Tip: 200 Facebook fans, wat heb je eraan?!

200 Facebook fans, wat heb je eraan?!

Gepubliceerd op: 23 oktober 2014 2 min lezen Adis Nazareet

Afgelopen maand hebben we onze 200e Facebook fan mogen verwelkomen! Vanaf begin dit jaar richten we ons wat meer op Facebook omdat we steeds meer ervoeren dat het een zeer krachtig medium is. Hoewel de groei van het aantal Facebook gebruikers stagneert gebruiken wij het met heel veel plezier en hopen we dit nog lang te kunnen doen. We gebruiken Facebook omdat we het leuk vinden om de buitenwereld te laten zien waar we ons dagelijks mee bezig houden.

Maar wat leveren die fans nou op?

Dit is een vraag die we nogal vaak horen. Wil je Facebook succesvol inzetten? Dan is dit het eerste wat je moet doen. Schakel alle commerciële, achterliggende, gedachten uit. Facebook is geen middel om je diensten te verkopen of je producten door de strot van je volgers te drukken. Zie fans als echte, waardevolle vrienden, die het leuk vinden om betrokken te zijn met je bedrijf én je bij kunnen staan bij diverse vraagstukken. In dit geval zullen je volgers veranderen in een hechte, loyale kring van fans, die bereid zijn te helpen!

Een recent voorbeeld van een waardevolle bijdrage van onze fans is het volgende. Bij Team Adis hebben er de afgelopen tijd een aantal veranderingen plaatsgevonden. Zo hebben we een nieuwe naam gekregen, hebben we een nieuw logo ontworpen en is onze nieuwe website gelanceerd. Dit hele proces is voor een groot deel tot stand gekomen dankzij de input van onze Facebook vrienden. Twee weten meer dan één en 200 weten meer dan twee. Een eenvoudige vraag over ons nieuwe logo hielp ons zelfs in contact te komen met een bijzonder goede illustrator. Deze illustrator heeft ons vervolgens bijgestaan bij de opzet van onze nieuwe huisstijl, waaronder de website en het logo.

Even terugkomend op de vraag wat Facebook op kan leveren. Véél! Door jezelf te zijn, plezier te maken en volgers te betrekken (ook bij belangrijke beslissingen!), kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je fans het woord voor je doen. Misschien raden ze je diensten of producten wel aan als het op een dag ter sprake komt op een verjaardag. Dus ja, wie weet levert het nog wat op in euro’s ook. Nogmaals, dit mag niet het doel zijn van je Facebook campagnes. Hoeveel het oplevert? Géén idee.

Creative Fan Wall

In ons kantoor in de Compaen hebben we een muur waarop fans, die ons hebben geholpen met een belangrijk proces, geplaatst worden. De creative Fan Wall. Op deze manier proberen we de online wereld terug te brengen in ons fysieke kantoor en onze dank te betuigen.

Facebook tip als afsluiter!

100 of 200.000 fans? Kwantiteit zegt niets. Waar het uiteindelijk om draait is het feit dat je Facebook inzet om juist die mensen te betrekken die je pagina volgen omdat ze bij je passen. Liever 10 waardevolle fans dan 500 fans die zijn voortgekomen uit like & win acties. Hoe meer je de fans betrekt met de bedrijfsvoering en ze laat meedenken met acties, hoe beter! Probeer een waardevolle kring te creëren van mensen die het leuk vinden om te helpen bij bepaalde vraagstukken en leuke acties.

Tot slot

Graag willen we onze Facebookvrienden bedanken voor alle waardevolle input! We hopen dat jullie nog lang met ons betrokken zullen blijven! Benieuwd waar we ons zoal mee bezig houden? Volg onze Facebookpagina! We zijn benieuwd naar jullie oprechte mening over onze nieuwe website. Feedback wordt zeer gewaardeerd!

Adis, Tores & Matthijs