Google Ads

Online containers verhuren

Met een container webshop naar een half miljoen “Geen weggegooid geld”

Google Case Study – “van €0 naar €500.000 in jaar 2”

Grof geld verdienen met een webshop. Veel ondernemers hebben deze ambitie, maar lang niet ieder plan blijkt uiteindelijk een succesverhaal.

Wat mag je verwachten
in deze Google Ads Case Study?

Bij Rockwise hebben we veel ambitieuze ondernemers voorbij zien komen, met wisselende successen. Om de klant en onszelf niet teleur te stellen proberen wij (voordat wij ons met een nieuw project gaan bemoeien) eerst de markt, het assortiment in de webshop en de ambities van de ondernemer te peilen en hier een gepast en slim plan voor op te stellen.

In deze case study vertel ik over een succesverhaal. Wat hebben we voor deze klant bereikt? En hoe zijn we hier gekomen? We vertellen alles. Wat kun je verwachten?

– Praktijkvoorbeelden van een echte webshop
-Daadwerkelijke data en cijfers
-SEO/SEA combinatie
-Het belang van een converterende webshop

Voordat we begonnen in 2018:

  • Was er geen webshop
  • Waren er nog geen organische bezoekers
  • Waren er nog geen Google Ads bezoekers
  • Waren er überhaupt nog geen bezoekers
  • Was er nog geen euro verdiend

De aanleiding:

Vele telefoontjes voor het leveren van containers aan particulieren. Hoe kunnen we dat proces veranderen? Het kost nu een boel tijd. Online? Zou het? Gaat iemand dat echt online bestellen? Het moet simpel, geen poespas, dat is onze doelgroep niet.

Men plant en betaalt direct. Dat zou telefoontjes en administratieve processen moeten kunnen oplossen toch? Toch maar proberen?

Kansberekening & Haalbaarheidsanalyse

Om de haalbaarheid van het project in te schatten zijn we in de markt van de container- verhuur in Nederland gedoken en hebben we onszelf een aantal vragen gesteld.

Allereerst over de markt:

  • Vanuit waar wordt er naar ons gezocht?
  • Hoe wordt er naar ons gezocht?
  • Hoe vaak wordt er naar ons gezocht?
  • Wat zijn de alternatieven/ wie zijn onze concurrenten?

 

 

Dan de producten:

  • Welke producten verwachten we te verkopen?
  • In welke prijsrange bevinden onze producten zich?
  • Welke gemiddelde orderwaarde verwachten we te realiseren?

En tenslotte de webshop:

  • Hoe structureren we de webshop, hoe zorgen we voor een optimale UX en welk daaruit voortkomend conversieratio hopen we te realiseren?

 

Antwoorden

Om de markt te onderzoeken en antwoord te krijgen op deze vragen hebben we o.a. gebruik gemaakt van de keywordplanner van Google Ads.

Hoe vaak wordt er gezocht in Google?

Allereerst hebben we (afbeelding hierboven) de website van een concurrerende aanbieder (bouwbakkie.nl) met een vrijwel identiek productaanbod door de zoekwoordplanner gehaald om het zoekgedrag van onze toekomstige klanten te bepalen. Zoals in deze afbeelding te zien is komt Google met veel antwoorden.

Hoe en hoe vaak wordt er gezocht in Google?

Google vertelt ons dat er op meer dan 3500 verschillende, relevante, zoekwoorden wordt gezocht, dat deze zoekopdrachten, maandelijks, tussen de 70.000 en 140.000 keer gebruikt worden en dat er door heel Nederland gezocht wordt. De mate van concurrentie hoog is.

Hoe wordt er gezocht in Google?

Met behulp van de zoekwoordplanner krijgen we netjes voorgeschoteld welke zoekwoorden er in onze markt gebruikt worden. Via onderstaande link een greep uit de lijst met gebruikte zoekwoorden. Wat opvalt, is dat er veel gezocht wordt op de afmetingen van de containers en vooral dat er gezocht wordt op regionale basis. Enkele voorbeelden:

  • Afvalcontainer Almere
  • Afvalcontainer Amersfoort
  • Afvalcontainer Amstelveen
  • Afvalcontainer Drenthe
  • Afvalcontainer Emmen
  • Afvalcontainer Hengelo
  • Etc.

Op welke producten richten we ons?

  • Welke producten verwachten we te verkopen?
    • “3m3 containers tot 40m3 containers voor diverse soorten grondstoffen.”
  • In welke prijsrange bevinden onze producten zich?
    • “Tussen de €157 en €1750”
  • Welke gemiddelde orderwaarde verwachten we te realiseren?
    • “De verwachting is dat de gemiddelde orderwaarde rond de €250 komt te liggen.”

Hoe zorgen we voor een converterende webshop?

