Geur voor je Huis

Twee keer zoveel omzet in drie maanden tijd

Hoe kan een hobby uit de hand lopen? Die vraag kan je het beste stellen aan Simone Hup, ondernemer achter de inmiddels grootste en meest complete geurkaarsen-webwinkel van Nederland. Eigenzinnig als ze is weigert ze toe te geven dat het al lang niet meer om een hobbyproject, maar om een volwaardige onderneming gaat. Ze groeide in zes jaar naar meer dan 10.000 bestellingen per maand en bouwt op dit moment een magazijn dat bij een dergelijke omvang hoort. Ik laat Simone echter graag in haar waan en wij hobbyen dan ook met veel plezier mee.

 

Over dit project

Omzetpotentie geurkaarsen

In het voorjaar van 2017 kwam Simone bij ons op de koffie met de vraag of wij in kaart konden brengen welke omzetpotentie er voor haar zou liggen, wanneer ze zou besluiten om te gaan adverteren in de zoekmachine van Google.

Ze wilde graag meer orders genereren in de laatste maanden van 2017. Wat ik aantrof was een gunstige product-marktcombinatie. Veel gevarieerd zoekvolume, slappe concurrentie en een assortiment met emotionele producten waardoor impulsaankopen geforceerd konden worden. De concurrenten die wij opmerkten waren in onze ogen vrij eenvoudig te verslaan. We namen Simone mee in een pilot, waarbij we kleinschalig zouden beginnen, zodat zij feeling zou krijgen bij het advertentiekanaal van Google en onze dienstverlening. Een analyse blijft namelijk een theoretische rekensom, waarbij veel winkeleigenaren nog onvoldoende gevoel hebben.

 

Onze eerste doelstelling

Het leuke van het schrijven van een klantcase zoals deze is dat je de archiefkast in mag duiken. Je ervaart op die momenten niet alleen dat de klant waarover je schrijft gegroeid is, maar dat ook wijzelf de nodige kilometers gemaakt hebben. In het plan van juni 2017 stonden onderstaande doelstellingen genoteerd.

  • Budget: €375
  • Aantal orders: 125
  • Gemiddelde orderwaarde: €30 
  • Omzet: €3750

Door kleinschalig te beginnen kunnen klanten, die nog geen ervaring hebben met Google Ads, rustig wennen aan onze werkwijze en het advertentietype van Google. De eerste targets voor geurvoorjehuis.nl werden binnen de termijn van drie maanden behaald, waardoor het vertrouwen er was en we groter konden gaan denken.

 

Strategie door de jaren heen

De strategie die wij door de jaren heen hebben gehanteerd is continu hetzelfde geweest. Een beknopt plan schrijven met concrete targets, de route ernaartoe, een termijn waarbinnen dit plan gerealiseerd moest worden, gevolgd door een evaluatie moment. Tijdens het evaluatiemoment konden we, gesteund door de data, weloverwogen de vervolgstappen in kaart brengen waarbij de lat weer hoger moest komen te liggen. Waar we in de eerste maand €375 advertentiebudget hebben gespendeerd, spenderen we inmiddels tussen de €10.000 en €20.000 per maand. Plan, do, check, act. We groeiden iedere maand door. In het aantal campagnes, het productassortiment en de gebruiksvriendelijkheid van de webshop.

 

Marktleider in Nederland

Wanneer het mes aan meerdere kanten begint te snijden, ontstaat er een exponentiële verbetering in de resultaten. Een hoger conversiepercentage realiseer je door steeds gerichter de doelgroep te benaderen en het vertrouwen in de webshop te verhogen. Een hoger conversiepercentage betekent dat hogere klikprijzen uit kunnen. Hogere klikprijzen betekent hogere posities en hogere posities betekent weer meer zichtbaarheid en marktaandeel. Ons marktaandeel groeide snel door en inmiddels is Geur voor je Huis al enige tijd marktleider in haar branche.

 

Handelen op data en gevoel

Online adverteren betekent veel inzichten in campagne- en webshopstatistieken en consumentengedrag. Waar wij, online marketeers, wel eens in willen doorslaan is het alleen maar onderbouwen van keuzes met data. Wat ik de afgelopen jaren van Simone heb geleerd is dat je keuzes niet altijd en alleen maar moet onderbouwen met nulletjes, punten en komma’s. Ze heeft me geleerd dat statistieken zeker kunnen helpen bij keuzes, maar dat je boerenverstand en onderbuikgevoel ook voor een groot deel mogen meebeslissen.

 

Duitsland, andere verkoopkanalen en een nieuwe shop

Bij Rockwise streven wij altijd naar beter. In de afgelopen jaren hebben wij gezien dat de markt voor geurkaarsen is veranderd. Stilstaan betekent achteruitgang. Dat realiseren wij ons en dus zijn de marketingactiviteiten volop in beweging. Zo krijgen wij steeds meer voet aan de grond in Duitsland, spreken we via nieuwe marketplaces ook andere verkoopkanalen aan en beginnen we binnenkort met de ontwikkeling van een volledig nieuwe webshop. 

Aan de top blijven is moeilijker dan aan de top komen.

 

Zelf aan de slag met Google Ads?

Ben je benieuwd wat Google Ads voor jouw onderneming kan betekenen? Wij denken graag met je mee.

Deel deze case via...Twitter Facebook LinkedIn

Andere cases

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl