Adverteren in het Google zoeknetwerk?
Ben je van plan om in het zoeknetwerk van Google te gaan adverteren? jouw advertenties zullen verschijnen op het moment dat, de door jou gewenste, zoektermen worden gebruikt in de Google zoekmachine. Je betaalt alleen op het moment dat er daadwerkelijk op jouw advertentie geklikt wordt.
De hoogte van de klikprijzen variëren en zijn afhankelijk van de mate van de concurrentie, de kwaliteitsscore en het uitgebrachte bod voor betreffende zoekopdracht. Iedere keer wanneer een advertentie geschikt is voor weergave bij een zoekopdracht, doet deze mee aan de advertentieveiling binnen het systeem van Google.
De uitkomst van deze veiling bepaalt of de advertentie daadwerkelijk wordt weergegeven en op welke positie deze te zien is. De advertenties kunnen zowel boven als onder de onbetaalde zoekresultaten worden getoond. Een variant op de reguliere zoekcampagnes zijn de Google Ads DSA campagnes (Dynamic Search Ads), waarbij het systeem van Google Ads aan de hand van de website content meehelpt met bij het onderscheppen van relevant verkeer. In het kader van efficiënt werken bij het opzetten en uitbreiden van zoekcampagnes, adviseren wij de Google Ads Editor te gebruiken.
Goed voorbereid van start
Of je zelf start met adverteren in Google of hiervoor externe hulp inschakelt, het is altijd aan te raden om de basis principes van Google te begrijpen.
- Hoe werkt de Google Ads veiling?
- Hoe zoekt mijn potentiële klant via Google?
- Wat is mijn definitie van succes? Waar wil ik op sturen?
- Hoe doe ik een Google Marktonderzoek?
- Welke Google Ads biedstrategieën zijn er?
Aansturen op rendement in plaats van hoge posities
Het behalen van hoge posities is van belang, maar nooit een doel op zich. Het advertentiekanaal van Google is uitermate geschikt voor het opzetten van rendabele campagnes. De balans in het account tussen het bod, het conversieratio en de gemiddelde orderwaarde moet perfect zijn, wat inhoudt dat topposities niet op ieder moment, vanuit iedere stad, op ieder apparaat voor ieder product haalbaar zijn. De uitdaging zit hem erin, dat op het moment dat de kans op een conversie écht groot is er topposities worden behaald. Wanneer dit is bepaalt de data.