Social media. Nuttig of tijdverspilling?

Gepubliceerd op: 22 juli 2014 6 min lezen Adis Nazareet

In de korte geschiedenis van de social media hebben we inmiddels alweer vele social media platformen achter ons gelaten. Ik noem een; My space, Superdudes, CU2, ICQ, MSN, Sugababes en Hyves. Tegenwoordig zijn Facebook, Twitter en Linkedin de meest gebruikte social media platformen in Nederland. Of dit over pak hem beet vijf jaar nog zo is, is zeer de vraag. Google plus klopt op de deur en ook Chinese social media kanalen groeien hard. Q-zone telt bijvoorbeeld al 712 miljoen gebruikers.

Met de opkomst van het internet en alle technologische ontwikkelingen die hiermee gepaard gingen is de marketingwereld een totaal nieuwe, voor velen, onbekende koers ingeslagen. De laatste statistieken wijzen uit dat:

  • 95% van de Nederlandse bevolking toegang heeft tot het internet
  • Een kleine 90% hiervan gebruik maakt van social media.

Facebook is het meest populaire platform en het aantal Nederlandse gebruikers groeit nog dagelijks.

Onduidelijk wat een geïnvesteerde euro in social media marketing oplevert

Het grote voordeel van online marketing ten opzichte van de traditionele marketing is het feit dat belangrijke data voor handen liggen en het meetbaar is wat een geïnvesteerde euro heeft opgeleverd. Social media is hier echter een uitzondering op. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads is het bij social media marketing niet of nauwelijks meetbaar of de ingestoken tijd en geld de moeite waard zijn gebleken. Toch zijn wij van mening dat social media een enorm belangrijk onderdeel is van de inbound marketingmix.

Belang van de inzet van social media

Geen één ander online kanaal brengt je als bedrijf of organisatie zo dicht tussen de menigte. Tussen de menigte betekent niet per definitie tussen je doelgroep. Wij, Team AdisNazareet.nl, vinden niet dat social media gebruikt dient te worden om leads of verkopen te genereren, maar om de interactie met de menigte op te zoeken. Onderstaand staat per platform beschreven wat de interactie jou als bedrijf op kan leveren.

Facebook

Door je volgers nauw te betrekken bij dagelijkse werkzaamheden en bepaalde beslissingen, creëer je een sympathieke aanhang van mensen die bereid zijn mee te denken (engagement). Dit kan leiden tot:

  • Wisdom of the crowd

Momenteel heeft onze Facebookpagina 168 fans. Deze 168 mensen weten meer dan wij 2. Indien de fans zich betrokken voelen bij het bedrijf, zijn ze sneller bereid te helpen indien dit nodig is.

  • E- Wom (online mond op mond reclame)

Indien de fans betrokken worden bij bepaalde bedrijfsbeslissingen en vraagstukken zal de loyaliteit van de fans groeien. De 168 fans in ons geval hebben allemaal een eigen vrienden/ kennissen/ zakelijk netwerk. Het is belangrijk om Facebook op een leuke manier te gebruiken zodat het vermakelijk is voor de volgers. Het is echter wel belangrijk om kenbaar te maken wat je expertise is als bedrijf. Mocht, op een dag, een fan in het eigen netwerk iemand tegenkomen die op zoek is naar een product of dienst die jij levert, dan is de kans groot dat desbetreffende fan zijn of haar loyaliteit toont en jouw bedrijf aanbeveelt.

  • Naamsbekendheid:

Online is er in plaats van één op één communicatie sprake van één op heel veel communicatie. Helemaal wanneer berichten gedeeld worden kan er in ‘no- time’ een enorm bereik gecreëerd worden.

  • Autoriteit

In de blog over SEO (zoekmachine optimalisatie) is vertelt dat een goede online autoriteit (imago/reputatie) ervoor zorgt dat jouw bedrijfsnaam hoger scoort in de zoekresultaten van Google. SEO bestaat uit ON- site en OFF- site SEO. Social media valt onder OFF- site SEO. Indien er online veel over je bedrijf gesproken wordt zal Google dit oppikken en meenemen in de beoordeling van je score in de zoekresultaten.

Linkedin
  • Zakelijk netwerken

Linkedin is een perfect platform om zakelijke contacten op te doen en dan niet met als hoofddoel om je product of diensten te verkopen. Door ook te connecten met professionals uit andere branches wordt een divers netwerk gecreëerd die vroeg of laat van pas kan komen.

Twitter
  • Expertise delen

Via Twitter kun je als persoon of als bedrijf de dialoog aangaan met andere personen uit het werkveld met als doel om van elkaar te leren. De term conculega komt steeds vaker voor. Het is belangrijk om je concurrentie te zien als collega’s zodat expertise gedeeld wordt en er een win- win situatie ontstaat.

  • Bereik

Door gebruik te maken van #hashtags kan er een enorm bereik gecreëerd worden. Probeer goed gebruik te maken van deze kans. Push activiteiten zoals aanbiedingen en reclame uitingen zit niemand op te wachten en werkt averechts.

  • Personen gericht helpen

Omdat er in Twitterland veelvuldig gebruik wordt gemaakt van #hashtags ben je als bedrijf in staat om personen te vinden die zitten met een vraag. Verkoop jij als bedrijf anti- muggen spray dan kun je bijvoorbeeld zoeken op de hashtag #muggen. Het kan zijn dat er door een aantal mensen geklaagd wordt over de overlast die de muggen veroorzaken. Door deze persoon ludiek/ vrijblijvend te benaderen kom je in contact met een potentiële klant en ben je probleemoplossend bezig in plaats van het pushen van je producten.

  • Webcare

Met name grote bedrijven gebruiken Twitter om bestaande klanten te ondersteunen bij eventuele problemen en vragen te beantwoorden. Deze grote bedrijven hebben meestal de beschikking over een webcare team die zich enkel en alleen bezig houdt met webcare. Als kleine ondernemer is het uiteraard ook mogelijk om (potentiële) klanten te voorzien van hulp en ondersteuning. Tools zoals Tweetdeck zorgen ervoor dat  Twitter op een overzichtelijke manier gemonitord kan worden.

Hoe weet ik of mijn social media activiteiten ‘nut’ hebben?

Géén van bovenstaande voordelen van social media is in euro’s uit te drukken. Het is enorm lastig om te meten wat de ingestoken tijd/ energie en geld hebben opgeleverd. Toch kunnen we u voorzien van enkele handvatten die aangeven of u goed bezig bent en of er een kans is dat de werkzaamheden ‘nut’ hebben gehad.

  • Google Analytics

Met behulp van Google Analytics kunt u inzien via welke kanalen (referrals) de bezoekers op uw website zijn beland. Is het aantal Facebook referrals groeiende dan is dit goed nieuws. Via Google Analytics kunt u hiernaast doelen instellen. Stelt u een offerteaanvraag of verkoop in als doel dan kunt u achteraf zien hoeveel personen bijvoorbeeld vanuit Facebook hebben geleid tot een offerteaanvraag of verkoop.

  • Sterk groeiend aantal fans

Indien het aantal Facebook fans van je bedrijf erg groeit is dit een teken dat de content die geplaatst wordt in de smaak valt.

  • IPM score

Door de Facebook resultaten van de afgelopen 30 dagen te analyseren kan er een IPM score worden berekent. De formule is als volgt. ((aantal reacties + likes) / aantal updates))/ aantal fans *1000. De uitkomst van deze formule is de IPM score. Hoe hoger de score hoe beter. Door maandelijks de IPM score te berekenen is te zien of de betrokkenheid (engagement) groeiende is of niet. Ter vergelijking. De gemiddelde IPM score van de Top 100 Nederlandse bedrijven (met meer dan 10.000 fans) ligt op 2.65. De IPM score van de afgelopen 30 dagen van onze Facebook pagina ligt maarliefst op 132!! Deze hoge score is met name te danken aan de vele voorspellingen die gedaan zijn tijdens het WK voetbal, maar geeft ook zeker aan dat onze fans zéér actief betrokken zijn. Hier zijn we uiteraard erg blij mee:)

Hoe Social media inzetten?

Ons advies is om de kracht van de verschillende social media platformen in te zien en te benutten. Gebruik Linkedin en Twitter vooral om een netwerk op te bouwen en je kennis in jouw vakgebied te delen. Verder raden we aan om Facebook te gebruiken om vooral vermakelijke content te plaatsen waar de fans op zitten te wachten. Zodra de betrokkenheid groeit is het handig om er je voordeel meet te doen door vraagstukken en bepaalde bedrijfsbeslissingen aan de fans voor te leggen. Laat ze mee denken met bedrijfsprocessen en probeer een positief gevoel rond jouw bedrijf of onderneming te kweken.

Tijdens deze blog zijn voornamelijk de social media kanalen; Twitter, Facebook en Linkedin ter sprake geweest. Heb je vragen over andere social media kanalen, voel je dan vrij om contact met ons op te nemen. Zijn er inhoudelijke onduidelijkheden of heb je aanvullingen op de blog? Dan horen we dit ook graag!

Matthijs Beumer