Tip: Contentmarketing. Meerwaarde vs Turkse irritatie!

Contentmarketing. Meerwaarde vs Turkse irritatie!

Gepubliceerd op: 11 juli 2014 4 min lezen Adis Nazareet

Persoonlijk vergelijk ik het met de handelaren op de Turkse en Noord Afrikaanse markten. Hoe vervelend is het om bij iedere winkel naar binnen te worden getrokken omdat de handelaar beweert dat hij dát heeft waarnaar jij opzoek bent en dit ook nog eens tegen de beste prijs verkoopt. Wie bepaalt er waar je naar op zoek bent? Het schreeuwen over hoe goed je producten en diensten zijn werkt in 2014 niet meer en dit is iets wat ondernemers en bedrijven zich goed moeten realiseren.

De consument neem je niet meer in de maling

Voor de opkomst van het internet en de bijbehorende technologische ontwikkelingen was het mogelijk om consumenten te belazeren. Er waren nog geen online vergelijking- & review sites en de vele informatieve websites bestonden nog niet. Voor de opkomst van het internet kon je consumenten wijsmaken dat de radio die jij verkocht veel gebruiksvriendelijker was dan die van je concurrentie. Je kon in feite iedereen in de maling nemen. Deed ik me op vakantie voor als een jeugdig talent van Ajax? Dan werd dit gelooft en had ik veel vakantievrienden. Het punt dat ik wil maken is het feit dat consumenten tegenwoordig alles kunnen achterhalen. Alvorens een consument een aankoop doet, zoekt hij of zij naar informatie op het web.

Hoe kan ik me dan toch onderscheiden?

Waarde creeren. Contentcreatie. Roep niet dat jij beschikt over de meeste expertise, maar toon het! Zeg niet dat jij de snelste levertijd hebt, bewijst het. Schreeuw niet dat jij het goedkoopst bent, laat het de consument ervaren. Indien je eerlijk en transparant opereert en laat zien dat je net dat beetje extra levert, dan doen de klanten het woord wel voor je! And guess what? De mond op mond reclame en de E-wom (Electronic word of mouth) wegen tien keer zwaarder dan het zelf roepen hoe goed je bent. Bekijk ook altijd wat jezelf een fijne manier vindt om benaderd te worden. Vind je het zelf bijvoorbeeld vervelend als een bepaald bedrijf continu producten aan het spammen is, doe dit dan zelf ook niet.

Wat is content en hoe pas ik contentcreatie toe in de praktijk?

Content betekent letterlijk inhoud en is te uitten op verschillende manieren. Content kan geplaatst worden als tekst of foto op social media, het kan een blog zijn, een video, een PDF. Eigenlijk elke vorm van informatie die geplaatst wordt op één van je kanalen. Allereerst is het belangrijk om te weten wat je Unique Selling Points (USP’s) zijn, of nog beter gezegd je Unique Buying Reasons (UBR’s). Waarmee onderscheid je jezelf van je concurrentie en Waarom zou een consument de aankoop juist bij jou doen? Schrijf bijvoorbeeld wekelijks een blog over topics die jouw doelgroep interesseert en wat aan heeft. En dan niet volgens de Turkse handelaar methode door te zeggen dat het eten in jouw Italiaanse restaurant het lekkerst is, maar schrijf over jouw favoriete Italiaanse recepten in een bepaalde tijd van het jaar, maak een videoblog over hoe je dit recept het best kunt bereiden en vertel over de achtergronden van de Italiaanse keuken. Probeer ten alle tijden je doelgroep te betrekken. Dit kan op tal van manieren, waarvoor creativiteit wordt gevraagd. Social media is een uitstekent middel om in contact te komen met je doelgroep.

Kleine verschillen offline/ online wereld

Graag wil ik benadrukken dat de lijn tussen offline en online erg dun is. Het valt me op dat velen zich dat nog niet realiseren. Ieder mens creëert tegenwoordig een online identiteit. Het verschil is dat er offline vaak sprake is van ‘1 op 1’ of ‘1 op een paar’ communicatie, terwijl er online sprake kan zijn van ‘1 op duizend’. Zowel als persoon als bedrijf is het belangrijk om hier bij stil te staan. Als je op Twitter, Linkedin en Facebook al je producten en acties pushed, dan ben je in feite precies het zelfde aan het doen als de Turkse handelaren waarmee ik deze blog begon.

Inbound marketing mix

De inbound marketing mix die wij, team AdisNazareet.nl, toepassen bestaat uit 7 onderdelen:

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (zoekmachine adverteren)
  • Contentcreatie
  • Social media
  • Video marketing
  • Email marketing
  • Conversie optimalisatie

Alle onderdelen vormen samen een inbound marketing strategie. De strategie zorgt er voor dat er ten alle tijden wordt getracht de vraag van de consument te beantwoorden. Aangezien er sprake is van een marketingmix is het belangrijk om zoveel mogelijk onderdelen uit de mix toe te passen. Inbound marketing houdt in dat potentiele klanten gebruik gaan maken van jouw producten of diensten vanwege de meerwaarde die het de klant oplevert.

Uw mening telt: we horen graag wat u van dit artikel vond en/of er nog onbeantwoorde vragen zijn m.b.t. Contentmarketing. Heeft u daarnaast nog verdere vragen of bent u opzoek naar feedback over uw werkwijze, dan kunt u uiteraard ook altijd contact met ons opnemen.