YouTube inzetten om je Big Mac TV spotje nóg aantrekkelijker te maken

Gepubliceerd op: 8 mei 2013 2 min lezen Adis Nazareet

Het is je vast wel eens opgevallen… je ziet een aantrekkelijke advertentie of een TV spotje van McDonald’s waarvan het water in je mond loopt, maar zodra je het in je handen hebt kom je erachter dat de o-zo ‘goed geklede’ Big Mac totaal niet op de advertentie of het TV spotje lijkt.

Verschil tussen ‘reclame’ en een gewone burger (foto is op zelfde schaal genomen)

Nooit meer McDonald’s! Of toch weer wel?

Met een teleurstellend gevoel werk je dan je Big Mac menu achterover en op de terugweg naar huis sta je bijna op het punt om je bezoekjes aan Ronald McDonald voor altijd te boycotten. Maar normaal gesproken vergeten we onze eerdere ervaringen na een tijdje wel weer en vallen we in herhaling.

Gelukkig is McDonald’s wel transparant over zijn producten

Uiteraard doet McDonald’s er alles aan om ‘transparant’ te zijn over hun producten. Daarom heeft McDonald’s een hele slimme manier gevonden om YouTube in te zetten om de misleidende advertenties en TV spotjes nader te verklaren.

Hierbij maken ze bijvoorbeeld gebruik van een ‘exclusive behind the scenes video’ met uitleg over hoe het komt dat een Quarter Pounder (with cheese) in werkelijkheid er heel anders uit ziet dan in spotjes of advertenties.

The Making Of Video

Zie hier de ‘Exclusive behind the scenes’ YouTube video over hoe een Quarter Pounder spotje tot stand komt:

Best logisch toch?

Video afgekeken? Heb je nu ook het gevoel dat het eigenlijk best logisch is dat een Quarter Pounder in het echt ‘ietsjes’ kleiner is en meer op een ‘gestoomd broodje’ lijkt dan het zich in werkelijkheid voordoet?

Dat dan weer wel!

Maar gelukkig bevatten de burgers uit de spotjes exact dezelfde ingrediënten als de daadwerkelijke burgers die je af kunt halen bij de lokale McDrive!

YouTube inzetten ter extensie van een TV spotje

YouTube inzetten ter extensie van een TV spotje wordt tegenwoordig veel vaker gebruikt door grote merknamen. Dit is in ieder geval wel veel interessanter om naar te kijken op YouTube dan een herhaling van een ‘irritante’ TV commercial die gekopieerd wordt naar het internet.

Met bijna 9 miljoen hits en 20.000+ YouTube likes kunnen we wel concluderen dat dit soort creatieve spotjes veel eerder online viraal gaan dan een ‘doodgewone’ YouTube of TV spot.

Mijn mening hierover?

Persoonlijk vind ik dit nog altijd beter dan een irritant spotje waar ik verplicht naar moet kijken op YouTube (of TV). De “behind the scene” videocampagne is opgenomen en opgezet door McDonald’s zelf, hoe transparant het ook lijkt, ik zie liever een spontaan opgenomen video op YouTube van een tevreden McDonald’s bezoeker. Maar dat is uiteraard mijn eigen mening ;).

Nieuwsgierig naar meer van deze posts? Neem dan vooral eens een kijkje bij de andere blogs en tips.