Online marketing doelstellingen bepalen, hoe doe je dat?

Gepubliceerd op: 4 april 2013 4 min lezen Adis Nazareet

Een succesvolle website die voor veel leads en sales zorgt, wie wil dat nou niet?

Succes komt in veel gevallen niet zomaar uit de lucht vallen. Dit geldt zeer zeker ook voor ondernemingen en bedrijven die veel rendement behalen uit hun website en internet marketing inspanningen.

Maar waar moet je nou eigenlijk beginnen om een ‘succes’ te maken van je website? Als je ooit eens advies hebt ontvangen van mij of indien je mijn post hebt gelezen over 7 Stappen naar Inbound Marketing Succes, dan weet je dat het allemaal begint bij het bepalen van online marketing doelstellingen.

In deze post zal ik uitleg geven over een viertal basisvragen waarmee je je doelstelling kan bepalen voor een doeltreffende website en internet marketing strategie.

Welke online marketing doelstellingen willen we formuleren?

Om duidelijke doelstellingen te bepalen kun je gebruik maken van de volgende “wie, wat, waar en hoe” vragen:

  • Wie is je doelgroep
  • Wat wil je bereiken
  • Waar zit je doelgroep
  • Hoe kun je de doelgroep bereiken

Hieronder worden de bovengenoemde punten verder uitgelicht. Als voorbeeld zal er ook de doelstelling gebruikt worden van Drentse Diepte die zich bezig houdt met Bedrijfsondersteuning en Training.

Wie is je online doelgroep?

Iedere onderneming weet in het algemeen wel wie hun doelgroep is. Maar er zijn weinig ondernemingen die ook exact kunnen beschrijven wie hun online doelgroep is. Welke personen vallen onder je doelgroep? Zijn het consumenten of bedrijven? Welke problemen hebben ze? Een korte brainstormsessie over je ‘ideale klant’ brengt vaak ook een duidelijk beeld met zich mee over je doelgroep.

Voorbeeld – de gedefinieerde doelgroep voor Drentse Diepte is:
Jonge ondernemers uit het noorden van het land, die door groei van hun onderneming op zoek zijn naar betaalbare en doelgerichte diensten op het gebied van bedrijfsondersteuning zoals;

  • Teksten schrijven en redigeren
  • Agendabeheer
  • Administratieve ondersteuning
  • Beurs assistentie
  • Telefonische acquisitie

Een duidelijke doelgroep omschrijving is noodzakelijk om de overige  “wat, waar en hoe” vragen makkelijk te kunnen beantwoorden.

Wat wil je bereiken online?

Wat wil je bereiken met je online inspanningen? Welke acties moeten de bezoekers (doelgroep) ondernemen op je website? Is dit online een formulier invullen? Case studie downloaden? Contact opnemen door middel van telefoon? Product kopen online?

Voorbeeld van online acties

Het doel voor Drentse Diepte is om bezoekers aan te zetten tot de volgende acties:

  • Direct contact opnemen door middel van telefoon
  • Contact opnemen door middel van het online contactformulier
  • Connecten door middel van social media

Waar zit je doelgroep online?

Je doelgroep online achterhalen hoeft niet al te ingewikkeld te zijn! Verplaats je eens in een persoon uit je doelgroep. Waar zou je dan online te vinden zijn. Ben je dan te vinden op forums? In bepaalde LinkedIn groepen? Of wellicht zijn er blogs met vele volgers die ook tot je doelgroep behoren?

Vergeet ook niet dat in bijna alle gevallen gebruik wordt gemaakt van zoekmachines door je doelgroep. Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren is dan voor vele ondernemingen ook een effectieve manier om de doelgroep te bereiken.

Voorbeeld van online doelgroep analyse

Voor Drentse Diepte zit de doelgroep mogelijk op de volgende plekken:

  • Google, zoekacties gerelateerd tot bedrijfsondersteuning en jonge ondernemers
  • Forums, gerelateerd tot (jonge) ondernemers
  • LinkedIn, groepen gerelateerd tot (jonge) ondernemers
  • Blogs, gerelateerd tot bedrijfsondersteuning en jonge ondernemers
  • Regionale websites, bijvoorbeeld ondernemersverenigingen of jongeren organisaties uit Noord-Nederland

Hoe kun je de doelgroep online bereiken?

Nu je een duidelijk beeld hebt van wie je doelgroep is en waar ze zitten wordt het tijd om met ideeën te komen om je doelgroep te bereiken. Indien je al weet dat je doelgroep bepaalde zoekwoorden gebruiken in Google, dan is het handig dat je wel zichtbaar bent in de zoekresultaten. Is je doelgroep actief in een specifieke LinkedIn groep? Dan lijkt het me een uitstekend idee om zelf ook actief deel te nemen in de groep door je expertise te tonen door middel van kennisdeling.

Voorbeeld van doelgroep bereiken online

Voor Drentse Diepte kunnen we op de volgende manieren de doelgroep bereiken:

  • Optimaliseren en adverteren in Google op relevante zoektermen
  • Expertise tonen in relevante forums en LinkedIn groepen
  • Samenwerken met invloedrijke bloggers om een bepaalde content op te zetten
  • Als gast blogger schrijven voor relevante blogs
  • Content samenwerking met lokale ondernemersverenigingen, denk hierbij aan columns en advies teksten schrijven voor hun websites, interviews afleggen met leden of leden betrekken bij een onderzoek (enquêtes en vragenlijsten)

Dus… laten we bij het begin beginnen!

Nu je dit gelezen hebt raad ik je aan om;

  1. Een Word bestand of kladblok te openen
  2. 10 minuten de tijd te nemen om de “wie, wat, waar en hoe” vragen te beantwoorden
  3. Neem daarna 2 minuten de tijd om je volgende stap te bepalen om je online doelstelling te behalen

Mocht je na aanleiding van deze post nog vragen hebben over het bepalen van online marketing doelstellingen, neem dan even contact met ons op.