Wel bezoekers op de website, maar geen klanten? 3 Tips voor een beter rendement!

Gepubliceerd op: 23 januari 2014 3 min lezen Adis Nazareet

Je kent het wellicht wel. Je krijgt voldoende bezoekers op je website, maar de bezoekers aantallen leveren geen conversies (verkopen of leads) op. Wat moet je dan doen?

Allereerst is het interessant om te weten hoe deze bezoekers op je website zijn beland en met welke intentie. Hebben ze de intentie om je product of dienst af te nemen, of komen ze puur uit nieuwsgierigheid? Een bezoeker die via Facebook op je website beland komt vaak met een hele andere intentie dan een bezoeker via Google. Een bezoeker via Facebook zal vaak uit nieuwsgierigheid je website bezoeken. Echter, via Google is men bewust aan het zoeken. Men heeft vaak al een specifieke behoefte. Bijvoorbeeld ‘’goedkope rijlessen in de regio Hoogeveen’’. Wanneer men dit in typt in Google en vervolgens klikt op de website die dit aanbiedt, dan is de kans op conversie velen malen groter. Meten is weten.

Indien je het gevoel hebt dat er voldoende bezoekers op je website komen met de intentie om je producten en/of diensten af te nemen, dan heb ik 3 tips voor je om het aantal verkopen of leads (bijv. inschrijving nieuwsbrief/ offerte aanvraag) te verhogen.

1. Unique Selling Points (USP’s)

Wat is het voordeel van de klant om een product of dienst via jouw af te nemen in plaats van bij de concurrentie? Welke extra’s bied jij zodat de klant gevleid is en daarom graag met jou in zee gaat?  Maak een lijstje met 3 tot 5 punten die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Voorbeelden van USP’s van een autorijschool kunnen zijn; Een gratis intake, gratis proefles, binnen 24 uur op de weg, etc. Plaats deze USP’s prominent op de website, zodat de klant hiermee wordt warm gemaakt.

 2. Bezoekers vertrouwen verhogen

Zorg ervoor dat de bezoekers snel je vertrouwen winnen wanneer ze op je website komen. Zorg er ten eerste voor dat je recensies van voorgaande klanten zichtbaar zijn op de website. Daarnaast werkt een pagina met alleen maar tekst minder goed dan bijvoorbeeld tekst met foto’s en video’s. Een bezoeker op je website wil ook zaken doen met een persoon. Laat dus zien wie er achter de schermen werken door het persoonlijk te maken! Autorijschool voorbeeld: Denk aan bijvoorbeeld recensies van voorgaande leerlingen met foto’s,  een filmpje over de rij instructeurs en de lesauto’s of enthousiaste leerlingen die net geslaagd zijn een woordje laten doen op video.

 3. Duidelijke actiepunten (call-to-actions)

Wat wil je dat een bezoeker op je website precies doet? Geef duidelijk op elke pagina weer  wat de actiepunten en mogelijkheden zijn voor een bezoeker. Persoonlijk probeer ik altijd 2 actiepunten aan te bieden op elke pagina. Actiepunt 1 kan bijvoorbeeld een telefoonnummer of link naar  de contact pagina zijn. Actiepunt 2 die ik veelvuldig gebruik is een actie om in contact te komen met de bezoekers die op het moment van het bezoek aan de website nog niet gereed zijn om een product of dienst af te nemen. Deze potentiele klanten willen graag nog producten met elkaar vergelijken alvorens ze tot actie overgaan. In dit geval geef ik gratis een cadeau weg in ruil voor het e-mail adres. Het cadeau kan van alles zijn, maar moet wel een meerwaarde zijn voor de klant en het moet iets zijn dat de sterke punten van je bedrijf weergeeft. Het e- mail adres kan gebruikt worden om de klant te voorzien van handigheidjes en tips. Nogmaals, gebruik het email adres om de klant te voorzien van waardevolle informatie. Het is geen middel om te spammen met promotionele doeleinden. De klant zal zich in dat geval snel uitschrijven.

Autorijschool voorbeeld: Denk hierbij aan niet alleen aan een telefoon nummer of een link naar je contact pagina, maar geef bijvoorbeeld een gratis download weg waar ze hun emailadres voor moeten achterlaten. Een e-book download met een titel zoals “Tips bij het maken van een rijschool keuze” zal bijvoorbeeld voor vele beginnelingen interessant zijn.

 Deel het door! Heb je vrienden, familie of collega’s die een rijschool hebben of voor een rijschool werken? Wees dan vrij om dit videoblog naar ze door te sturen!

Dit waren mijn 3 tips om meer uit je website bezoekers te halen. Kijk voor andere marketing tips bij de overige blogposts. Vragen na aanleiding van dit artikel? Neem dan even contact op.