Pawness

Dog Essentials

Veel beginnende webshops hebben moeite om de eerste 1.000 organische websitebezoekers binnen te halen. Waar moet ik beginnen en vooral hoe moet  ik beginnen? In deze case study vertellen wij precies onze strategie voor een beginnende webshop om de aanvoer van organische bezoekers te verhogen. We nemen je mee aan de hand van praktijkvoorbeelden en laten precies zien op welke onderdelen wij ons hebben gefocust. De webshop die wij als voorbeeld gebruiken in deze casus behaalt nu 5.000 organische bezoekers per week en blijft elke week groeien.

Wat mag je verwachten
in deze SEO Case Study?

Praktijkvoorbeelden van een echte webshop
Daadwerkelijke data en cijfers
Contentstrategie die werkt zonder linkbuilding
Antwoord op de vraag: Hoe vind ik zelf deze content kansen?

Startpunt

  • De hondenwebshop had 28 organische bezoekers per week
  • De hondenwebshop had geen autoriteit (DR van 0.1)
  • De hondenwebshop had 2 blog-artikelen
  • De hondenwebshop had voor de rest enkel productcontent
  • De website had visueel een mooie uitstraling

SEO Probleem

De webshop had problemen met de aanvoer en de diversiteit van de voorraad. Dit had deels te maken met COVID-19. Google Ads was daarom niet interessant. De focus veranderde naar het binnenhalen van een duurzame stroom van organische bezoekers. De korte termijn strategie werd ingeruild voor een lange termijn strategie.

Concurrentenanalyse

De concurrentie op zoekwoorden met koopintentie is extreem hoog. Op korte termijn was het voor onze webshop niet mogelijk om de concurrentiestrijd aan te gaan met deze zoekwoorden. De concurrentie op informatieve zoekwoorden was ook hoog voor alle varianten met “honden”. De meeste gerenommeerde webshops targeten deze zoekwoorden. Hierbij kun je denken aan concurrenten zoals:

 

  • Petsplace.nl (DR 59)
  • Zooplus.nl (DR 68)
  • Medpets.nl (DR 70)

Al met al een behoorlijke uitdaging.
Toch hebben wij een manier gevonden.

Werkzaamheden

Voor de hondenwebshop zijn wij drie maanden aan de slag gegaan. Hierbij is het volgende gerealiseerd.

  • Realiseren van uitgebreide artikelen → 20 artikelen
  • Standaard ON-page optimalisatie

Is dat alles? Ja, dat is alles. Met deze 20 artikelen zijn de onderstaande resultaten behaald. De uitgebreide artikelen bieden meerwaarde, lezen lekker weg en zijn visueel ingesteld.

Resultaat

Op de volgende pagina’s lees je hoe wij dit voor onze klant hebben gerealiseerd en gaan wij in detail in op het vinden van contentkansen en de bijbehorende zoekwoorden.

20 keer 100 formule

De 20 keer 100 formule gebruiken wij om beginnende websites en webshops op weg te helpen. Deze formule heeft de basis gevormd van het binnenhalen van duizenden organische bezoekers. Hoe werkt dit?

“Je schrijft 20 artikelen die elk 100 organische bezoekers binnenhalen per maand en je hebt je eerste 2.000 bezoekers binnen.”

De focus verschuift van 1 à 2 zoekwoorden met veel zoekvolume naar 20 zoekwoorden met relatief weinig zoekvolume. Zorg eerst dat je voor deze zoektermen de beste content hebt. De zoekmachine moet altijd even wennen aan nieuwe websites en webshops.

Geschreven SEO artikelen

Het mooie van deze strategie is dat deze “kleine zoekwoorden” vaak vele variaties hebben. Gezamenlijk hebben ze een gigantisch zoekvolume. Daarnaast liggen ze voor het oprapen, omdat andere partijen niet de moeite nemen om voor zo’n “klein zoekwoord” te schrijven.

Eisen potentiële content kans

  • Weinig tot geen sterke concurrenten (KD van 0 in Ahrefs)
  • De huidige nummer 1, 2 & 3 hebben slechte content
  • Minimaal 100 zoekopdrachten per maand
  • Minimaal 3 zoekwoord variaties terug te zien in Ahrefs

Voorbeeld bepalen contentkansen

Wij hebben bijvoorbeeld onderstaande zoekwoorden gevonden die interessant zijn. Deze kun je vinden in verschillende tools zoals Ahrefs, de Google Keyword Planner, Ubersuggest of vele andere zoekwoordentools. Tijdens het onderzoek kwamen wij erachter dat de meeste zoekwoorden met de variatie “honden” meer concurrentie hebben dan de variant “puppy”.

