De kennisbank en het belang van een zelfredzame klant

  • 12 oktober 2022
  • 2 min.
  • #wisewednesdays

Misschien heb je het wel gelezen: in mijn vorige artikel schreef ik over het belang van kennisdelen. Het delen van kennis met (potentiële) klanten en volgers biedt namelijk veel kansen. In deze blog ga ik verder de diepte in en neem ik je mee in een specifiek onderdeel: de kennisbank.

Inhoudsopgave

Met deze tips help je je klanten zelf op weg

Het hebben van een kennisbank op je website is tegenwoordig essentieel. In de huidige markt is er bovendien sprake van een hoop onzekerheid en daarom is het misschien wel belangrijker dan ooit om je bestaande klanten binnenboord te houden. Op het moment dat je onderneming groeit en je klantenbestand zich uitbreidt, zul je verschillende uitdagingen tegenkomen. Bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice. Hoe zorg je ervoor dat je al je klanten blijft voorzien van kwalitatief goede support? Bovendien: hoe vaak komt het wel niet voor dat je dezelfde vragen krijgt?
Een aantal voorbeelden die je kunnen helpen:

  • Zorg dat er een FAQ op je website aanwezig is. FAQ is de afkorting voor ‘frequently asked questions’. Aan de hand van zo’n FAQ kan je klant makkelijk en snel antwoord krijgen op veelvoorkomende vragen. Zo’n pagina scheelt zowel jou als je klant tijd en energie. Een mooi voorbeeld van een FAQ vind je hier, op de website van onze klant Bork.
  • Houd je klanten op de hoogte van trends, ontwikkelingen of nieuwe producten of diensten. Dat kan via social media, maar ook door een nieuwsbrief te sturen. De software van Mailblue en Mailchimp zijn daarvoor heel geschikt.
  • Uitleg geven over je product of dienst? Doe het in een video! Hier vind je een voorbeeld van een video van onze klant Plexideal

Een kennisbank maken: waar moet je aan denken?

Benieuwd waar je op moet letten bij het maken van content voor het vullen van je kennisbank? Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

  • Zorg voor waardevolle content. Content die voorziet in een behoefte. Lopen je klanten bijvoorbeeld vaak tegen bepaalde problemen aan of zijn er interessante trends gaande in de markt? Maak er een artikel over (of een video!). Heb je een sterke visie op bepaalde zaken? Deel hem met anderen!
  • Houd rekening met je doelgroep. Gebruik taal die je volgers begrijpen. Voorkom bijvoorbeeld het gebruik van technische begrippen.
  • Zorg dat je je artikelen schrijft met een passende, consistente tone-of-voice.
  • Gebruik een overzichtelijke opbouw. Maak bijvoorbeeld gebruik van een inleiding, tussenkopjes en eindig met een conclusie en of een call-to-action.

Waar stel jij je vraag?

Voor het vinden van antwoorden wordt door veel mensen gebruikgemaakt van Google. Van alle vragen die via Google worden gesteld, wordt het antwoord op 97,2% (!) gevonden via de organische zoekresultaten. Zorg dus dat je artikelen schrijft die vindbaar zijn voor de zoekmachines. Door artikelen te schrijven die hoog ranken in Google, kun je zowel huidige klanten als potentiële klanten van antwoorden voorzien. Het hebben van een kennisbank is daarmee ook een slimme manier om relevant verkeer naar je website te halen.

Ook bij Rockwise hebben we een uitgebreide kennisbank. Die kennisbank bestaat al een tijdje, maar sinds begin dit jaar vullen we hem wekelijks aan met nieuwe content. In het kader van #wisewednesdays is er iedere week een andere medewerker verantwoordelijk voor het schrijven van een artikel. Deze artikelen hebben een hoop bezoekers, waaronder klanten en potentiële klanten, geholpen aan een antwoord op hun vraag. Daarnaast is het aantal websitebezoekers dat organisch binnenkomt sinds begin dit jaar flink gestegen. Het effect van onze kennisbank heeft daar een belangrijke rol in gespeeld!

Hulp nodig bij het opzetten van een kennisbank voor jouw onderneming? We denken graag eens met je mee! Klik hier om contact met ons op te nemen.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl