Tip: Interview met Hoogeveense ondernemer Roelof Bosma van Pen-Idee Promotions

Interview met Hoogeveense ondernemer Roelof Bosma van Pen-Idee Promotions

Gepubliceerd op: 12 september 2013 4 min lezen Adis Nazareet

Pen-Idee, voor pennen en meer, met service en advies hoog in het vaandel.

Dit is het veertiende interview van de “Online Ondernemend Hoogeveen” interview series. Dit keer met Roelof Bosma van Pen-Idee Promotions.

Wie is Roelof Bosma en wat voor bedrijf is Penidee?

PenIdee is een bedrijf dat promotieartikelen verkoopt in de breedste zin van het woord. Als gadgets voor een beurs, voor openingen, voor een goede klant of voor een klant waar je steeds pech mee hebt (wet van Murphy). Maar ook een goede keuze voor een kerstpakket. Promotieartikelen verhogen de attentiewaarde van je bedrijf. Wie wil nou niet een cadeautje, ook al is het klein. Je naam wordt onthouden!

Hoe ben je in een bedrijf met pennen en promotieartikelen gerold?

De officiële naam is Pen-Idee Promotions. Ik ben in het verleden naast mijn werk begonnen met het verkopen van luxe pennen. Op een gegeven moment kwam ik bij een relatie die aangaf dat hij deze pennen niet bedoelde maar de pennen van twee kwartjes. Toen kwamen de relatiegeschenken oftewel promotieartikelen erbij. Klein begonnen vanuit huis tot nu een volwaardige showroom aan de Buitenvaart in Hoogeveen. Eerst parttime, maar inmiddels een volledige dagtaak. Inmiddels ben ik bekend bij meer dan 70 leveranciers zowel in het binnenland als in het buitenland en verkoop ik meer dan honderd verschillende promotieartikelen.

Doordat het luxe segment en de promotieartikelen door elkaar ging lopen is dat vanaf 2011 overzichtelijker geworden. De luxe pennenafdeling heet nu: Bosma Exclusieve Schrijfwaren.nl Voor de speciale en mooie pennen moet je nu hier zijn, wel op hetzelfde adres. Ook vind je daar de gelimiteerde versies van schrijfinstrumenten en bureauaccessoires. De duurste pen (ik praat liever over schrijfinstrument) die ik kan laten zien is van carbon en kost € 1500.00 Uiteraard een gelimiteerde versie, genummerd en in een prachtige kist met inkpot van carbon. Al een plaatje om te zien. Deze staat ook achter op mijn visitekaartje van bosma@exclusieveschrijfwaren.nl

Welke marketingmethodes gebruik je online en/of offline op dit moment en wat werkt het beste voor je?

Het meeste rendement haal ik momenteel nog uit het netwerken. Ik ben lid van BNI en daarin mag maar één vertegenwoordiger per branche lid worden. Op het online gebied, weet ik dat ik actiever moet zijn. Doe te weinig nog met LinkedIn, Facebook, twitter etc. Ik plaats af en toe een advertentie in regioHoogeveen.nl, verder heb ik mij aangemeld bij ikonderneemhet.nl.

Momenteel werkt het netwerken nog het best en daardoor ben ik regionaal zeer sterk. Ik weet dat de markt veel groter is en daar ga ik me ook op toeleggen. Inmiddels is mijn nieuwe website met daarin geïntegreerd een fantastische webshop af.

Wat vind je zelf de leukste of fijnste pen om mee te schrijven? En … uh schrijf je überhaupt nog wel met al die elektronische apparatuur tegenwoordig?

Je kent vast wel de uitdrukking: iemand die schrijft die blijft. Het schrijven is niet uit, ook ik heb een i-phone, i-pad etc. maar schrijf toch nog graag. Een kleine notitie is sneller gemaakt met de pen. Een papieren agenda crasht niet!

Hoe wil je jezelf presenteren? Het hoort bij je stijl wie je bent, wat wil je uitstralen? Een contract teken je niet met een reclame pennetje, dat past met het zaken doen. Mijn leuze is dan ook: “Kies de pen die bij je past”. Doe je veel in duurzaam? Dan kies je een duurzame pen. Teken je grote contracten dan doe je dat met een veelzeggend schrijfinstrument. Ik schrijf altijd met verschillende pennen en met verschillende kleuren inkt erin. Is gemakkelijk voor het onderstrepen en onderscheiden van belangrijke en minder belangrijke zaken.

Vaak schrijf ik met een Parker Duofold, een prachtige pen in velerlei uitvoeringen, maar ook in glanzend zwart met gouden penpunt, maar dit kan ook witte kleur hebben!

Momenteel heb ik op mijn bureau liggen een Delta pen, met een oranje body en daar heb ik paarse inkt in. Daarnaast ligt nog een Montegrappa die gevlamd blauw is met blauwe inkt. Veel schrijf ik echter met een Visconti, uit de homo sapiens serie. Een vulpen gemaakt van lava van de vulkaan Etna, afgezet met brons en uiteraard een gouden penpunt. De pen heeft een bajonetsluiting en gaat gemakkelijk en snel open en dicht. In deze pen die bruin van kleur is, heb ik gevuld met bruine inkt.

Alledrie zijn toevallig Italiaanse merken, misschien is het wel niet toevallig. In Italië heb je nog kleine fabrieken met handwerk, waar de mensen creatief zijn en wat met design hebben. Als ik het over exclusieve schrijfwaren heb, dan praat ik wel over vulpennen! Een vulpen glijdt over het papier en een balpen moet je drukken.

Ook voor onderhoud of reparaties kan men bij mij terecht.

Wat kun je aanbevelen voor iemand die een leuke pen zoekt?

Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen kijken op www.exclusieveschrijfwaren.nl maar nog beter is het om een bezoek aan de showroom aan de Buitenvaart te brengen. Het uitzoeken en kijken doen we onder het genot van een lekkere kop koffie. Een hartelijk welkom voor iedereen. Om iets aan te bevelen heb ik altijd eerst een paar vragen voor de mensen of ik vraag ze om even iets te schrijven. Wil je een forse pen, of een slanke; schrijf je graag met een B penpunt of schrijf je heel klein, wat is ongeveer je budget etc.etc. Dus: kom, kijk en probeer!

Lastig om iets uit te zoeken? Een relatiegeschenk of geschenk voor uzelf? Roelof Bosma van Pen-Idee Promotions helpt u graag.

“Bent u een ondernemer en wilt u ook geïnterviewd worden?”
We zijn op zoek naar verenigingen, die zich bezighouden met ondernemerschap en reeds een netwerk van ondernemers hebben. Wij proberen ook uw bedrijfs- of ondernemersvereniging onder de aandacht te brengen bij alle interview lezers. Interesse? Neem contact met ons op en vraag naar de voorwaarden.