  • Hoe structureren we de webshop, hoe zorgen we voor een optimale UX en welk daaruit voortkomend conversieratio hopen we te realiseren?
    • “We gaan een regionale focus hanteren, waarbij de bezoeker zich regionaal aangesproken voelt. Indien we deze herkenbaarheid combineren met een eenvoudig productoverzicht, goede reviews en een scherpe prijs, zal een conversieratio van 2% haalbaar moeten zijn. Oftewel 1 op de 50 bezoekers die via een zoekopdracht uit ons keyword onderzoek binnenkomt, gaat over tot een transactie.”

Onze kansen

Op basis van de hiervoor behandelde zoektermen verwacht Google dat we bij een willekeurig budget van €4300, +/- 14.000 relevante klikken kunnen genereren. De gemiddelde klikprijs zal voor deze zoekwoorden rond de €0.32 komen te liggen in ruil voor een gemiddelde positie van 2.8. Uiteraard kan er meer gespendeerd worden indien er hogere klikprijzen worden gehanteerd en daardoor hogere gemiddelde posities, maar we nemen bovenstaande als startpunt.

Indien we werkelijk een conversieratio van 2% kunnen behalen en een gemiddelde orderwaarde van €250, dan zijn onderstaande doelen haalbaar.

Doelstelling Google Ads

  • Budget: €4200
  • CPC: €0.32
  • Aantal Klikken: 13125
  • Conversieratio: 2%
  • Aantal orders: 270
  • Omzet: €68.000

 

De implementatie

In dit onderdeel van de case study geven we inzicht in de structuur en strategie die we gehanteerd hebben in de poging de doelstellingen te behalen. Zoals gezegd, hanteren we een regionale focus. We willen een hoge relevantie in het Google Ads account creëren. Wanneer de bezoeker een specifieke zoekopdracht uitvoert, dan willen we een specifiek antwoord geven. Toekomstig hoge doorklikratio’s en conversieratio’s zullen bevestigen dat ons Ads account goed scoort op het gebied van relevantie. Google Ads stimuleert en beloont goede relevantiescores.

Zoekwoordplanner:

Structuur Google Ads

Een voorbeeld. Wanneer iemand vanuit de gemeente Assen op zoek is naar een 9m3 afvalcontainer, dan wil je direct alle twijfels weghalen. Je wil dat het oog van de potentiële klant op jouw advertentie valt en blind wordt voor de alternatieven.

In dit advertentievoorbeeld komen we de klant tegemoet. We geven aan dat we actief zijn in de regio Assen en dat we 9m3 afvalcontainers verhuren.

 

 

Landingspagina

De relevante Google Ads advertenties zoals hierboven geschetst zullen er hoge doorklikratio’s behaald worden. Dat is leuk, maar we willen een minimaal conversieratio van 2% behalen, dus ook de landingspagina waar de advertenties naar toe leiden moeten relevant zijn.

We hebben daarom voor gekozen ook op regionale basis de landingspagina’s in te richten, waarop alle containers, de positieve beoordelingen, de duidelijke informatie en de unique selling points worden benoemd. Indien het vertrouwen is gewonnen is het zaak om de klant in zo min mogelijk klikken naar de betaalomgeving te leiden.

De structuur van
het Google Ads account

Campagne 1:
Provincie [Drenthe] | Gemeente [Assen] | Plaatsnaam [Assen]

Advertentiegroep 1: Puincontainer
Zoekwoord 1: +Puin +Container +Huren
Zoekwoord 2: [Puincontainer huren]

Advertentiegroep 2: Afvalcontainer
Zoekwoord 1: Afvalcontainer +Huren
Zoekwoord 2: Etc.

 

Campagne 2: Etc.

Op campagne niveau worden de campagne instellingen ingevoerd, zoals de geografische targeting, in dit geval Assen. In iedere advertentiegroep wordt een specifieke advertentietekst + de betreffende landingspagina ingevoerd.

Organisch verkeer regio pagina

Positief gevolg van deze aanpak is dat de locatie- specifieke landingspagina’s ook in de organische zoekresultaten gaan ranken en een duurzame stroom van gratis bezoekers genereert.

Resultaat

Overall resultaten 2020

De goede voorbereiding en strategische aanpak in deze case study hebben ervoor gezorgd dat er in korte tijd flinke omzetten zijn geboekt. De beste maand tot dusver was de maand juli dit jaar, waarin we een omzet van €80.416 hebben behaald. De webshop draait sinds 2018 en het doel van 2020 was een jaaromzet van €500.000. Dat we deze omzet lat al in oktober hebben behaald hebben we gevierd met een verse roomgebak.

 

Resultaat

Overall resultaten juli 2020

De beste maand van 2020 was de maand juli. In deze maand hebben we een omzet van €80.416,60 gegenereerd.

Resultaat

Juli 2020 per kanaal

Van de totale €80.416,60 omzet, kwam er €26.285,78 via Google Ads binnen en €19.275,20 via de organisch zoekresultaten. De overige omzet kwam direct binnen en via een referrals.

Resultaat

Google Ads juli 2020

€26.285,78 van de omzet kwam in juli binnen via Google Ads. Hier zien we via welke regionale campagnes de omzet vandaan kwam en welke mediabudgetten hier voor nodig waren.