Interview met Hoogeveense ondernemer Vincent Wiegers van vincentwiegers.com

Gepubliceerd op: 31 juli 2013 3 min lezen Adis Nazareet

Social media, alleen maar gebabbel, getetter “on air”. Gaat dit over praten, gehoord worden of toch meer over luisteren?

Dit is het negende interview van de “Online Ondernemend Hoogeveen” interview series. Dit keer met Vincent Wiegers van vincentwiegers.com.

1. Wie is Vincent Wiegers en wat voor bedrijf is vincentwiegers.com?

Ik ben opgegroeid in Harderwijk, en ben na enkele jaren in Zuid Afrika gewoond te hebben in Hoogeveen neergestreken. Ik heb een zoon van 6 en een dochter van 4 jaar. Na terugkomst in Nederland, heb ik ongeveer 7 jaar gewerkt bij Randstad. Hier was ik intercedent, vestigingsleider, en ict implementatie begeleider. Na twee jaar gewerkt te hebben bij een payroll organisatie heb ik in 2009 de logische stap genomen om voor mezelf te gaan beginnen.

  • Grofweg houd ik me bezig met:
  • Uw imago op internet
  • Reputatiemanagement voor bedrijven
  • Implementeren van webcare binnen een organisatie
  • Trainen van de medewerkers in de omgang met social media op de werkplek
  • Geven van workshops op het gebied van webcare en social media

Tegenwoordig richt ik me met name op webcare. Webcare begint met luisteren op internet.
Wat zeggen je klant, medewerker, leverancier en de man op straat over jouw markt, bedrijf, product, medewerker? En als je weet wat deze mensen willen, dan is het vrij eenvoudig om hier op in te spelen.  Door het bieden van diensten waar mensen op zitten te wachten.

Moderne consumenten willen graag gehoord worden. Als zij op een blog, forum, of ander sociaal media kanaal een vraag stellen aan een bedrijf, of aan een merk, dan verwachten zij een antwoord. Als je als bedrijf zijnde tegenwoordig niet reageert op vragen van je klant, dan loop je achter op je concurrent die dat wel doet.

Mensen geloven steeds minder in reclame. We zappen massaal naar een ander televisie kanaal bij de reclames, billboards worden steeds groter om toch nog onze aandacht te vangen. We bladeren gedachtenloos langs de advertenties in weekbladen. We krijgen zoveel commerciële impulsen binnen dat we ze niet meer zien. Luisteren op internet is een manier om te weten te komen wat je klanten bezig houdt, en je hier op te richten.

2. Vanwaar je interesse in social media?

Sociale Media staat voor mij voor transparantie. Bedrijven kunnen zich steeds minder verschuilen achter regels, procedures en gebouwen. De dienstverlening van bedrijven wordt zichtbaar.  Sociale Media zijn vooral een communicatie middel. Mensen communiceren al eeuwen, vroeger met rooksignalen, verhalen en later via het geschreven woord. Sociale Media maken de wereld kleiner. We kunnen eenvoudig zien, wie de mensen achter een merk zijn. Het dwingt bedrijven om zich klantgerichter op te gaan stellen.

3. Welke marketingmethodes gebruik je online en/of offline op dit moment? Welke werkt op dit moment het beste voor je?

Marketing begint in mijn ogen altijd in het echte leven. Dus offline. Uiteraard kan je dit via het internet snel verspreiden. Maar contact tussen mensen onderling is altijd de basis voor een samenwerking op langere termijn.  Mijn belangrijkste marketing methode is dan ook mijn persoonlijk netwerk. Dit bouw ik op door actief betrokken te zijn bij diverse netwerken, zowel zakelijk als persoonlijk.

4. Waarom is luisteren belangrijker dan praten volgens jou?

Per dag worden er ongeveer 340 miljoen twitter berichten en ruim een miljard facebook updates geplaatst wereldwijd.  Als men een update plaatst op bijvoorbeeld facebook, dan doen veel mensen dit om te zien wat hun vrienden er van vinden. Een like of reactie op een facebook update is een moderne vorm van bevestiging van je ideeën.  Als je als bedrijf weet wat er speelt bij je klanten en medewerkers, dan kan je hierop inspelen met het aanpassen van je dienstverlening,  aanbieden van nieuwe producten.

5. Wat kun je adviseren aan leken in social media?

Sociale Media is communicatie. Communicatie is tweerichtingsverkeer. Dus niet alleen maar zenden, maar ook reageren op wat een ander verteld. Wil je je zakelijk onderscheiden, ga dan eens online een gesprekje aan met je klanten. Als je als bedrijf niet zichtbaar bent op sociale media, neemt je klant je niet serieus. Zakelijk gezien moet je uitstraling als bedrijf, maar ook van haar medewerkers op sociale media overeenkomen met je werkelijke  visie en missie.

Blijft u na het lezen van dit interview “babbelen” op internet of gaat u meer luisteren?
Voor alle vragen over social media, kunt u contact opnemen met Vincent, of u kunt even met ons contact opnemen.