Versterk je merkpersoonlijkheid met de archetypen van Carl Jung

  • 23 november 2022
  • 3 min.
  • #wisewednesdays

Het bouwen van een sterk merk is belangrijker dan ooit tevoren. Als Branding Consultant zou het trouwens raar zijn als ik wat anders zou verkondigen. Hoe dat precies zit heb je in mijn vorige artikelen al kunnen lezen (die vind je trouwens hier, hier en hier). Wat toonaangevende merken als Apple, Nike en bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo gemeen hebben is een duidelijk karakter. Een herkenbare indentiteit.
Benieuwd hoe je zelf een krachtig merk met een eigen persoonlijkheid neerzet, maar geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel wil ik het met je hebben over de archetypen van Carl Jung. De theorie van Jung kun je namelijk uitstekend inzetten bij het bepalen van jouw merkpersoonlijkheid en het versterken van je merkbeleving.

Inhoudsopgave

Superheld of een verzorger?

Als jouw organisatie een mens zou zijn, hoe zou hij of zij dan heten? Wat zouden zijn of haar kwaliteiten, doelen en karaktereigenschappen zijn? En als je het zou beschrijven, zie je jouw organisatie dan als een moedige superheld, of juist als de verzorger die voor iedereen klaarstaat?

Het lijken op het eerste oog misschien vreemde vragen. Vragen waar je waarschijnlijk nog nooit over hebt nagedacht. Toch vormen dit soort inzichten de basis voor een sterk merk. Antwoorden op deze vragen helpen je namelijk om de merkpersoonlijkheid en de herkenbaarheid van je merk te versterken. De beste manier om dit te doen is aan de hand van de archetypen van Carl Jung. Ik leg je graag uit hoe dat zit.

Een klein lesje geschiedenis

De archetypen van Carl Jung vinden hun oorsprong in de moderne psychologie. Jung was grondlegger van de psychoanalyse, één van de meest invloedrijke denkers van de twintigste eeuw en een bekende aanhanger van Sigmund Freud. Jung deed onderzoek naar mythologieën en oude verhalen uit verschillende delen van de wereld en uit verschillende culturen. Bij het analyseren van die mythes en verhalen constateerde Jung dat telkens dezelfde typen personen terugkwamen. Deze typen personen, die Jung uiteindelijk ‘archetypen’ noemde, hebben we allemaal in ons zitten. Ze komen terug in ons karakter, de één wat sterker dan de de ander. Om die reden herkennen we archetypen instinctief.

De kracht van archetypen

Het feit dat we archetypen onbewust herkennen betekent dat iedereen zich een voorstelling kan maken van bijvoorbeeld een held, een rebel of een avonturier. Vanzelf komen er allerlei associaties bij je op als je denkt aan – bijvoorbeeld – een held. Moedig, dapper, grensverleggend, niet bang om de uitdaging aan te gaan… Ga het voor jezelf maar eens na.

Bedrijven en organisaties hebben vaak een uitgebreide lijst met individuele kernwaarden en eigenschappen die ze aan zich verbinden, om ze vervolgens één voor één in het hoofd van de doelgroep te krijgen. Je kunt je misschien voorstellen dat dit intensiever, tijdrovender en daardoor minder efficiënt is dan het nemen van een archetype als uitgangspunt. Archetypen roepen automatisch passende associaties op en behoeven geen uitleg.

Basis voor een emotionele connectie

Een archetype als vertrekpunt zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aantrekt. Je merk wordt attractiever voor jouw ‘ideale klant’. Als consument zoeken we naar gedeelde waarden en we identificeren ons met merken die menselijke trekjes hebben. Op deze manier kan een sterke, emotionele band ontstaan. Mensen kunnen zelfs fan van een merk worden (denk aan Apple of Harley Davidson). Die emotionele band is essentieel als je je bedenkt dat aankopen sterk worden beïnvloedt door emoties. Het nemen van een archetype als uitgangspunt voor je merk zorgt er ook voor dat potentiële klanten die níet goed bij je passen zich minder aangetrokken voelen.

De 12 archetypen van Carl Jung

Volgens de theorie van Jung bestaan er vier hoofdarchetypen, die elk inspelen op een eigen behoefte. Er is geen limiet in het totale aantal archetypen omdat deze zich onderling kunnen vermengen. Uiteindelijk ontwikkelde Jung twaalf verschillende archetypen met elk eigen waarden, kwaliteiten en ambities. Ik heb ze hieronder op een rij gezet.

  1. Spirituele reis (zelfontplooiing)
    Innocent (onschuldige), Sage (wijze) en Explorer (ontdekker).
  2. Uitdaging (waardering, risico en meesterschap)
    Outlaw (rebel), Magician (magiër) en Hero (held).
  3. Verbinding zoeken (samen, erbij horen)
    Lover (geliefde), Jester (joker) en Everyman (de ‘gewone’ man).
  4. Stabiliteit (veiligheid, zekerheid en controle)
    Caregiver (verzorgende), Ruler (heerser) en Creator (schepper).

 

archetypen van carl jung

Archetypen toepassen op jouw merk

De archetypen van Carl Jung kunnen worden ingezet om je eigen merk te versterken, maar ook om kansen te vinden in het concurrentielandschap om zo je eigen positie te verbeteren. Lijkt het jou interessant om aan de slag te gaan met archetypen? Laat het ons weten! We kijken graag samen met jou hoe we jouw merk vooruit kunnen helpen.

Blijf op de hoogte

hello@rockwise.nl