Zoekintentie

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 1 min lezen Matthijs Beumer

Wat is een zoekintentie?

Zoekintentie is de reden dat iemand een zoekwoord intypt in een zoekmachine. Dit kan van alles zijn. De gebruiker kan op zoek zijn naar antwoord op een vraag, maar ook naar een bepaald product, een bepaalde dienst of een specifieke website.

Zoekintentie kan worden onderverdeeld in:

  • Informatieve zoekintentie. De gebruiker is op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp.
  • Commerciële of transactionele zoekintentie. De gebruiker is op zoek naar een product of dienst.
  • Navigationele zoekintentie. De gebruiker is op zoek naar een specifieke website.

Waarom is de zoekintentie belangrijk voor SEO

Zoekmachines laten altijd de resultaten zien die het beste aansluiten bij een bepaalde zoekopdracht. Een lang artikel over een bepaald product of dienst zal daarom niet hoog scoren als de inhoud van de pagina niet overeenkomt met waar mensen volgens Google naar op zoek zijn. Om hoog te kunnen ranken, dien je dus rekening te houden met de zoekintentie van gebruikers van Google en andere zoekmachines.

Hoe pas je de website aan aan de zoekintentie?

Door het gebruik van de juiste zoekwoorden kun je goed op de zoekintentie van een gebruiker inspelen.

Informatieve zoekopdrachten zijn te herkennen aan signaalwoorden zoals: wat, welke, hoe, wie en wanneer. Een blog of kennisbank kan hier erg geschikt voor zijn.

Bij commerciële zoekopdrachten zijn gebruikers zich vaak het oriënteren. Woorden die hier vaak gebruikt worden zijn: beste,  goedkoopste of vergelijkingswoorden. Bijvoorbeeld ‘iOs versus Android’. Meestal wordt hier een blog aan gewijd.

Transactionele zoekopdrachten kenmerken zich door een product te combineren met woorden als kopen, te koop of bestellen. Deze zoekwoorden worden vaak toegepast op productpagina’s.

Bij een navigationele zoekintentie is de gebruiker op zoek naar een bepaalde website of een bedrijf. Daarom is het altijd belangrijk om de naam van een website of bedrijf gecombineerd met de plaatsnaam terug te laten komen als koppen (heading tags) en in de metadata. Dit kan op de homepagina of op een aparte landingspagina.