Belangrijk bij het bepalen van de zoekwoorden die niet direct een koopintentie hebben, bijvoorbeeld puppybrokken, is dat je hier wel een product aan kunt koppelen. Uiteindelijk zijn veel bezoekers leuk, maar je wilt ook geld verdienen.

In dit geval zijn de volgende
SEO zoekwoorden interessant:

  • Puppy brokken
  • Benodigdheden puppy
  • Puppy wassen
  • Puppy bijten

De andere zoektermen lijken te
informatief. Nu deze onderwerpen
zijn bepaald, weten wij het volgende:

  • De onderwerpen hebben minimaal 100 zoekopdrachten per maand
  • De onderwerpen hebben weinig tot geen concurrentie
  • Wij kunnen een product koppelen aan het zoekwoord

Zoekwoord:

Puppy brokken

In de zoekresultaten kijken wij niet naar de naar de advertenties, maar naar de groene onderdelen. Dit zijn de organische resultaten.

Zoekwoord:

Puppy brokken

In de zoekresultaten kijken wij niet naar de naar de advertenties, maar naar de groene onderdelen. Dit zijn de organische resultaten.

Hoeveel bezoekers levert
deze werkwijze op?

In het voorbeeld Puppy wassen geeft Ahrefs aan dat het zoekwoord 150 volume heeft per maand met een KD van 0. Wij staan ondertussen op nummer 1 en Google Search Console geeft aan dat wij 349 klikken binnen hebben gehaald op enkel dit zoekwoord in de afgelopen 28 dagen. Tevens zie je 620 vertoningen. Dit zijn dus 4 keer zoveel zoekopdrachten dan wat de tool aangeeft. Maar dat is nog niet alles. Wat denk je dat enkel die pagina aan bezoekers oplevert?

Stap 1

SEO Content kansen bepalen

Dit is misschien wel de belangrijkste stap wil jij organisch gaan groeien met een nieuwe website. Het bepalen van de onderwerpen waar jij over gaat schrijven. Waarom? Kies je onderwerpen met te veel concurrentie? Dan word je online niet gevonden. Kies je te informatieve onderwerpen? Dan is het lastig om de bezoeker een aanbieding te doen en een verkoop te behalen.

Eisen potentiële content kans

  • Weinig tot geen sterke concurrenten (KD van 0 in Ahrefs)
  • De huidige nummer 1, 2 & 3 hebben slechte content
  • Minimaal 100 zoekopdrachten per maand
  • Minimaal 3 zoekwoord variaties terug te zien in Ahrefs

Voorbeeld bepalen contentkansen

Wij hebben bijvoorbeeld onderstaande zoekwoorden gevonden die interessant zijn. Deze kun je vinden in verschillende tools zoals Ahrefs, de Google Keyword Planner, Ubersuggest of vele andere zoekwoordentools.
Tijdens het onderzoek kwamen wij erachter dat de meeste zoekwoorden met de variatie “honden” meer concurrentie hebben dan de variant “puppy”.

Belangrijk bij het bepalen van de zoekwoorden die niet direct een koopintentie hebben, bijvoorbeeld puppybrokken, is dat je hier wel een product aan kunt koppelen. Uiteindelijk zijn veel bezoekers leuk, maar je wilt ook geld verdienen.

In dit geval zijn de volgende SEO zoekwoorden interessant:

  • Puppy brokken
  • Benodigdheden puppy
  • Puppy wassen
  • Puppy bijten

De andere zoektermen lijken te informatief. Nu deze onderwerpen zijn bepaald, weten wij het volgende:

  • De onderwerpen hebben minimaal 100 zoekopdrachten per maand
  • De onderwerpen hebben weinig tot geen concurrentie
  • Wij kunnen een product koppelen aan het zoekwoord

Stap 2

Handmatige controle

De interessante onderwerpen gaan wij handmatig controleren door de specifieke zoekterm in te vullen in de zoekmachine. Hierbij kun je een Ahrefs- of Ubersuggest toolbar als extensie downloaden. Deze geeft extra informatie over de huidige organische resultaten.

Zoekwoord: Puppy brokken

 

De domain rating (DR) laat zien hoe sterk een website is. De nummer 1 positie heeft een DR van 4. Alles onder een DR van 20 kunnen wij met goede content verslaan. Dit zijn de onderwerpen die kansen bieden. Toch zien wij ook 4 concurrenten met deze zoektermen met een DR boven de 50. Het zijn ook nog eens grote namen. Het lijkt lastig om tegen hen te concurreren. Laten wij het volgende onderwerp bekijken.

Zoekwoord: Benodigdheden puppy

 

Zoals je hier kunt zien, is de DR bij dit onderwerp over het algemeen lager. De nummer 1 heeft een DR van 20 en de nummer 3 een DR van 24. Toch zitten hier een paar sterke websites bij. Toch maar even naar de volgende afbeelding kijken.

