Logistieke problemen voorkomen bij webshops
Bij het opschalen van Google-advertenties voor een webshop moet je rekening houden met een aantal belangrijke factoren. Het budget opschroeven is zo gedaan, maar ben je wel klaar voor de extra groei? Ik benoem een aantal punten waar je op moet letten.
Heb ik genoeg voorraad?
Dit is natuurlijk één van de belangrijkste voorwaarden voordat je gaat opschalen. Heb je van elk product genoeg voorraad beschikbaar, zodat je ook daadwerkelijk aan de toenemende vraag kan voldoen? Het zou zonde zijn als er meer verkeer naar je website komt en je niet aan de vraag kan voldoen. Houd je voorraad dus goed in de gaten en bestel of produceer op tijd nieuwe producten.
Levertijden
Heb je een leverancier waar je je producten besteld? Weet dan ook wat de levertijden van je doorgaans zijn. Wanneer je dit weet kan je ook anticiperen op een toenemende vraag. Dit punt valt en staat dus eigenlijk met het hierboven genoemde aspect. Mocht een product uit voorraad zijn, zorg dan dat je ook duidelijk communiceert wat de te verwachten levertijd is om ontevredenheid te voorkomen.
Wat gebeurt er na een bestelling?
Hoe wordt een bestelling afgehandeld? Automatiseer hierin zoveel als kan. Je kunt bijvoorbeeld automatisch een e-mail sturen wanneer een bestelling is verzonden. Dat scheelt tijd, mocht je dit nu nog handmatig doen. Heb je daarnaast genoeg personeel om de orders te picken en in te pakken? Is er genoeg verpakkingsmateriaal? Wat zijn je afspraken met vervoerders van de pakketten? Dit zijn allemaal factoren waarmee je rekening moet houden wanneer de vraag naar je producten ineens toeneemt na het opschalen van campagnes.
Doe zelf een testbestelling
Zorg ervoor dat je website goed werkt en getest is voordat je begint met adverteren (en opschalen). Test bijvoorbeeld de check-out procedure en de betaalmethoden om er zeker van te zijn dat deze goed werken en dat er geen problemen ontstaan. Het zou zonde zijn als je voor kliks betaald en mensen uiteindelijk hun bestelling niet kunnen afronden en betalen.