Vergeet de Hoofdstraat, shop via je Smart Tv

Gepubliceerd op: 14 maart 2017 3 min lezen Adis Nazareet

Onlangs was in het nieuws dat één op de twee huishoudens voorzien is van een Smart Tv. Het aantal televisies dat verbonden is met het internet is gegroeid van 20 naar 48%. Tv kijken is in de loop der jaren meer geworden, dan alleen het bekijken van de aangeboden zenders. Zo is de videodienst Netflix veel in populariteit gestegen. Maar wat als we verder kijken naar de toekomst en onze fantasie hier op los laten? Welke mogelijke ontwikkelingen zijn interessant voor particulieren en/of bedrijven?

Producten aanschaffen via onze tv

Producten kopen via de tv, terwijl je lekker in bed of op de bank ligt. Dit klinkt ideaal en is ook niet nieuw. Er is hier al wel eens mee geëxperimenteerd, ook wel bekend als t-commerce. Een term die al enkele jaren bestaat, maar waar we toch niet zo vaak over horen. Hoe moet je dit als geheel voor je zien?

Smart Tv apps

Net als op je Smartphone, bevat ook een Smart Tv tal van apps. Voor bedrijven wordt het interessant om met een eigen shopping app te komen, waar de consument met slechts een paar klikken op de afstandsbediening een product kan bestellen. Daarnaast zou de toevoeging van Virtual Reality dit geheel nog extra kunnen versterken, er wordt immers een complete beleving gecreëerd. En juist de beleving wordt steeds belangrijker als het om meerwaarde van een product/dienst draait. Zie je het al voor je? Lopend door de Jack & Jones, zonder dat je daarvoor naar de hoofdstraat moet.

Daarnaast is het voor bedrijven ook interessant om te adverteren in apps d.m.v. display banners via Google Ads. Zogenaamde in-app advertenties worden nu al toegepast binnen diverse apps op je Smart Tv, en in de toekomst zal dit percentage alleen maar groter worden.

Productherkenning Live televisie

Je bent televisie aan het kijken en je ziet iemand in de uitzending een mooi t-shirt dragen, maar waar haal je die? Wat is er nou makkelijker om de uitzending te pauzeren, waarna je de mogelijkheid hebt om dat ene t-shirt aan te klikken. Vervolgens wordt verwezen naar een pagina, waarop je het product kunt aanschaffen.

Daarnaast zal het voor bedrijven ook aantrekkelijker worden om bij te dragen aan de sponsoring van deze programma’s, ter promotie van hun producten. Een vergelijkbaar iets is ooit een keer uitgevoerd door een schoenen retailer, met de toepassing op een internetserie. Het bedrijf voorzag de auteurs van schoenen en met behulp van een interactieve advertentie konden kijkers rechtstreeks worden gelokt naar de productpagina´s.

Zoeken op de tv

Snel even wat opzoeken op je tablet, telefoon en niet te vergeten je tv! Browsen op het internet met je afstandsbediening als muis. Ook op tv kun je gebruik maken van de Google zoekmachine. Deze ondersteund net als op mobiel, desktop & tablet de verschillende advertenties (Search/Display). Daarnaast staat de tv in ruimtes waar volgens onderzoek de meeste aankopen worden gedaan, namelijk de slaap- & woonkamer.

Conclusie

We hebben gezien wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot shoppen via een Smart Tv. Deze klinken zeer interessant, ook al wordt hier tot op heden nog niet heel veel mee gedaan. Zeker ontwikkelingen als VR kunnen meedragen aan de groei hiervan. Stel je voor, rondlopen in de hoofdstraat vanuit je luie stoel! Daarnaast biedt dit voor bedrijven ook weer tal van nieuwe kansen m.b.t. online adverteren. We zullen zien wat de toekomst ons brengt:)

Rockwise- Vrienden van Google

Rockwise is exclusief partner van Google Nederland. Heeft u vragen over de prestaties van uw website? Of andere online marketing/ Google- gerelateerde vragen? Schroom niet en neem contact met ons op. Wij delen graag onze kennis.