Zoekwoord: Puppy wassen

 

Dit lijkt er meer op. De nummer 1 en 2 hebben een domain rating onder de 20. Ook hebben de nummer 2, 3 en 4 het over het wassen van een hond, in plaats van het wassen van een puppy. Hier valt het op dat er maar 1 advertentie wordt getoond. Vaak betekent dit dat de koopintentie lager ligt.
Op deze manier gaan wij langs alle mogelijke onderwerpen. Deze worden in Excel bijgehouden. Dit proces herhalen wij totdat wij 20 interessante onderwerpen hebben gevonden.

Nog een aantal tips:

  • Zie je een forum tussen de top 10 resultaten? Dat is een goed teken, dit betekent dat er nog ruimte is in de top 10 voor een goed artikel.
  • Concurreren tegen grote namen als Bol.com, Coolblue en andere giganten gaat nog niet lukken. Het is aan te raden om met een ander onderwerp verder te gaan.
  • YouTube in de top 10 zoekresultaten is een goed teken. Met een goed artikel is het mogelijk om hierboven te komen. Tevens kun jij zelf een YouTube-video opnemen over dit onderwerp.
  • Hoe hoger de autoriteit van de eigen webshop, hoe makkelijker je kunt concurreren op onderwerpen met meer zoekvolume en een hogere concurrentie.

Stap 3

Bepalen van de SEO zoekwoorden

Nu wij het onderwerp “puppy wassen” hebben bepaald, gaan wij op zoek naar bijbehorende zoekwoorden. Het doel is om de nummer 1 positie te pakken voor het hoofdzoekwoord “puppy wassen”. Tevens willen wij gevonden worden op alle mogelijke variaties. Deze noteren wij hieronder:

  • Pup wassen
  • Puppies wassen
  • Kleine hond wassen
  • Kleine honden wassen
  • Puppy wassen zeep
  • Puppy wassen met
  • Puppy wasgel
  • Grote pup wassen
  • Kleine pup wassen

Probeer zoveel mogelijk variaties op het hoofdzoekwoord te vinden. Het is aan te raden om te kijken wat voor gerelateerde zoektermen de zoekmachine geeft. Type hiervoor het hoofdonderwerp in en scroll naar beneden.

Je kunt ook kijken wat voor zoekwoorden de huidige nummers 1, 2 en 3 gebruiken. De meest interessante pik je hier tussenuit. Deze voeg je toe aan je lijst met zoekwoorden.

Je lijst is nu compleet. Met deze zoekwoorden ga je een uitgebreid artikel schrijven, waarmee je meer waarde biedt dan de huidige nummers 1, 2 en 3.

Stap 4

SEO Content

Hoe je de content schrijft verschilt voor elke branche. Kijk hoe de huidige nummers 1,2 en 3 de content opbouwen. Gebruiken ze veel tekst of meer afbeeldingen? Schrijven ze informeel of werken ze juist met video’s?
Het belangrijkste is meerwaarde bieden met de content die je maakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door:

  • Dieper in de materie gaan waar anderen stoppen
  • De informatie vereenvoudigen
  • Inspelen op het visuele aspect
  • Gebruik maken van video’s
  • Gebruik maken van Infographics

Wij schrijven altijd minimaal 50% meer woorden dan het gemiddelde van de huidige nummer 1,2 en 3. Het dwingt ons om dieper op de stof in te gaan. Door het overzichtelijk te houden (scrollable content) kan de bezoeker zelf bepalen wat hij of zij interessant vindt om te lezen. Daarnaast laten wij op een natuurlijke manier alle gevonden zoekwoorden terugkomen.

Hoeveel bezoekers levert deze werkwijze op?

In het voorbeeld Puppy wassen geeft Ahrefs aan dat het zoekwoord 150 volume heeft per maand met een KD van 0.

Wij staan ondertussen op nummer 1 en Google Search Console geeft aan dat wij 349 klikken binnen hebben gehaald op enkel dit zoekwoord in de afgelopen 28 dagen. Tevens zie je 620 vertoningen.

 

Dit zijn dus 4 keer zoveel zoekopdrachten dan wat de tool aangeeft. Maar dat is nog niet alles. Wat denk je dat enkel die pagina aan bezoekers oplevert?

1890 klikken in 28 dagen!

Met deze pagina, gemaakt voor het hoofdzoekwoord puppy wassen, halen wij 1890 bezoekers binnen in 28 dagen. Dit is meer dan 10 keer het geschatte zoekvolume. De vele variaties op het zoekwoord zorgen voor een hele interessante pagina, zonder dat hier ook maar een paar goede concurrenten aanwezig waren. Dat is de kracht van onze werkwijze bij nieuwe websites en webshops die ook jij toe kunt passen!