Zoekwoorden

Gepubliceerd op: 19 augustus 2020 1 min lezen Sandra Kerdijk

Zoekwoorden

Het gebruik van relevante zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van SEO. Door de juiste zoekwoorden te verwerken in tekst, koppen, metadata en afbeeldingen vergroot je de vindbaarheid van een webpagina.

We maken onderscheid tussen short-tail en long-tail zoekwoorden.

Wat zijn short-tail zoekwoorden?

Short-tail zoekwoorden zijn algemene zoekwoorden die bestaan uit 1 of 2 woorden, bijvoorbeeld  ‘fiets’ en ‘afvallen’. Ze hebben vaak een hoog zoekvolume en resulteren in veel zoekresultaten. De concurrentie op deze zoekwoorden is daarom over het algemeen erg hoog.

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden zijn meer specifieke en uitgebreidere zoekwoorden. Ze bestaan meestal uit 3 of meer woorden, bijvoorbeeld ‘zwarte gazelle fiets heren’ of ‘afvallen met groene smoothies’. Ze hebben een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Het is dus gemakkelijker om op deze woorden een hoge positie in de zoekresultaten te behalen.

Hoe vind je goede zoekwoorden?

Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunt inzetten voor het vinden van zoekwoorden.

Een snelle manier om zoekwoorden te vinden, is het gebruiken van de suggesties die Google zelf geeft als je een zoekopdracht intikt. Tijdens het intypen geeft Google automatisch een aantal suggesties voor veelgebruikte zoekwoorden. Dit kunnen zowel short-tail als long-tail zoekwoorden zijn.

Bekende zoekwoordentools zijn:

  • Ubersuggest
  • Answer the public
  • Google Keyword Planner