Interview met Hoogeveense ondernemer Francois Wieringa van Wieringaphotography.com

Gepubliceerd op: 24 september 2013 4 min lezen Adis Nazareet

Google Bedrijfsfoto’s om uw bedrijf online te presenteren. Met behulp van hoogkwalitatieve, interactieve afbeeldingen die 360 graden draaien, brengt NieuweFotografie.nl uw bedrijf tot leven. Kijk en lees mee voor die bijzondere ervaring.

Dit is het zestiende interview van de “Online Ondernemend Hoogeveen” interview series. Dit keer met Francois Wieringa van Wieringaphotography.com

Foto’s maken en Googlen zijn 2 heel verschillende dingen, zult u denken. Hoe combineert Francois die 2 zaken?

Google streeft ernaar dat informatie makkelijk te vinden is door iedereen. In onze huidige wereld is beeld niet meer weg te denken dus foto’s en ook virtuele tours die van foto’s worden opgebouwd zijn onmisbaar voor Google.

Kun je een bedrijf voorstellen door middel van foto’s? Of is dan een filmpje “noodzakelijk”?

Onze 360 graden virtuele tours zijn bedoeld om consumenten een goede indruk te geven van een bedrijf. De klant kiest zelf waar die langs klikt, welke kant hij op kijkt en waar hij inzoomt. Bij een video heeft de klant die keuze minder. Ik denk dat video vooral goed is voor het promoten van een bepaald product of service in plaats van een complete winkel of showroom.

Kun je street view vertalen in foto’s? Zo ja, hoe doe je dat?

Ik maak op verschillende plekken in een winkel foto’s. Van die beelden maak ik daarna 360 graden foto’s, niet alleen naar links en naar rechts maar ook omhoog en omlaag. Ik heb een cursus gevolgd bij Google zodat ik een virtuele tour kan toevoegen aan de content van Google, met andere woorden dan link ik alle panorama’s aan elkaar en zorg dat ze op de juiste plek in de wereld verschijnen. De virtuele tour wordt daarna vertoont op de Google lokale pagina van het bedrijf. Doorlinken naar de eigen site of social media is daarna een eitje.

Hoe kan een bedrijf hier voordeel uithalen?

Ten eerste zou ieder bedrijf een Google lokale pagina moeten hebben. Zo’n pagina zorgt er voor dat je gevonden wordt in Google maps en Google zoeken en het kost je niets. Daarnaast kun je zelf foto’s, recensies en tekst toevoegen, een extra uithangbord.

De Google Bedrijfsfototour die ook aan je Google lokale pagina wordt gekoppeld laat een bezoeker vanuit een zoekopdracht direct doorklikken zodat deze in het bedrijf staat. Op het moment dat de zoektocht naar een nieuw product begint, grijp je als het ware je potentiële klant en trek je hem je omgeving in. De consument kan dan oordelen of het bedrijf een bezoek waard is.

Gebruik je ook marketingstrategiën online en offline? En welke werkt voor jou?

Offline, uiteindelijk werkt bij het bedrijf naar binnen stappen voor mij het beste. De meeste ondernemers hebben wel van Streetview gehoord, maar dat die techniek ook de binnenkant van een bedrijf kan vastleggen is nog niet zo heel bekend. Ik heb zo af en toe dan ook wonderlijke gesprekken. Om het concept wat meer onder de aandacht te brengen gebruik ik advertenties op Facebook en verder mijn eigen site www.wieringaphotography.com, linkedin, google+ en benader ik mensen via email.

Hoe en waar ben je als bedrijf zichtbaar met foto’s die op deze Google-manier zijn gemaakt?

De Bedrijfsfototour wordt gekoppeld aan je Google lokale pagina. Heb je die niet dan maak ik die voor je. De noodzaak van een eigen site, zeker als je je Google pagina in combinatie met Facebook en twitter gebruikt, is er niet altijd. Heb je wel een eigen site dan kun je makkelijk de virtuele tour op je eigen site zetten en linken op social media is ook erg makkelijk. Ik lever een zelfgemaakte handleiding om dit te doen en klanten kunnen altijd bellen voor hulp.

Wat voor tips kun je geven aan bedrijven die twijfelen tussen foto’s of een virtuele tour om hun bedrijf te promoten?

Wat is de doelstelling? Een film of een virtuele tour is geweldige content voor je site maar bedenk goed wat je wilt bereiken. Beide kan natuurlijk ook. Met de tour presenteer je je bedrijf visueel terwijl je met je bedrijfsvideo medewerkers voorstelt of een product wilt tonen.

Wat ook belangrijk is, is actief zijn. Een video online zetten en vervolgens niets doen zal niet veel opleveren. Dat geldt ook voor een Bedrijfsfototour. Link geregeld naar je social media. Je kunt de tour steeds op een andere plek in je bedrijf laten beginnen, dus als je verf in de aanbieding is laat je de tour daar starten, dus naast dat consumenten een goede indruk van het bedrijf krijgen is de tour voor promotiedoeleinden breed inzetbaar.

Bent u ook benieuwd of NieuweFotografie.nl uw bedrijf kan promoten? Neem dan contact op met Francois Wieringa.

“Bent u een ondernemer en wilt u ook geïnterviewd worden?”
We zijn op zoek naar verenigingen, die zich bezighouden met ondernemerschap en reeds een netwerk van ondernemers hebben. Wij proberen ook uw bedrijfs- of ondernemersvereniging onder de aandacht te brengen bij alle interview lezers. Interesse? Neem contact met ons op en vraag naar de voorwaarden.