Tip: Portfoliobiedstrategieën gebruiken in Google Ads

Portfoliobiedstrategieën gebruiken in Google Ads

Gepubliceerd op: 15 juli 2021 4 min lezen
Robin
Giethoorn

Pay-Per-Click (PPC) adverteren is super lucratief. Er worden letterlijk miljarden euro’s in de verschillende advertentiecampagnes van een aantal populaire netwerken gestoken. Een van de beste oplossingen op dit gebied is Google Ads. Echter als je er op een lukrake manier mee omgaat, gaat dit niet leiden tot de gewenste inkomsten.

Een betere benadering is om ingebouwde functionaliteiten te gebruiken en een ​​’portfoliobiedstrategie’ te creëren. Dit verzamelt verschillende functies en functionaliteiten binnen Google Ads om een ​​gehomogeniseerde strategie op accountniveau te creëren die bruikbaar is voor alle campagnes die je uitvoert.

In dit bericht zal ik uitleggen geven over wat portfoliobiedstrategieën zijn en enkele aspecten bespreken van waarom ze zo belangrijk zijn. Vervolgens ga ik in op het maken en implementeren van effectieve portfoliobiedstrategieën en geef ik je de vaardigheden om hetzelfde te doen voor je campagnes.

Wat een portfoliobiedstrategie is

Samen met veel andere platforms werkt Google Ads net als een veiling, maar dan voor beschikbare advertentieruimte. Advertentieruimte vind je overal op het internet maar niet elke advertentieruimte is even waardevol.

Het spreekt vanzelf dat websites met meer prominente ruimte en meer verkeer meer waarde zullen hebben dan andere sites. Bovendien staan ​​veilingen bekend om hun niet zo conservatieve benadering van het aankoopproces. Bij Google Ads ontstaat hierdoor een concurrerende biedingsoorlog tussen bedrijven die strijden om de beschikbare (en belangrijkste) advertentieruimte.

Op dit punt moet je tactisch te werk gaan. Gelukkig bevat Google Ads portfoliobiedstrategieën als een manier om het hele proces te beheren en hopelijk als beste uit de bus te komen.

Kort samengevat kan een portfoliobiedstrategie worden gekenmerkt door de volgende kenmerken:

  • Het is geautomatiseerd.
  • Het is doelgericht.
  • Er zijn meerdere advertentiegroepen, zoekwoorden en campagnes opgenomen.
  • Al uw strategieën worden gedeeld met uw andere campagnes.

In de praktijk stellen portfoliobiedstrategieën automatisch biedingen in op basis van uw prestatiedoelen. Ze kunnen voor meerdere campagnes worden gebruikt en hebben veel bewegende delen.

In het volgende gedeelte leg ik uit waarom een ​​portfoliobiedstrategie ideaal kan zijn voor een volgende campagne.

Waarom de portfoliobiedstrategieën zo effectief zijn

Gezien de manier waarop portfoliobiedstrategieën werken, zie je waarschijnlijk meteen een paar voordelen. Omdat ze een functie op accountniveau zijn – en als zodanig meerdere campagnes en zoekwoorden bevatten – zijn er eenvoudige geautomatiseerde taken die je kan uitvoeren.

Je kunt bijvoorbeeld overwegen om biedingen op een globaal niveau te wijzigen, en een portfoliobiedstrategie kan het antwoord zijn. Je zult merken dat er een aantal handige voordelen zijn die uw dagelijkse advertentiestrategie een boost kunnen geven:

  • Campagnes kunnen gegevens delen. Het bundelen van middelen heeft bedrijven zoals Google zelf geen kwaad gedaan. Diezelfde voordelen kunnen ook van jou zijn.
  • Al je campagnes kunnen werken aan een gemeenschappelijk doel. Dit is een duidelijk pluspunt waar alleen met portfoliobiedstrategieën gebruik van kan worden gemaakt. Net als een goed geolied team, kan een geoptimaliseerde reeks campagnes je naar succes leiden.
  • Je kan Google op een optimale manier een gedeeld budget laten toewijzen. De logica hier is dat Google Ads het beste weet hoe je budget kunt toewijzen, het is alsof je een zeer ervaren advertentiemanager in het team hebt. 
  • Er zijn geavanceerde combinaties van strategieën die je kan gebruiken. Bijvoorbeeld max cpc per klik, een geautomatiseerde strategie die minimale en maximale klikken beperkt om betere resultaten te produceren.

Natuurlijk zijn er nadelen aan slim of geautomatiseerd bieden, één hiervan is dat je een cruciaal onderdeel van je advertentiestrategie effectief overdraagt ​​aan de eigenaar van de advertentieruimte. Dit kan ertoe leiden dat er namens jou een aantal gekke beslissingen worden genomen, zoals dat Google de ene campagne links laat liggen om een andere campagne voor te trekken en zo het doel van je portfolio beter te kunnen bedienen.

Bovendien zijn grote portfoliostrategieën geen wondermiddel voor alle soorten campagnes en doelen, maar bedenk voor nu dat deze aanpak de moeite waard is om na te streven, met enkele kanttekeningen.

De soorten portfoliobiedstrategieën die je in Google Ads aantreft

Er zijn zes verschillende soorten portfoliobiedstrategieën binnen Google Ads, hier een samenvatting van elk:

  • Conversies maximaliseren. Dit is misschien wel de meest eenvoudige biedstrategie. Het lijkt erop dat dit u de meeste conversies oplevert op basis van een vaste dagelijkse geldwaarde.
  • Klikken maximaliseren. Dit is bijna een brute-force-optie, ontworpen om u de meeste klikken voor uw dagelijkse uitgaven te bezorgen, zonder rekening te houden met de kwaliteit of relevantie van het verkeer.
  • Doelkosten per acquisitie (CPA). In een notendop, uw doel-CPA definieert hoeveel geld u wilt uitgeven aan het converteren van één klant. Het kan ingewikkeld zijn, maar de theorie van de strategie is eenvoudig.
  • Doel vertoningspercentage. Met deze strategie kunt u zoveel mogelijk mensen bereiken op basis van uw gewenste percentage van het beoogde vertoningspercentage. Het wordt in specifieke gevallen gebruikt en heeft een lage ‘hit rate’.
  • Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Dit is een percentage dat betrekking heeft op hoe de conversiewaarde wordt gemaximaliseerd op basis van uw gewenste advertentie-uitgavenrendement.
  • Conversiewaarde maximaliseren. Dit is vergelijkbaar met Doel-ROAS, zonder dat er een doelretourwaarde opgegeven hoeft te worden. Google Ads probeert uw rendement op de best mogelijke manier te maximaliseren.