Inlegkruisjes, meer voor mannen!

Gepubliceerd op: 5 april 2017 3 min lezen Adis Nazareet

Zojuist heb je een video bekeken waarin een reclame van “Always Inlegkruisjes” werd vertoond tijdens de commercial break van het televisieprogramma “Meer voor mannen.” 

De basis van een succesvolle advertentie/ commercial campagne is een goede boodschap en een juiste timing. Je hoeft geen helderziende te zijn om te concluderen dat de commercial van Always inlegkruisjes terug te vinden is in de categorie ‘onhandig’.

Huis aan huisbladen, kranten & tv reclames

Zonder te suggereren dat een investering in traditionele media uitingen weggegooid geld is, zetten wij als Google vrienden hardop onze vraagtekens bij advertenties in huis aan huis bladen, tv commercials en kranten.

Natuurlijk kun je voor een deel bepalen bij welke doelgroep je advertenties zichtbaar moeten zijn, maar het blijft een tast in het duister, terwijl alle online mogelijkheden die hier grip op geven voorhanden zijn.

Nogmaals, offline adverteren is lang niet altijd weggegooid geld. Sterker nog, we adviseren het wel eens, om online campagnes te versterken.

Online adverteren in het Display netwerk van Google

Zoals je vast wel weet zijn we bij Team Adis groot voorstander van het online adverteren. Het adverteren op websites van derden (Google Display) is net als de advertenties in het zoek(machine)netwerk (Google Search)  onderdeel van Google Ads. In dit artikel laten we in een notendop de mogelijkheden van adverteren in het Display netwerk zien.

  1. Welke (display) advertentie typen biedt Ads?
  2. Hoe advertenties tonen aan relevante doelgroep?

1. Advertentie typen Google Ads

Google Ads heeft een programma waarmee je (d.m.v. het invoeren van een website- URL of het uploaden van afbeeldingen) zeer eenvoudig, snel en gratis, dynamische advertenties kunt maken. Eén advertentietype is de Display-advertentie.

2. Hoe advertenties tonen aan relevante doelgroep?

Met Google Ads kun je zéér nauwkeurig bepalen bij wie de advertenties in het beeldscherm verschijnen. Google heeft heel veel informatie over jou en mij. Google weet je geslacht, je woonplaats, hobby’s, interesses, leeftijd, minnaars (grapje) en ga zo maar door. Best eng, maar voor ondernemers wel erg handig, niet?!

Hieronder een aantal manieren op welke manier je jouw doelgroep kunt bepalen:

2a. Waar en wanneer is je doelgroep?

  1. In welke geografische straal van je bedrijf mogen je advertenties getoond worden
  2. Op welk apparaat mogen je advertenties getoond worden?
  3. Voorkeur voor mobiel? Desktop? Geen voorkeur?
  4. Op welke dagen en tijdstippen mogen jouw advertenties getoond worden?
    Weekenden? Doordeweeks? ‘S avonds? Geen voorkeur?

2b. Wie is je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich online?

In Google Ads kan je heel nauwkeurig je doelgroep benaderen. Dit kan op basis van zoekwoorden, plaatsingen, onderwerpen, interesses en demografie.

Meten is weten

Het grote voordeel van online adverteren is de mate waarin resultaten meetbaar gemaakt kunnen worden. Om je ROI te meten is het belangrijk om een conversiecode te plaatsen op de doelpagina. Bijvoorbeeld de bedanktpagina na een offerte aanvraag, contactverzoek of aankoop. Hoeveel klikken, en dus euro’s hebben geleid tot een aankoopt? Hoeveel heeft elke euro opgeleverd? Rendabel? Dan is het opschalen van de advertentiekosten (of moet ik zeggen opbrengsten) zo gebeurd.

Na ongeveer een maand na de start is het geheel inzichtelijk aan wie, op welke website, in welke steden (ga zo maar door), de advertenties getoond zijn. Aan de hand van deze informatie kunnen conclusies getrokken worden. Advertentie 1 op website B werkt niet, dus daar gaan we op bezuinigen. Advertentie 3 op website 5 werkt erg goed, dus daar zetten we extra op in. In werkelijkheid ligt het analyseren en meten van resultaten iets complexer dan hierboven genoemd, maar het principe is helder. Resultaten zijn 100% meetbaar en daardoor continu te optimaliseren.

Benieuwd of adverteren via Google iets voor u is? Of heeft u nog vragen over Google Ads? Neem dan even contact met ons op!