Wat is branding?
Brand is het Engelse woord voor merk. Misschien heb je ook mijn vorige artikel gelezen, waarin ik vertelde dat een merk het best kan worden omschreven als “a person’s gut feeling about a product, service, or organization”. Als we dan toch aan het quoten zijn: Jeff Bezos (de oprichter van Amazon) zei het volgende: “your brand is what others say about you when you’re not in the room”.
Wat opvalt is dat in beide quotes het individu het uitgangspunt is. Je merk leeft in het brein van het individu en voor iedereen is die perceptie anders. Met branding kun je die perceptie beïnvloeden. Branding draait om het creëren van herkenbaarheid en onderscheid door te laten zien wat de essentie van je merk is. Om het creëren van vertrouwen en een klik met je doelgroep doordat je dezelfde waarden deelt. Het is een manier om klanten aan je te binden en om ze ‘fan’ van je merk te maken.
Branding is present in alle vormen van interactie. Het gaat dus veel verder dan een logo of een website. Van de toon waarop je reageert op een bericht op Instagram tot hoe je je klant ontvangt op kantoor. De sleutel is om consistent te zijn in alle vormen van communicatie. Het draagt allemaal bij aan de merkperceptie.