Tip: Wat te leren van vrouw in scootmobiel?

Wat te leren van vrouw in scootmobiel?

Gepubliceerd op: 27 augustus 2014 3 min lezen Adis Nazareet

Als marketeers proberen we alles wat in het nieuws verschijnt te reflecteren op het vak marketing. Om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten is het belangrijk om met regelmaat en op een positieve manier te communiceren met je doelgroep. De komende weken probeer ik te analyseren waarom de nieuwswaarde van bepaalde artikelen zo groot was en waarom juist deze nieuwsberichten het gesprek van de dag vormden. In de blog van deze week wordt er door een marketingbril gekeken naar het mysterie rondom de mevrouw in de scootmobiel.  Het verhaal dat afgelopen weekend op een bijzondere manier eindigde. Graag wil ik vooraf vermelden dat het niet onze intentie is om middels deze blog mensen in een kwaad daglicht te stellen.

Op dinsdag vijf augustus was op verschillende nieuwssites te lezen dat er een 53 jarige mevrouw was mishandeld in de Tamboerlaan in Hoogeveen- Zuid. Het nieuws greep aan en zorgde voor veel onbegrip in de regio. Toen de vrijdag hierna in de media verscheen dat dezelfde vrouw wederom slachtoffer was geworden van, dit maal, bedreigingen werd dit al snel hét gespreksonderwerp bij de Hoogeveense koffieautomaten en op verjaardagen. De hoeveelheid aandacht voor het voorval steeg en iedereen was nieuwsgierig naar de afloop.

“Wie doet zoiets en zal de mevrouw nu met rust gelaten worden?”  Er was officieel een verhaal, een story, en het nieuwe, spannende, hoofdstuk liet niet lang op zich wachten.. Op Maandagavond is de mevrouw met een scherp voorwerp aangevallen en overgebracht naar het ziekenhuis. De verpletterende apotheose van het verhaal vond plaats op 20 augustus. Het hele verhaal was verzonnen en het genre van het verhaal bleek fictie.

Storytelling

Hoe kunnen we nou door een marketingbril kijken naar deze situatie? Er heeft zich een verhaal afgespeeld waarbij mensen zich afvroegen hoe het zou gaan aflopen. De vorderingen werden vervolgens op de voet gevolgd. Ieder hoofdstuk had een open einde waardoor de lezers in een flow zaten. Niet wetende hoe het zou aflopen. Storytelling is in de marketingwereld een trend die ervoor zorgt dat een boodschap op een krachtige en effectieve manier gecommuniceerd kan worden. Bij storytelling wordt er middels verschillende afleveringen een verhaal verteld waarbij de rode draad één geheel vormt. Mits het verhaal of  je blogs leuk, spannend, indrukwekkend of treurig genoeg zijn en er een flow ontstaat kan de aandacht van de lezers worden behouden. Door storytelling kan de visie, strategie en werkwijze van je bedrijf op een vermakelijke manier overgebracht worden aan je volgers en potentiële klanten.

Onderwerp van story en persona’s

De rode draad van het verhaal moet passen bij de doelgroep. De lezers moeten zich kunnen identificeren met het onderwerp van je campagnes. Een regionaal verhaal, zoals de mishandelde mevrouw uit het nieuwsbericht, slaat aan omdat het dichtbij komt en mensen het herkennen. Bij het bepalen van het onderwerp is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Waar zit je doelgroep en waar liggen hun interesses? Probeer te werken met persona’s. Persona’s zijn op maat gemaakte klantprofielen om de kennis over je doelgroep ‘tot leven’ te brengen binnen je organisatie. Hierdoor wordt het inzichtelijk wie je doelgroep is waar ze vandaan komen en waar de interesses liggen. Nieuwsberichten, campagnes en blogs kunnen met behulp van de persona’s zo geschreven worden dat de lezers zich met het onderwerp identificeren.

Betrouwbaarheid van story

Het voorbeeld uit de inleiding had een onverwachts einde omdat het hele verhaal verzonnen bleek te zijn. Als bedrijf is het belangrijk om ongeloofwaardigheid te voorkomen en ten alle tijden de waarheid te spreken. Tevens is het belangrijk dat je klanten niets belooft dat je niet waar kunt maken. Blijf reëel en zet niet te hoog in. Ongeloofwaardigheid kan uiteindelijk leiden tot imagoschade en dat kan ernstige gevolgen hebben voor je onderneming. Transparantie is een veel gebruikt woord in de marketingwereld. Je bron moet duidelijk zijn en je doelgroep moet precies weten hoe je werkwijze is en wat men van je kan verwachten.

Heeft u na het lezen van deze blogpost nog vragen over storytelling en marketing? Neem dan even contact op.