalt.

Linkbuilding om website autoriteit te verhogen

Linkbuilding is het verzamelen van relevante externe links van verschillende domeinen naar jouw website. Een ander woord voor externe links is backlinks. Intern linken is ook mogelijk. Dan link van je eigen website naar een andere pagina. Zoekmachines zien linkjes namelijk als aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen je hebt, des te relevanter zoekmachines jouw website vinden. Je zult dan eerder bovenaan de zoekresultaten komen.

Linkbuilding uitbesteden?

Wil je meer weten? Of wil je jouw linkbuilding door een professionele organisatie laten uitvoeren? Wij van Rockwise hebben genoeg expertise in huis om samen van start te gaan met linkbuilding. Zo vergroten wij samen de online vindbaarheid van jouw bedrijf!

Plan van aanpak

Google Marktprognose

Hoe zijn de kaarten in uw markt geschud? Hoeveel wordt er naar uw producten gezocht? Waar liggen de kansen? Wie vormen een bedreiging? We brengen de Google markt volledig in beeld. Vrijblijvend. Een gedegen en realistische inschatting is van cruciaal belang.

Website Check

Is de markt positief? Dan is een converterende website een belangrijk startpunt voor toekomstige Google marketing activiteiten. Wij beoordelen of uw website klaar is voor de start is en een goede basis vormt voor toekomstig Google succes.

Google Kansberekening

We combineren de Google marktprognose met de verwachte website prestaties. Het resultaat is een op data gebaseerde prognose van de kansen die er voor u liggen. We schetsen welke kansen er binnen welk termijn haalbaar zijn in termen van omzet en kosten per offerte aanvraag.

Google Strijdplan

We gieten de marktkansen in een strategie en plan van aanpak. Dit plan dient als voorstel voor een pilot samenwerking van 6 maanden. Geen zorgen, behalen we de targets niet? Dan is de pilot maandelijks opzegbaar. De zorgvuldige voorbereidingen verkleinen dit scenario.

Aanvang Pilot

Enthousiast? Dan gaan we het avontuur aan en zetten alles opzij om de doelen binnen zes maanden te behalen. We zijn uiterlijk na vier weken online. We nemen onze verantwoording voor alle voorbereidingen, van het opzetten van de campagnes tot het instellen van de metingen.

Vervolgstappen

De pilot zit erop. Doelen behaald? Top! We gaan kijken waar we kunnen uitbreiden, opschalen of finetunen. We bepalen nieuwe targets aan de hand van de data die er inmiddels is. Doelen niet behaald? We beoordelen de situatie en kijken samen naar logische vervolgstappen.

Benieuwd naar jouw kansen?