PLEXIDEAL | "Wat nou als het conversieratio keer 2 gaat?" - Rockwise

Plexideal B.V.

De geoliede omzetmachine

Uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde conversieratio in alle branches 3,65% bedraagt. Oftewel, gemiddeld converteren 3,65 bezoekers op de 100 bezoekers. Maar wat nou als dit keer 2 gaat?

In deze case study lichten we het belang van een converterende webshop én onze benadering toe. Rockwise is een performance based e-commerce agent, wat inhoudt, dat er ten alle tijden vanuit de performance geopereerd worden. Wij bouwen enkel webshops voor klanten die een duidelijke online marketing strategie en heldere doelstellingen geformuleerd hebben. Onze webshops zijn altijd complementair aan de geleverde Google marketing activiteiten.



Aanleiding
nieuwe shop

Na de eerste probeersels met de webshop kwam men bij Rockwise met de vraag of we marketing activiteiten konden ontplooien om het aantal orders via de webshop te vergroten. Met de benodigde aanpassingen in de webshop, welke het conversieratio ten goede komen van vrijwel iedere webshop, konden de Ads campagnes van start.

Wie is plexideal, wat doen ze?

Plexideal; een kleine vier jaar geleden gestart met een WooCommerce webshop op basis van een WordPress template van ‘themeforest.com’. Hartstikke leuk en bovenal voordelig om mee te beginnen om te kijken wat een webshop kon gaan brengen in de markt van onder andere plexiglas.

Plexideal is een online speler in de markt van kunststofplaten en het fabriceren van kunststof halffabricaten. Jaarlijks fabriceren zij duizenden kunststofplaten op maat voor verschillende sectoren in de maakindustrie. Of het nu gaat om één kunststofplaat of tientallen platen. Met een modern machinepark zijn zij in staat om grote en kleine producties te zagen, frezen of te lasersnijden.

Naarmate de weken en maanden verstreken behaalde we steeds betere resultaten, waardoor we zijn gaan kijken hoe we nog meer de markt van kunststofplaten konden veroveren voor Plexideal.

Vanuit het bekende ‘meten = weten’ waren de kansen dusdanig groot dat het vernieuwen van de webshop een absolute must was om deze resultaten te kunnen gaan behalen. Dit omdat we nog steeds wel te maken hadden met een te zwaar beladen thema met allerlei functionaliteiten die niet ingezet werden. Onnodige ballast met als gevolg een niet voor Google geoptimaliseerde webshop.

Het doel van de webshop

Zonder plan een nieuwe webshop laten bouwen is bij Rockwise not done. De investering in een webshop moet zich terugverdienen binnen afzienbare tijd en dat maakt dat we de statistieken uitvoerig uit elkaar getrokken hebben om vanuit die bevindingen de eerste structuur te gaan bepalen met als uiteindelijke doel het verhogen van het conversieratio. Ondergeschikt daaraan was de uitstraling die vanzelfsprekend naar een hoger niveau mocht anno 2021.

 

Waar ontbrak het aan?

Binnen de markt van kunststofplaten zijn er tal van mogelijkheden en waar vele mogelijkheden zijn, horen ook vele vragen. Hoe delen we die onderdelen dusdanig in dat we vrijwel geen vragen meer krijgen op de klantenservice?

In de oude webshop was het een wirwar van producten zonder dat de bezoeker bij de hand genomen werd om tot het juiste product te komen wat men zocht. Oneindige categorieën, niet logische url’s, waardoor bijvoorbeeld Google vrij weinig organisch begreep van de webshop en men compleet afhankelijk was van de omzetten uit Google Ads. Risicovol, want wat gebeurd er als Google Ads een keer eruit ligt?

Om te beginnen heb je te maken met o.a. materiaalsoort, kleur, plaatdiktes en geschikt voor. Hoe kunnen we de bezoeker nu zo snel mogelijk bij het product brengen die hij/zij zoekt? We bedachten een ‘waar ben je naar op zoek’ functionaliteit die vrijwel overal aanwezig is. Ter aanvulling op die vraag kun je ook een kleur en dikte invoeren. Na de zoekopdracht blijven de kunststofplaten over die passen bij de zoekopdracht. Op die manier krijgt men snel het resultaat wat men zoekt.

Klikt men vanuit daar door naar een van de aangereikte producten, dan is deze heel overzicht in een overzicht in beeld. Visueel geven we aandacht aan het product, met daarnaast heel duidelijk de prijs en de samenstelling in de vorm van lengte x breedte. Deze communiceert met de m2 prijs om vervolgens enkel nog het benodigde aantal in te voeren en het artikel in de winkelmand te plaatsen.

Productvariatiesysteem Woocommerce webshop

Een mooi bedacht proces, maar wat als het in werkelijkheid nu niet zo werkt? Een telefoonnummer is overal binnen handbereik, als ook een functie om een vraag via de chat te stellen. Daarnaast als we te maken hebben met een bezoeker die heel specifiek ergens naar op zoek is, hebben we de productinformatie heel uitgebreid toegepast. Denk bijvoorbeeld aan technische eigenschappen, toepassingen e.d.

Eenmaal tot de configuratie gekomen kan men zowel een bestelling plaatsen als een offerte aanvragen, als men bijvoorbeeld een speciale afwerking wenst. Vervolgens kom je in een afreken omgeving, waar afleiding nihil is en het enkel nog draait om de bestelling c.q. offerte aanvragen plaatsen.