Google Ads Impact

In 3 jaar naar een volwassen onderneming

Soms tref je van die ondernemers, die met een verhaal komen, waarbij je gelijk het gevoel krijgt dat je mee wilt doen.

Zo ook ondernemer Bakschik Martirosian. Begin 2018 klopte hij aan met het plan om een bedrijf op te zetten in de maakindustrie. Onbekend was Bakschik niet in deze branche, daar hij al successen had geboekt met zijn bedrijf BMTEC. BMTEC produceert kunststof onderdelen en halffabrikaten voor de maakindustrie. Gewapend met een indrukwekkend machinepark wilde Bakschik de markt van het lasersnijden/ graveren van houten materialen ook betreden en domineren.

Woodlaser BV stond nog niet eens ingeschreven bij de KvK, terwijl hij al uitsprak dat het bedrijf binnen drie jaar bij de grootste online spelers wilde behoren in Nederland.

Wat mag je verwachten
in deze Google Ads Case Study?

-Praktijkvoorbeeld van succesvolle lead- generatie
-Daadwerkelijke data en cijfers
-Inzage contentstrategie en Google Ads strategie

Aanleiding

Begin 2018 klopte Bakschik Martirosian aan met het plan om een bedrijf op te zetten in de maakindustrie. Onbekend was Bakschik niet niet in deze branche, daar hij al successen had geboekt met zijn eerste bedrijf BMTEC. BMTEC produceert kunststof onderdelen en halffabrikaten voor de maakindustrie. Gewapend met een indrukwekkend machinepark wilde hij de potentie van het lasersnijden/ graveren van houten materialen ook betreden. En domineren.

  • Woodlaser BV bestond nog niet
  • Er was nog geen huisstijl
  • Er was er nog geen website
  • Er waren nog geen website bezoekers
  • Er waren nog geen aanvragen
  • Er waren nog geen orders

Plan van aanpak

  1. Realisatie van een website die vanaf dag één autoriteit, vertrouwen en expertise zal uitstralen. Het moest minimaal 75% beter dan de uitstraling van de website van de meest in het oog springende concurrent.
  2. Marktonderzoek doen vanuit de gesignaleerde vraag. Hoe wordt er gezocht in de markt naar onze oplossingen en producten? Wat is een logische Google Ads structuur en welke bijbehorende landingspagina’s moeten er komen.
  3. Doelen opstellen + concreet maken
  4. Google Ads campagnes opzetten, monitoren en bijsturen met oog op de doelstellingen

 

We wilden een website die vanaf dag één autoriteit, vertrouwen en expertise zou uitstralen. We wilden niet bluffen, maar wel zelfverzekerd de markt betreden. Het indrukwekkende machinepark, de vele mogelijkheden die dit machinepark met zich meebrengt en de jarenlange ervaring in de maakindustrie moesten hierbij centraal staan. We kozen voor de eenvoudige, maar doeltreffende naam Woodlaser.nl. Een strak en modern logo met daaronder benoemd hetgeen we doen: Laser | Cuts | Engraves.

Website wensen

De volgende sterke punten moesten overal terugkomen in de website:

  • Duidelijke navigatie en vloeiende teksten die de interne expertise en productie mogelijkheden verklappen
  • Duidelijke foto’s waarin het enorme machinepark getoond wordt
  • Foto’s van onze werknemers verwerkt door de hele website, zodat gelijk ‘de mens’ achter de techniek getoond wordt
  • Bereikbaarheid. Duidelijke weergave van de actiepunten. Een telefoonnummer, contactformulier en de belofte dat we altijd binnen 24 uur met een scherpe offerte komen.
  • Klantcases. Zodra de eerste orders binnenkomen, direct overgegaan tot het schrijven over opgeleverde projecten aangesterkt met een foto galerij.
  • Reviews. Zodra de eerste producten geleverd zijn, direct betreffende klanten benaderen en vragen om een positieve review.

Google Marktonderzoek

In grote lijnen is Woodlaser BV gespecialiseerd in 1. het lasersnijden en 2. het lasergraveren van houten materialen. Om een inschatting te maken van het Google zoekgedrag hebben we eerst onderstaande brede varianten in de keyword planner van Google Ads geplaatst.

  1. Lasergraveren Hout
  2. Lasersnijden Hout

Naast inschattingen van het aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben we Google ook gevraagd om alternatieve zoekwoorden en zoekvolumes op te geven.

Bij het openen van de Google Ads Zoekwoordplanner, zien we de optie “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”. We zien direct de hoeveelheid maandelijkse zoekopdrachten o.b.v. de ingegeven zoekwoorden +  suggesties van zoekwoorden die mogelijk interessant zijn voor Woodlaser.

