Wat is Inbound Marketing?

Gepubliceerd op: 22 januari 2013 3 min lezen Adis Nazareet

Eindelijk is het zover. Zoals veel mensen heb ik zelf voor 2013 drie goede voornemens opgesteld namelijk:

  1. Meer water drinken
  2. Minder snoepen
  3. Meer bloggen!

Met punt 1 en 2 was ik al begonnen (alhoewel punt 2 wel wat stroefjes verloopt) en nu is het dan ook eindelijk zover met het bloggen! Na een aantal weken van oriënteren en denkwerk ga ik eindelijk van start met bloggen. Mijn doel is om door middel van deze blog in 2013 zoveel mogelijk vrienden, marketeers, ondernemers en bedrijven te helpen om meer rendement uit de internet marketing kanalen te behalen.

Genoeg chit-chat, op naar de content!

Wat is inbound marketing nou eigenlijk?

De term “inbound” werd sinds 2001 voornamelijk gebruikt als inbound telemarketing. Voor de internet- en zoekmachine marketingwereld werd de term inbound marketing eigenlijk pas  begin 2009 bekend. Inbound marketing is een gemeenschappelijk woord voor alle internet marketing kanalen die je kunt gebruiken om online potentiële klanten te werven.

Op 8 maart 2011 investeerde Google samen met twee andere grote online ondernemingen maar liefst € 32 milioen in Hubspot. Hubspot is hét platform voor inbound marketing. Door de belangstelling en grote investering van de 3 grote online magnaten was dit voor velen een bevestiging om zich te richten op zowel zoekmachine marketing als social media en content marketing.

Why should you care?

Als het goed is weet inmiddels iedereen al waarom zichtbaarheid op het internet van groot belang is. Voor de twijfelaars heb ik hier aantal feiten op een rij gezet;

  • 14,8 miljoen internetgebruikers in Nederland
  • 7 Op de 10 Nederlanders doet online aankopen
  • € 9 Miljard aan online omzet in 2011
  • 9% Online omzetgroei in de eerste helft 2012

Uit het jaarlijks onderzoek van STIR is gebleken dat er in 2011 87% van de Nederlanders online surften. Dit zijn dus bijna 15 miljoen Nederlandse internetgebruikers! Nederlanders maken massaal gebruik van het internet om o.a. online informatie te zoeken, shoppen, socialiseren en ontspannen.

7 op de 10 Nederlanders doet online aankopen en ondanks de crisis was de omzet in online aankopen in de eerste helft van 2012 met 9% gegroeid ten opzichte van 2011. In 2011 was de totale omzet online goed genoeg voor € 9 miljard.

Kortom, er wordt dagelijks door vele miljoenen mensen het hele internet afgesu(r)ft om content te vergaren. We kunnen op zijn zachts zeggen dat je nogal veel misloopt als je online niet goed zichtbaar bent voor je publiek.

Potentiële internet klanten zijn opzoek naar jou, maar ben je ook vindbaar?

Je doelgroep zit op dit moment hoogst waarschijnlijk op Facebook, Twitter, Google, Youtube en tientallen andere online platformen, maar wat doe je er op dit moment aan om ze bewust te maken van je geweldige producten en diensten? Indien je al een website hebt en hiervoor nog niets doet, pak dan pen en papier en beantwoord de volgende vragen:

  1. Wie is je doelgroep – beschrijf je ideale klant
  2. Wat is je doel – wat wil je dat bezoekers op je website gaan doen
  3. Waar zit je doelgroep – zitten ze op google, linkedin, blogs, forums etc.
  4. Hoe bereik je je doelgroep – hoe krijg je je doelgroep op je website

Heb je de vragen kunnen beantwoorden? Dan is het tijd om actie te ondernemen en te beginnen met het uitwerken van je antwoorden naar een plan van aanpak.

Je ontvangt website bezoekers? Wat nu?

Maak je misschien al gebruik van Google Adwords? Of ontvang je wellicht al relevante bezoekers door de gratis zoekresultaten in Google? Neem dan even een koffie pauze, zet je analytics aan en zoek naar antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoeveel bezoekers krijg je op je website
  2. Wat is de bounce percentage van je website
  3. Wat is de bezoekers naar leads/klanten conversie
  4. Hoe kun je de conversies verhogen
  5. Hoe kun je meer relevante bezoekers binnen halen

Zie je al waar je kansen liggen op meer omzet en rendement voor je onderneming? Maak een prioriteitenlijst met veranderingen die je het snelst rendement opleveren en onderneem actie!

A little less conversation little more action please!

hubspot-marketing-graderBenieuwd hoe goed je inbound marketing er op dit moment voor staat? Maak dan vandaag nog gebruik van de Hubspot marketing grader tool (gratis) om je website en online marketing inspanningen te analyseren.

Stay tuned

Dit was het dan. De aller eerste blog post op Rockwise.nl. Hopelijk heb je hieruit wat bruikbare informatie kunnen halen voor je internet marketing avontuur. Wil je op de hoogte blijven van nog meer bruikbare inbound marketing tips? Vergeet dan niet om je aan te melden voor de nieuwsbrief.

Tot slot, ik zie ook graag je feedback hieronder in de comment box als er vragen zijn over wat er hierboven beschreven is.