SEO-trends in 2023: Google E-A-T

  • 4 januari 2023
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

We hebben de oliebollen en knieperties inmiddels achter ons kunnen laten. 2023 is nu echt een feit. Ook dit jaar zijn er weer een aantal SEO-trends waar veel over wordt gesproken en welke steeds meer van toepassing zullen zijn. Eén van die trends is het gebruik van AI-tools en daar schreef ik over in mijn vorige blog. In mijn nieuwste blog neem ik je mee in de ontwikkelingen op het gebied van Google E-A-T.

 

Inhoudsopgave

Wat is Google E-A-T?

Google E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit zijn de drie hoofdpunten uit de richtlijnen die Google gebruikt om de kwaliteit van content te bepalen. Hoe beter een website of webpagina scoort op deze aspecten, hoe hoger de pagina scoort in de zoekresultaten. Het idee achter deze richtlijnen zit hem in het feit dat Google steeds meer waarde hecht aan websites die betrouwbaar zijn, autoritair zijn op hun gebied en klanten voorzien van unieke, relevante informatie. Dit gold voorheen vooral voor de zogenaamde Your Money or Your Life websites.

 

Your Money or Your Life

Websites die informatie verschaffen over financiële, medische, politieke, veiligheids- of nieuwsonderwerpen vallen onder de zogenaamde YMYL-websites. Onderwerpen op deze sites kunnen invloed hebben op iemand z’n veiligheid, gezondheid of financiële stabiliteit. Het is daarom van belang dat de informatie op zulke sites zo duidelijk en betrouwbaar mogelijk is. Zeker als het over dit soort onderwerpen gaat. Google ziet dat ook in en hecht daarom veel waarde aan websites die voldoen aan de richtlijnen van Google E-A-T. Google wil namelijk geen foutieve informatie verspreiden.

 

Waarom de Google E-A-T update ook in 2023 belangrijker zal worden

Voor bovenstaande websites zal het dit jaar nog steeds belangrijk zijn om aan de richtlijnen te voldoen en content te creëren op basis van expertise en betrouwbaarheid. Ook voor websites die niet onder de noemer YMYL vallen wordt het steeds belangrijker om aan de richtlijnen van Google E-A-T te voldoen. De mate van autoriteit en expertise die je als merk geniet op een bepaald onderwerp wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Belangrijk dus om hier aandacht aan te besteden want zodra je hieraan voldoet, zal dit zorgen voor betere SEO-resultaten, een betere gebruikerservaring en meer conversies op je website.

We zien dat er nog veel ‘nutteloze’ content van relatieve slechte kwaliteit wordt gepubliceerd. Door veel tekst te gebruiken en backlinks naar deze pagina’s te laten verwijzen, wordt er geprobeerd om topposties in Google te behalen. Resultaat is dat er hierdoor minder kwalitatieve informatie bovenin de zoekresultaten te vinden is. Dat wil Google natuurlijk voorkomen. Vandaar dat E-A-T in het algeheel steeds belangrijker gaat worden en Google deze factor steeds meer in algoritmes zal toevoegen.

 

Hoe kan je aan de E-A-T richtlijnen voldoen?

Benieuwd wat je kunt doen om je website aan de Google E-A-T richtlijnen te laten voldoen? Google geeft een aantal voorbeelden die je kan toepassen om je website te verbeteren. Ik benoem er een aantal.

Laat zien wie je bent
Niemand zal snel zaken doen met een onbekende. Wellicht kijk je zelf ook altijd even op de over ons-pagina voordat je ergens een aankoop of aanvraag doet. Een goede over ons-pagina is essentieel. Op die manier kan je laten zien wie er achter de website zit. Tegelijkertijd natuurlijk een mooie kans om te vertellen over je expertise binnen je vakgebied. Zo versterk je dus meteen je betrouwbaarheid en je expertise. Een volledige contactpagina helpt hier ook bij. Vul dus zo veel mogelijk gegevens in. Een bedrijf zonder adres of telefoonnummer komt ook vreemd over, toch?

Kwalitatieve content
Zorg dat de content op je website van hoge kwaliteit is. Laat zien dat jij de expert bent binnen je vakgebied en dat je weet waar je het over hebt. Check ook of de informatie die je op je site hebt staan nog klopt. Is de informatie gedateerd? Pas het dan aan naar de meest recente gegevens. Heb je nog pagina’s live staan die eigenlijk niets meer toevoegen? Haal ze offline en redirect ze. Zo zorg je ervoor dat al je pagina’s een toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker.

Reviews
Tijdens maandgesprekken die ik voer met klanten blijf ik hierop hameren, mocht de klant nog geen reviewsysteem gebruiken. Goede reviews zorgen voor meer vertrouwen bij toekomstige klanten. Ook kan het aangeven dat je autoritair bent binnen je vakgebied als je heel veel (goede) reviews hebt gespaard. Daarnaast hebben goede reviews een positief effect op de omzet. Vraag dus altijd of een klant een review wil achterlaten.

Backlinks
Een voor de hand liggende maar toch effectieve manier om aan Google te laten zien dat je autoritair bent op jouw gebied is door het verzamelen van kwalitatieve backlinks. Als je een link hebt van een website met een hoge domeinautoriteit zegt dit iets over de kwaliteit van je content en je expertise.

 

Conclusie

Google hecht steeds meer waarde aan betrouwbare websites, pagina’s die een goed antwoord op vragen van bezoekers geven en sites die autoritair zijn binnen hun vakgebied. Websites die aan de Google E-A-T richtlijnen voldoen zullen steeds meer waarde krijgen in de algoritmes van Google. Bekijk je website dus eens kritisch en kijk wat je kunt verbeteren. Hulp nodig? Neem contact met ons op! We kijken graag eens hoe we je website kunnen verbeteren.

Blijf op de hoogte

welkom@rockwise.nl