3 manieren om het aantal conversies te verhogen

  • 26 juli 2023
  • 3 min.
  • Insights

Haal je voor jouw gevoel al het maximale uit je Google Ads-account, maar ben je toch nog op zoek naar meer conversies? Er zijn ongetwijfeld kansen die je momenteel laat liggen. In dit artikel bespreken we drie manieren die eraan kunnen bijdragen meer conversies binnen te halen. Neem onderstaande mogelijkheden eens door en kijk vervolgens met een kritische blik naar je eigen Google Ads-account.

Inhoudsopgave

1. Verbeter je conversiepercentage

Het verhogen van je conversiepercentage zal eraan bijdragen dat je meer conversies zult binnenhalen zonder dat je daarvoor meer bezoekers nodig hebt. Stel dat je conversiepercentage van 3% naar 5% stijgt. Dan zal dit betekenen dat in plaats van 3 op de 100, ineens 5 op de 100 bezoekers converteren.
Je conversiepercentage kun je op talloze manieren verhogen. Uiteraard is de ene manier efficiënter dan de andere. In je Ads-account is het belangrijk om een kritische blik te werpen op de zoekwoorden die je inzet. Maak je gebruik van relevante zoekwoorden en haal je daarmee de juiste doelgroep binnen?

Daarnaast kun je het conversiepercentage met name verhogen door wijzigingen aan je website aan te brengen. Deze punten hebben met name te maken met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verhogen van de snelheid van je website;
  • Het implementeren van een bekend review-systeem (zoals TrustedShops);
  • Gebruik maken van een overzichtelijke navigatiestructuur;
  • Het aanbieden van verschillende betalingsmogelijkheden;
  • Transparantie bieden over onder andere het retourproces.

2. Versoepel je biedstrategie

Op welke ROAS of CPA-doel stuur je aan in jouw Google Ads-account? Waarom stuur je juist aan op deze resultaten? Het is van groot belang deze doelstellingen nog eens goed te herberekenen.

Wanneer je een groter aantal conversies wilt binnenhalen, zul je op zoek moeten gaan naar de ‘sweet spot’. Op deze manier maximaliseer je het aantal conversie en de omzet. Stel dat je jouw huidige ROAS op 500% hebt ingesteld, maar de ‘sweet spot’ zich bevindt op een ROAS van 300%. Dan is het aan te raden de campagnes verder te versoepelen.
Dankzij deze versoepeling ben je meer aanwezig in de zoekresultaten, waardoor je meer verkeer zult binnenhalen. Dit levert uiteindelijk een groei op in het aantal conversies en de omzet.

3. Verhoog het verkeer

Meer verkeer naar je website zorgt voor een groter aantal conversies. Wanneer je denkt aan het maximale te zitten, zijn er vaak nog voldoende mogelijkheden om je campagnes verder uit te breiden. Hieronder een aantal belangrijke kansen.

3.1 Verhoogde budgetten

Wanneer Google ziet dat je campagnes dagelijks het maximale uitgeven, wordt er vaak een melding weergeven dat je beperkt wordt door budget. Als deze melding er niet staat, betekent het niet dat de mogelijkheid er niet is!
Check regelmatig je budgetten, ook na eventuele versoepelingen van de biedstrategie. Het is namelijk van groot belang voor de resultaten om de budgetten ruim in te stellen. Hierdoor vang je ook eventuele piekdagen op. Op deze manier kun je het verkeer naar je website (en dus het aantal conversies) laten groeien.

3.2 Breed met je zoektermen

Hoe zien jouw zoek-campagnes eruit? Welke zoekwoordtypes zet je in? Regelmatig worden er enkel exacte- en zinsdeel-zoekwoorden ingezet.
Het inzetten van volledig brede zoektermen zorgt voor een toename van zoekverkeer en dus conversies. Uiteraard leveren brede zoekwoorden soms ook meer ruis op. Neem daarom regelmatig de zoektermen door om de ruis eruit te filteren. Daarnaast werken brede zoektermen uitstekend in combinatie met een slimme biedstrategie. Het algoritme van Google is namelijk slim genoeg om te bepalen welke bezoekers relevant zijn voor jouw business.

3.3 Geografisch uitbreiden

Heb jij er ooit aan gedacht om je campagnes geografisch uit te breiden? Wanneer je momenteel enkel in Nederland adverteert, kun je jouw campagnes met een paar klikken uitbreiden naar België (of alleen Vlaanderen). Hierdoor zul je een groter aantal bezoekers naar je website trekken.
Daarnaast kun je overwegen om stappen te maken in andere landen, zoals Duitsland. Houdt hierbij ook rekening dat je website zal moeten voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Duitse websitebezoekers gedragen zich anders dan Nederlandse shoppers.

3.4 CTR verhogen

Tenslotte kun je het aantal websitebezoekers verhogen door de CTR van je advertenties te verbeteren. Als je doorgaans een CTR van 3% hebt en dit weet te verhogen naar 5%, dan zal dit betekenen dat je uit 100 vertoningen (weergaven van je advertentie) geen 3 maar 5 bezoekers binnenhaalt.

Je CTR kun je verhogen door kwalitatieve advertenties te maken met de juiste content. Hierbij kun je de kwaliteitsscore van Google als leidraad nemen. Sluit de advertentie aan bij de zoekopdracht van de potentiële bezoeker? Allemaal zaken om in acht te nemen bij het aanmaken van advertenties.

Conclusie

Ben je op zoek naar meer conversies en twijfel je of je momenteel wel het maximale uit je Google Ads campagnes haalt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We voeren graag een vrijblijvende scan uit en gaan met je in gesprek om te kijken waar de kansen liggen voor jouw business.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl