10 Voordelen van adverteren in Google Ads (SEA)

Als je een ondernemer bent die maximaal wil profiteren van het astronomische aantal zoekopdrachten dat dagelijks op Google wordt uitgevoerd dan is is het verstandig om te beginnen met adverteren in Google Ads.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het online advertentieprogramma van Google, waarbij je gericht de doelgroep kunt bereiken die geïnteresseerd is in de producten en services die je aanbiedt. Het Google Ads-platform draait op pay-per-click (PPC) -advertenties, d.w.z. dat je moet betalen elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt. Een juiste balans in de klikprijs, gemiddelde orderwaarde en Conversieratio zorgt voor een winstgevend Google Ads account.

In het kort: Google Ads is de basis voor een gerichte en snelle groei met hoge ROI. Benieuwd naar alle voordelen van Google Ads? Lees dan snel verder!

Voordelen van Google Ads

  1. Enorm bereik
  2. Gericht adverteren in hele customer journey
  3. Vraag in Google beantwoorden met advertenties
  4. Grip op Google Ads uitgaven
  5. Snel resultaat
  6. Websitebezoekers terughalen met remarketing
  7. Meet je succes
  8. Inzicht in functioneren webshop
  9. Vermorzel je concurrentie
  10. Verbeter je naamsbekendheid

Google Ads voordeel 1: Enorm bereik van Google Ads

Tegenwoordig heeft Google zichzelf van een merk tot een werkwoord verheven. Wanneer mensen een vraag hebben die moet worden beantwoord, is de eerste stop Google.

  • Wil je weten of er een oplossing is voor die rugpijn die u heeft?
    • Google het.
  • Wil je weten of er een tool is waarmee je gemakkelijker je uitgaven kunt beheren?
    • Google het.

De zoekmachine verwerkt jaarlijks meer dan 2 biljoen zoekopdrachten. Dat zijn meer dan 5 miljard zoekopdrachten per dag.

Onder hen zijn mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor een problemen die jouw bedrijf te bieden heeft. Jij als ondernemer kunt ze helpen het antwoord te vinden.


Google Ads voordeel 1: Bereik de massa.

Google Ads voordeel 2: Gericht adverteren in customer journey

De Google zoekmachine wordt zowel gebruikt door gebruikers die zich nog breed aan het oriënteren zijn voor een bepaald product, als door gebruikers die al heel gericht naar een bepaald product aan het zoeken zijn. Het is belangrijk om exact te weten hoe de customer journey van jouw doelgroep eruit ziet. Met behulp van deze inzichten kun je de doelgroep op het juiste moment voorzien van de juiste informatie. Potentiële klanten die zich online informeren kun je voorzien van geschikte informatie en hierdoor binden. Bij klanten die die zich in de aankoopfase bevinden, is het van belang om ze d.m.v. de juiste navigatie en het winnen van vertrouwen, zo snel mogelijk in het transactieproces te krijgen.

Google Ads voordeel 3: Vragen in Google beantwoorden met advertenties

Het grootste verschil tussen de mensen die je bereikt met Google Ads en de mensen die je bereikt met andere vormen van adverteren, is de intentie. Bij Google Ads speel je in op vragen die zoekmachine gebruikers letterlijk stellen. Je biedt dus een directe oplossing voor een probleem. Dit is een groot verschil in intentie, waar er bij andere marketingkanalen vaak ongevraagd een boodschap de wereld in wordt geslingerd. Google Ads wordt daarom ook vaak gezien als een welkome manier van adverteren. De kans op een hoog conversieratio is daarom ook veel groter.

Google Ads voordeel 4: Grip op Google Ads kosten

In tegenstelling tot veel andere/ traditionele marketingkanalen heb je bij Google Ads 100% grip op je uitgave patroon. Je hebt invloed op alle biedingen waarvoor je mee de veiling in gaat. De uitgaven zijn 100% te beheersen. De rekensom, gemiddelde klikprijs, het gemiddelde conversieratio en de gemiddelde orderwaarde maakt uiteindelijk een ROAS (return on adspend). Als ondernemer wil je een zo compleet mogelijk beeld hebben van het rendement op iedere investering. Google Ads maakt deze resultaten 100% inzichtelijk.


Google Ads voordeel: Hou de kosten in de hand.

Google Ads voordeel 5: Snel resultaat

Het grootste voordeel van Google Ads is dat je zeer snel resultaat zult zien. Zowel SEO als Google Ads zijn strategieën voor zoekmachinemarketing om meer bezoekers en leads te genereren. Maar een goed geoptimaliseerd Google Ads account kan voor een bedrijf veel sneller werken om de felbegeerde eerste plek in de zoekresultaten te krijgen.

Hier zijn enkele redenen waarom het sneller en effectiever is

  • Je kunt je op op alle zoekwoorden concentreren waarop je gevonden wilt worden
  • Je kunt de campagne in- of uitschakelen wanneer je maar wilt
  • Na het activeren van de campagnes zul je direct zichtbaar zijn

Bovenstaande betekent natuurlijk niet dat je de voordelen van SEO moet negeren, omdat ze meer voordelen op de lange termijn hebben.

Google Ads voordeel 6: Websitebezoekers terughalen met remarketing

Een van de coolste voordelen van Google Ads is dat je opnieuw in contact kan komen met de bezoekers die je website eerder bezocht hebben. Misschien heb je passanten op je website gehad. Bezoekers die verschillende pagina’s op je website hebben bezocht, maar geen actie hebben ondernomen. Hoe herinner je ze aan jou en wat zou je voor ze kunnen doen? Voer display-remarketing- en RLSA-campagnes in.

Remarketing in het display netwerk:

Dit helpt ondernemers om bezoekers die in het verleden je website hebben bezocht terug te halen door met banner advertenties te adverteren op verschillende websites van derden.

Remarketing in het zoeknetwerk:

RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads. Zoals de naam aangeeft, zijn dit remarketingcampagnes in het zoeknetwerk. Bij voormalige websitebezoekers die in de periode na het bezoek een vergelijkbare zoekopdracht doen, zal het systeem automatisch een positieve bodaanpassing doen, waardoor ook bij licht afwijkende zoekopdrachten de betreffende gebruiker de advertentie van jouw bedrijf te zien krijgt en zo wordt herinnerd aan jouw productaanbod.

Google Ads voordeel 7: Meet je succes

Het is erg moeilijk om het resultaat te meten van traditionele advertenties zoals kranten, radio, tv-uitzendingen, kabeltelevisie, billboards voor buiten, brochures. Ze zijn in de regel ook veel duurder dan Google Ads campagnes, omdat er op basis van de resultaten moeilijk te optimaliseren valt. Je hebt geen controle over je eigen budget en uitgaven. Bovendien weet je niet waar de leads uit deze media vandaan komen, tenzij je klant ervoor kiest om deze bekend te maken. Als gevolg hiervan zou het erg moeilijk zijn om de ROI te berekenen op basis van traditionele media.

Google Ads kan je precies vertellen:

  • Wie heeft op uw advertentie geklikt?
  • Hoeveel leads zijn er gegenereerd?
  • Hoeveel verkeer je vanuit Google Ads naar je website heeft gekregen?
  • Welk zoekwoord genereerde het meeste verkeer en leads?
  • Wat zijn de kosten per leads?
  • Hoeveel iedere geïnvesteerde euro heeft opgeleverd?
  • Welke producten laten de beste ROAS laten zien?
  • In welke regio’s zijn we het meest succesvol?

Bovenstaande informatie helpt marketeers begrijpen wat werkt en wat niet. Met behulp van deze informatie kunnen campagnes geoptimaliseerd worden totdat je optimale successen behaalt.

Google Ads voordeel 8: Inzicht verkrijgen in functioneren webshop

Google Ads is een geweldig platform, om meer informatie te genereren over het functioneren van je webshop en het productaanbod en het bezoekersgedrag.

  • Hoe lang blijft een bezoeker op een pagina
  • Welke pagina’s worden het best bezocht
  • Hoe is het bouncepercentage van bestemmingspagina’s
  • Details over nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers

Google Ads voordeel 9: Vermorzel je concurrentie

Als iemand online naar iets zoekt dat verband houdt met je product / services en je geen advertenties weergeeft, maar je concurrenten wel, dan levert dat problemen op voor jou. Je verliest vrijwel onmiddellijk omzet. Door het zoekgedrag van je doelgroep in kaart te brengen, kun je op verscheidene manieren je concurrentie een stap voor zijn. Maak gebruik van alle interessante inzichten die Google Ads bieden!

Google Ads voordeel. Net iets slimmer en sneller dan je concurrentie.

Google Ads voordeel 10: Verbeter je naamsbekendheid

Google Ads is niet alleen bestemd voor het stimuleren van verkeer, klikken en conversies, maar ook een efficiënte manier om mensen over je merk te vertellen. Om dit te verifiëren, werkte Google samen met Ipsos om een onderzoek uit te voeren in 12 branches, van auto’s tot detailhandel. Er werd ontdekt dat zoekadvertenties de top-of-mind-bekendheid met gemiddeld 6,6% verhogen. Naast het top-of-mind blijven door middel van hoge posities met tekstadvertenties, kun je ook adverteren in het Google displaynetwerk en hier aansturen op het maximaliseren van je vertoningsaandeel met een volledige focus op PR.

Hulp nodig?

Wauw! Wat een voordelen om te beginnen met adverteren via Google Ads. In dit artikel hebben we 10 voordelen behandeld, maar er zijn nog veel meer voordelen te bedenken om te profiteren van Google Ads. Zie jij door de bomen het bos niet meer en heb je het gevoel dat je markt laat liggen? Kom met één van onze enthousiaste Google Ads marketeers in contact en we kijken of/ wat wij voor je kunnen betekenen. Laat het ons even weten door contact op te nemen

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl