Zorgeloos opschalen: zo voorkom je logistieke problemen

  • 28 juni 2023
  • 4 min.
  • Insights

Stel dat je gebruikmaakt van Google-advertenties om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Hierbij gebruik je een vast budget per maand. Dan kan het op een gegeven moment zo zijn dat je advertenties goed beginnen te lopen, je veel relevant verkeer op je website krijgt en het aantal conversies (aankopen/aanvragen) begint te groeien. Er komt een moment dat het advertentiebudget aan z’n limiet zit en je kan gaan opschalen. Hoe kan je het beste opschalen, zonder dat er problemen ontstaan in je (logistieke) processen? Laat ik bij het begin beginnen…

Inhoudsopgave

Wat is opschalen?

Opschalen bij Google Ads betekent het vergroten van de omvang en impact van je campagnes, om zo meer bereik en resultaten te verkrijgen. Het kan betekenen dat je meer budget toewijst aan je campagne, nieuwe advertentiegroepen maakt, nieuwe locaties toevoegt of verschillende biedstrategieën gebruikt om meer klikken, conversies en inkomsten te genereren.

Door op te schalen kun je je campagne uitbreiden en meer mensen bereiken met je advertenties, waardoor je meer potentiële klanten kunt aantrekken en je bedrijf kunt laten groeien. Het is belangrijk om op te schalen met verstand en een duidelijk plan. Dit om ervoor te zorgen dat je budget goed wordt besteed en dat je de gewenste resultaten behaalt. Schaal daarom altijd op in stapjes.

Logistieke problemen voorkomen bij webshops

Bij het opschalen van Google-advertenties voor een webshop moet je rekening houden met een aantal belangrijke factoren. Het budget opschroeven is zo gedaan, maar ben je wel klaar voor de extra groei? Ik benoem een aantal punten waar je op moet letten.

Heb ik genoeg voorraad?

Dit is natuurlijk één van de belangrijkste voorwaarden voordat je gaat opschalen. Heb je van elk product genoeg voorraad beschikbaar, zodat je ook daadwerkelijk aan de toenemende vraag kan voldoen? Het zou zonde zijn als er meer verkeer naar je website komt en je niet aan de vraag kan voldoen. Houd je voorraad dus goed in de gaten en bestel of produceer op tijd nieuwe producten.

Levertijden

Heb je een leverancier waar je je producten besteld? Weet dan ook wat de levertijden van je doorgaans zijn. Wanneer je dit weet kan je ook anticiperen op een toenemende vraag. Dit punt valt en staat dus eigenlijk met het hierboven genoemde aspect. Mocht een product uit voorraad zijn, zorg dan dat je ook duidelijk communiceert wat de te verwachten levertijd is om ontevredenheid te voorkomen.

Wat gebeurt er na een bestelling?

Hoe wordt een bestelling afgehandeld? Automatiseer hierin zoveel als kan. Je kunt bijvoorbeeld automatisch een e-mail sturen wanneer een bestelling is verzonden. Dat scheelt tijd, mocht je dit nu nog handmatig doen. Heb je daarnaast genoeg personeel om de orders te picken en in te pakken? Is er genoeg verpakkingsmateriaal? Wat zijn je afspraken met vervoerders van de pakketten? Dit zijn allemaal factoren waarmee je rekening moet houden wanneer de vraag naar je producten ineens toeneemt na het opschalen van campagnes.

Doe zelf een testbestelling

Zorg ervoor dat je website goed werkt en getest is voordat je begint met adverteren (en opschalen). Test bijvoorbeeld de check-out procedure en de betaalmethoden om er zeker van te zijn dat deze goed werken en dat er geen problemen ontstaan. Het zou zonde zijn als je voor kliks betaald en mensen uiteindelijk hun bestelling niet kunnen afronden en betalen.

Het proces van opschalen bij dienstverlenende bedrijven

Ook bij dienstverlenende bedrijven kunnen Google-advertenties worden opgeschaald. Net als bij webshops is het belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren voordat je besluit om je campagnes op te schalen. Ik benoem een drietal belangrijke aspecten.

Opvolging offertes

Als er wordt opgeschaald dan zal ook het aantal offerteaanvragen dat je binnenkrijgt gaan toenemen. Ben je hierop voorbereid? Volg je de offertes handmatig op of gebruik je een offertesysteem zoals Moneybird? Probeer hier ook zoveel mogelijk te automatiseren. Dit scheelt veel kostbare tijd en het zal je geld opleveren. Want je laat op deze manier geen aanvragen liggen omdat je er niet aan toe komt.

Zorg voor voldoende capaciteit

Bij dienstverlenende bedrijven is de capaciteit om de diensten te verlenen vaak beperkt. Zorg er daarom voor dat je voldoende capaciteit in huis hebt om aan de vraag te voldoen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je extra personeel moet inhuren. Zorg er daarbij ook voor dat er voldoende materiaal op voorraad is om de dienst ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Let hierbij ook op de levertijden van leveranciers waarbij je je materialen afneemt.

Hoe steekt de planning in elkaar?

Zorg ervoor dat je agenda goed is gepland en dat je voldoende tijd hebt om je diensten te verlenen. Plan je diensten dus niet te strak in. Het zou zonde zijn als je mensen moet afbellen met het bericht dat een afspraak verplaatst moet worden. Zorg er ook voor dat je voldoende tijd inplant voor eventuele reistijd tussen afspraken.<

Conclusie

Om logistieke problemen te voorkomen na het opschalen in Google Ads, is het belangrijk om de operationele/logistieke capaciteit op orde te hebben voordat het budget wordt verhoogd en campagnes worden uitgebreid. Het is essentieel om de processen voor order- of offerte-afhandeling en voorraadbeheer goed op elkaar af te stemmen. Zorg er ook voor dat er voldoende middelen en personeel beschikbaar is om een grotere vraag aan te kunnen.

Daarnaast is het raadzaam om de campagneprestaties regelmatig te monitoren en waar nodig bij te sturen. Zo zorg je ervoor dat de budgetten effectief worden besteed en dat er geen overbelasting van het logistieke proces plaatsvindt.

Gecontroleerd groeien me Google Ads

Gecontroleerd groeien met de inzet van Google Ads en benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op en we gaan graag vrijblijvend met je in gesprek!

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl