6 Doeltreffende Google Ads advertentie- extensies

Gepubliceerd op: 30 september 2014 3 min lezen Adis Nazareet

De online ontwikkelingen hebben in de afgelopen tientallen jaren geen moment stil gestaan. Zo ook de ontwikkelingen bij Google niet. Er gaat geen dag voorbij waarop Google geen nieuwtje aankondigt of invoert. 

Google heeft alleen het afgelopen jaar al 890 zoekmachine veranderingen ingevoerd. Enerzijds Google Ads aanpassingen anderzijds uitbreidingen in de functionaliteit (mogelijkheden met Google Ads). Door de toenemende hoeveelheid mogelijkheden waarover Ads beschikt komen wij steeds met meer ondernemers in contact die door de bomen het bos niet meer zien.

In deze blogpost probeer ik kort de Google Ads advertentie extensies toe te lichten. Extensies zijn de verlengstukken van de advertenties in de Google zoekresultaten welke extra informatie verschaffen. In mijn opinie zijn de extensies een zeer doeltreffende manier op meer rendement te halen uit de campagnes.

Waarom Google Ads advertentie extensies?

Het inzetten van advertentie extensies kent vele voordelen. Doordat een extensie meer informatie geeft over een bedrijf, dienst of product is dit van toegevoegde waarde voor de klant, wat uiteindelijk leidt tot een verhoging van het Google Ads rendement.

De 3 grootste voordelen van Google Ads extensies zijn:

  • Door het inzetten van advertentie extensies zorg je ervoor dat Google gebruikers (en potentiële klanten) eerder de juiste producten of informatie of diensten vinden.
  • Advertenties vallen eerder op omdat de extensies meer advertentie ruimte innemen.
  • Advertentie extensies hebben invloed op je Ads kwaliteitsscores. Een hogere kwaliteitsscore betekent een besparing op je klik kosten en uiteindelijk op je Google Ads budget.

Hierbij mijn top 6 meest doeltreffende extensies op een rijtje!

1. Zoekbalk in je advertentie (beta)

We beginnen met een nieuwste extensie die zich nog in test fase bevind. Het gaat in dit geval om een zoekbalk die je kunt integreren in je advertenties! Je zou nu denken… een zoekbalk? Bedoel je niet de Google zoekbalk? Nee, in dit geval hebben we het over een zoekbalk dat in je advertentie wordt getoond. Wanneer een bezoeker via deze zoekbalk een tekst invoert en op zoeken klikt, dan eindigt de bezoeker op de pagina met de zoekresultaten van je website of webshop.

Deze functionaliteit is nog in de beta (test) fase en nog niet voor iedereen beschikbaar. Wij hebben dit als beta testers van Google al voor één van onze klant mogen implementeren. De resultaten hiervan zullen wij in de volgende blogpost kenbaar maken.

2. Highlights (nieuw)

Highlights is een nieuwe extensie dat in september 2014 in Nederland is ingevoerd. Met de highlights extensies kun je gemakkelijk je unique selling points toevoegen bij de advertenties. Dit is een makkelijke manier om een bezoeker bij je advertentie al te kunnen vertellen waarom ze bij jou moeten zijn.

3. Verkopersbeoordelingen

Zoals in de afbeelding is weergegeven kun je door het inzetten van verkoopbeoordeling-extensie de klant beoordelingen weergeven in de vorm van sterren. De knal geel/oranje sterren zorgen er niet alleen voor dat je advertenties meer opvallen, maar leiden ook tot meer vertrouwen bij de potentiële koper.

4. Oproepextensies

Met oproepextensies kun je een telefoonnummer direct tonen bij de advertentie. Hoe mooi is het voor bezoekers die je even snel willen bellen? En zolang er niet wordt geklikt op je advertentie kost het je dus ook geen geld! Voor Smartphone gebruikers wordt het makkelijk gemaakt door dat ze met één simpele klik direct kunnen bellen.

5. Locatie-extensies

Met locatie-extensies is het mogelijk om adresgegevens te koppelen aan de advertenties. Hiermee kunnen bezoekers die uit de buurt komen of  een locatie specifieke zoekterm gebruiken meteen van je advertenties af te lezen waar je bedrijf is gevestigd. Dit is met name interessant voor lokale ondernemingen en bedrijven met meerdere vestigingen.

6. Extra Sitelinks

Met sitelink-extensies kun je extra links toevoegen bij je advertenties. Onder de advertentie wordt bijvoorbeeld een link met offerte aanvraag, gratis proefperiode, over ons, contact, recensies, etc toegevoegd. Net zoals de andere extensies zorgen de sitelinks voor een grotere advertentie ruimte waardoor de advertentie meer opvalt. Voor bezoekers kan het tevens makkelijk zijn om meteen naar een offerte aanvraag pagina te navigeren.

Tot slot

Met Google Ads heeft ieder detail invloed op het aantal kliks, de kwaliteitsscore, het aantal conversies en uiteindelijk dus ook de omzet. Grijp de kans om gebruik te maken van elke extra optie die je maar kunt toevoegen om je advertentie zichtbaarder te maken en de bezoekers te voorzien van informatie alvorens er geklikt wordt op je advertentie.

Indien je dit artikel handig vond dan raad ik aan om ook mijn blog te lezen getiteld “7 effectieve basis tips voor Google Ads optimalisatie.”

Hulp nodig of heb je meer vragen over Google Ads advertentie extensies? Aarzel niet en stel je vraag via de contact pagina.