Longtail Zoekwoorden Google Ads

We zien naast een heleboel combinaties met daarin het woord ‘hout’ ook de suggesties ‘serveerplank graveren’ en ‘broodplank graveren’. We realiseren ons dat er veel producten zijn die zich goed lenen voor gravure, waarbij er vrijwel altijd sprake is van een houten product. Zonder dat het woord ‘hout’ per se wordt opgenomen in de zoekopdracht. We besluiten om een lijst samen te stellen van alle producten die zich lenen voor gravure.

Deze producten combineren we met de woorden ‘graveren’, ‘laseren’ en ‘lasergraveren’ en er rolt een enorme lijst met alternatieve zoekopdrachten uit de planner. Zowel de structuur van de website als de structuur van het Google Ads account hebben we vanuit bewerkingsperspectief (ik wil MDF laten lasergraveren) en vanuit productperspectief (ik wil een bedrijfslogo op een borrelplank) opgezet.

We willen alle mogelijke zoekopdrachten onderscheppen met advertenties, maar tegelijkertijd ook het overzicht behouden in het Ads account. We hebben daarom gekozen voor de volgende structuur.

Iedere campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen. Iedere advertentiegroep bestaat uit twee specifieke zoekwoorden, een eigen set met relevante advertenties en een eigen landingspagina. Gevolg is een enorme hoge relevantie in het account.

Zoekt iemand op “houten wijnkist graveren”? Dan krijgt deze persoon een advertentie te zien waarin wordt gesproken over de mogelijkheden rondom het lasergraveren van wijnkisten. De advertentie leidt naar een landingspagina die helemaal is toegewijd aan het lasergraveren van houten wijnkisten. Die uiteraard eindigt met een duidelijk actiepunt.

 

De structuur van
het Google Ads account

Campagne
Advertentiegroep

Hout Lasersnijden (bewerking)
Hout Lasersnijden
MDF Lasersnijden
Triplex Lasersnijden

Hout Lasergraveren (bewerking)
Hout Lasergraveren
MDF Lasergraveren
Triplex Lasergraveren

etc.

Product Lasergraveren (uitkomst)
Borrelplank Lasergraveren
Broodplank Lasergraveren

etc.

Doelstellingen

Voordat een Ads project van start gaat is het cruciaal om een stip aan de horizon te creëren. Wat is de definitie van succes? Wanneer gaat de champagnefles open?  Welke minimale resultaten zijn er nodig om break- even te draaien? Wanneer kan het project echt niet uit?

KPI’s Google Ads

De Google Ads doelstellingen worden altijd gevormd door een rekensom bestaande uit een aantal variabelen. Deze variabelen noemen we Key Performance Indicators en bepalen of wij onze doelstellingen zullen halen. Dit zijn de KPI’s:

  • De gemiddelde klikprijs
  • De gemiddelde orderwaarde
  • In het geval van leadgeneratie: Het slagingspercentage van aanvraag naar klant
  • Het conversieratio

Op basis van de volledige lijst met zoekwoorden uit deze case study geeft Google de volgende inschattingen weer, wanneer we een mediabudget van €1500 zouden spenderen. Omdat er sprake was een nieuw project en nieuwe website was er nog geen bestaande data beschikbaar. Het conversieratio en de gemiddelde orderwaarde moesten we dus vooraf inschatten. Met de website die we in de tussentijd gerealiseerd hadden, verwachtten we een minimaal conversieratio van 2.5%. De gemiddelde orderwaarde zou rond de €600 uitkomen. Eén op de drie offerte aanvragen zou moeten leiden tot een order. Een slagingspercentage van 33%.

  • Gemiddelde klikprijs: €0.42
  • Aantal klikken: 4100
  • Conversieratio 2.5%
  • 100 aanvragen
  • Offertewaarde: €60.000
  • Slagingspercentage offerte/ klant: 33%
  • Omzet: €20.000
  • ROAS: 7.5

 

Resultaat

Het doel om binnen 3 jaar bij de grotere online spelers in de houtbewerkingsindustrie te behoren is gelukt. Ook de hierboven opgesomde doelen zijn behaald. Sterker nog, op dit moment worden we door Google gezien als dé autoriteit voor de brede zoekwoord combinatie (+ veel zoekvolume) “lasersnijden hout”. Binnen dit onderwerp wordt Woodlaser BV dus aangewezen als meest relevante website. We laten hiermee een aantal gerenommeerde spelers achter ons.

Onder het mom stilstand is achteruitgang, zijn de plannen en targets voor het komende jaar al lang gesmeed. De plannen liggen inmiddels niet meer op de ‘plank’ maar zijn reeds in werking gezet. En dat wordt mooi!!