Tip: 7 Effectieve basistips voor Google Ads optimalisatie

7 Effectieve basistips voor Google Ads optimalisatie

Gepubliceerd op: 25 april 2013 3 min lezen Adis Nazareet

Ben je op zoek naar bruikbare en effectieve Google Ads tips die je snel kunt implementeren? Dan is deze blogpost zeker wat voor jou!

Google Ads is in de afgelopen jaren heel wat veranderd. De uitbreidingen in functionaliteit en adverteeropties zijn niet meer bij te benen voor vele ondernemers die een Google Ads account zelf moeten beheren.

Voor die ondernemers heb ik hieronder een aantal basistips opgenomen die snel te implementeren zijn voor meer rendement online.

1. Conversie Tracking installeren

Meten is weten, dit geldt zeer zeker ook voor Ads campagnes. Je wilt immers wel weten hoeveel rendement Ads oplevert voor je onderneming.

Met een correct geïnstalleerde conversie code kun je makkelijk achterhalen welke Ads campagnes, groepen, zoekwoorden en advertenties geld opleveren, en welke niet!

Meer info: Inside AdWords – Beginnen met het bijhouden van conversies.

2. Conversie waarde instellen

Heb je al reeds de conversie code geïnstalleerd, zorg er dan ook voor dat je een conversie waarde meegeeft. Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat de order bedragen meegenomen worden als conversie bedrag.

Maak je gebruik van conversie tracking voor een offerte of bedankt pagina? Geef dan de gemiddelde offerte aanvraag waarde mee met de conversie code. Hiermee kun je in Google Ads met 1 oogopslag de kosten per conversie aflezen.

Meer info: Google Ads support – code controleren in Conversies bijhouden.

3. Gebruik negatieve zoekwoorden

Wil je onnodige geldverspilling in Google As voorkomen? Zorg er dan voor dat je negatieve zoekwoorden uitsluit. Met het uitsluiten van zoekwoorden zorg je er voor dat je advertentie niet meer vertoond wordt op niet relevante trefwoorden.

Hiermee kun je veel kliks besparen en minimaliseert het dus ook geldverspilling in Google Ads. Volg onderstaand actiepunt om direct aan de slag te gaan met het uitsluiten van negatieve zoekwoorden.

Meer info: Google Ads support – Uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan uw campagne.

4. Schrijf goede advertenties

Een goede advertentietekst is van groot belang voor je Ads account. Een optimale advertentie zorgt voor zowel een goed doorklik ratio als voor de nodige conversies.

Gebruik de advertenties van je concurrenten in Google als voorbeeld om voor je eigen landingspagina de advertentie te schrijven.

Meer info: Frankwatching – Tips voor betere Ads advertenties.

5. Relevante bestemmingspagina’s

Zorg ervoor dat de bezoekers op een relevante bestemmingspagina uitkomen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Hoe beter de advertentie aansluit op de bestemmingspagina, des te beter het zal converteren.

Het is ook raadzaam om op periodieke basis de bestemmingspagina’s van je advertenties te controleren. Het laatste wat je wilt is dat er bijvoorbeeld na website aanpassingen een bestemmingspagina niet meer bereikbaar is via de advertenties (money down the drain).

Meer info: Google Ads support – Inzicht in de ervaring met bestemmingspagina.

6. Display en zoeknetwerk afscheiden

Er is een zee van verschil tussen het Zoek- en Display Netwerk van Google Ads. Het grootste verschil tussen Zoek- en Display Netwerk is dat je advertenties in het Zoeknetwerk getoond wordt puur op basis van je aangegeven trefwoorden.

Met het Display Netwerk worden de advertenties vertoond op blogs en websites die gebruik maken van Google AdSense. De advertenties worden op basis van content relevatie van de AdSense website vertoond. Het afscheiden van Zoek- en Display Netwerk helpt het vergemakkelijken van campagne analyses en optimalisatie.

Meer info: Youtube webinar (Wordstream) – The Google Display Network: How, When and Why to Use It.

7. Advertentie extensies toepassen

Met advertentie extensies kun je informatie toevoegen zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer of adresgegevens. Deze informatie wordt als een extra regel onder je advertentie vertoond.

Uit eigen ervaring (en die van vele mede Google Ads marketeers) kan ik vertellen dat correct gebruik van de extensies in de meeste gevallen voor een hogere doorklik ratio en conversies zorgt.

Meer info: Google Ads support – Advertentie uitbreiden met extensies.

 

Gratis Google Ads account analyse?

Wordstream AdWords Grader

Ben je benieuwd wat er nog beter kan aan je Ads account? Maak dan gebruik van de gratis Google Grader van Wordstream. Deze gratis analyse tool geeft je een overzichtelijk rapport met suggesties voor account verbeteringen.

Hopelijk heb je wat gehad aan één of meerdere tips die op deze pagina te vinden zijn en heeft het jou op ideeën gebracht om je Google Ads investering nog rendabeler te maken.

Heb je nog vragen of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen met betrekking tot Google Ads? Neem dan even contact op!